linda motor själv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jens92

linda motor själv?

Inlägg av Jens92 »

Hejsan

Jo i vår diskmaskin så har en liten motor som tycks styra vattenflödet till spolningen pajat.
Man kunde utan större bekymmer plocka isär motorn och konstatera att det kommit in fukt i den och det verkar ha orsakat problemet.

Min fråga är, kan man linda en sån här själv?
Har hittat lindningstråd på nätet som jag tror skulle passa iaf.

Jag har mätt trådens tjocklek och den är ungefär 0.10-0.15mm tjock.
Hur pass viktig är tjockleken, bör jag ta en tjockare, jag tror det får plats iaf.

Samt hur noga är det med varven på spolen?

Här är hur det ser ut iaf:
Bild
Bild
Märkning på delen motorn är monterad i om det är av betydelse.
Bild

Det ser ju inte så jättesvårt ut iaf.
Det går att få tag på en ny motor, ja, men det kostar rätt mycket. lindningstråd kostar ca 1/20-del.

Några åsikter på det? :)
Användarvisningsbild
säter

Re: linda motor själv?

Inlägg av säter »

Konstig motor. :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där ser inte ut som en motor. Det liknar mer en soleonid.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

motorer skadas inte av vatten på samma sätt som elektronik göra. testa att bara rengöra motorn och se om det inte räcker. mät med en multimeter för att hittar vad det är motstånd.

Linda om går ju, dock är det ganska svårt att gå bra. Diameter på tråden måste vara samma eller större. Riktning på lindningarna och hur dom är anslutning är viktigt.

Troligen kan du hitta en ny pump billigt på Ebay... men då får du också vänta i 2-6 veckor.

EDIT: är först 2 bilderna ... delar av "motorn" eller den tråd du vill linda med?

Om det är "motorn" så är det troligen inte en "motor".
Jens92

Inlägg av Jens92 »

Första två bilderna är motorns lindade del, magneterna är det som roterar innanför.
tråden är av på ett flertal ställen så den går inte att mäta.
Möjligen är det inte vatten som orsakat detta men tråden var avbränd på ett specifikt ställe enbart på lindningen och det fanns fukt där i vid demontering.

Fler bilder för att beskriva hur den ser ut.
Bild
Bild
Bild

Hoppas det framgår hur det fungerar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo så kan man ju också bygga en motor. Den ser ju i alla fall ut att vara lätt att linda om. Men frågan är om det inte är bättre att byta den. Risken om du lindar för fel är att den brinner, och det är ju inget bra. Du behöver nog komma ganska nära i antalet varv på spolen. Tjockleken på tråden är antagligen inte lika kritisk, men lägg dig så när det går.
Jens92

Inlägg av Jens92 »

Ok
Jag har fått lite info som jag kan ha nytta av iaf.
Lindningstråden kostar som sagt inte mycket så det skadar ju inte så mycket att testa.
Det finns ju lite plats över så att linda med en marginellt tjockare tråd borde gå, det går fortfarande att se hur den var lindad så det ska nog gå bra hoppas jag.

Tack ska ni ha iaf! :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

danei skrev:Jo så kan man ju också bygga en motor.
Kan du beskriva hur den fungerar?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det beror på om strömmen är strypt resistivt eller induktivt och som vanligt hade det varit bra med uppmätt motordata innan det gick sönder...

Är det i huvudsak resistiv strömbegränsning så är trådens diameter och längd för en given resistans viktig, är den induktivt begränsad så är antalet varv viktig parameter och även litet fel på tråddiametern kan göra spolen för resistiv (och går het) eller inte får plats på bobinen

är cos(fi) ~ 0.7 under drift så är båda delarna ungefär lika viktiga - dvs. resistansen och den induktiva delen är lika viktig för strömbegränsningen...

För att få hint om detta så måste man mäta motornlindningens resistivitet mätt med DC (vilket innebär att lindningsbrotten måste lagas inför mätningen) samt motorns strömförbrukning under drift samt dess Watt-förbrukning tagen med en riktig effektmätare (och gärna kompletterat med VA-förbrukning och eventuell PF, vilket en vettige energimätare bör kunna visa i sina menyer) Detta beror på att förlusterna i motorn är inte enbart beroende på motstånd i lindningen utan också att motorn utför ett arbete (pumpar vatten gissar jag) och denna arbete tecknas som en variabel konduktans beroende på lastgrad när det gäller förluster i motorns ekvivalenta elektriska schema.
svanted

Inlägg av svanted »

jag hävdar att om man nogrannt mäter den befintliga trådens diameter och ersätter den med en likadan och lindar till visuellt samma storlek på spolen borde man vara hemma.
för att mäta tråddiametern....
linda av så många meter du kan och mät resistansen och räkna sen fram tråddiametern...
0.0175 ohm/meter/mm^2

men gör noggranna tester på funktionen efteråt....
framförallt vad gäller värmeutveckling...

edit:
och ja, antalet varv och tråddiameter är viktiga...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Motorn är en synkronmotor av den typ som styr mekaniska klockor med flipp-siffror. Den används ganska ofta i löpverk som ska ta en viss tid, som t.ex. mekanisk sekvensstyrningen i en tvättmaskin.

Så länge du vet antal varv och trådtjocklek (exakt trådtjocklek) ska det väl gå bra att linda om den. Tar du tjockare tråd bränns det mer effekt av i den och det finns risk för överhettning.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

xxargs skrev:Det beror på om strömmen är strypt resistivt eller induktivt och som vanligt hade det varit bra med uppmätt motordata innan det gick sönder...

Är det i huvudsak resistiv strömbegränsning så är trådens diameter och längd för en given resistans viktig, är den induktivt begränsad så är antalet varv viktig parameter och även litet fel på tråddiametern kan göra spolen för resistiv (och går het) eller inte får plats på bobinen

är cos(fi) ~ 0.7 under drift så är båda delarna ungefär lika viktiga - dvs. resistansen och den induktiva delen är lika viktig för strömbegränsningen...

För att få hint om detta så måste man mäta motornlindningens resistivitet mätt med DC (vilket innebär att lindningsbrotten måste lagas inför mätningen) samt motorns strömförbrukning under drift samt dess Watt-förbrukning tagen med en riktig effektmätare (och gärna kompletterat med VA-förbrukning och eventuell PF, vilket en vettige energimätare bör kunna visa i sina menyer) Detta beror på att förlusterna i motorn är inte enbart beroende på motstånd i lindningen utan också att motorn utför ett arbete (pumpar vatten gissar jag) och denna arbete tecknas som en variabel konduktans beroende på lastgrad när det gäller förluster i motorns ekvivalenta elektriska schema.
Måste faktiskt fråga varför du skriver detta. Det verkar mer som ett skämt. Att göra mätningar på motorn som innebär att den måste lagas innan man kan laga den verkar något underligt. :roll:

Nej, bränn av isoleringen på lindningstråden med en tändsticka, mät diametern noggrant med mikrometer och räkna hur många varv den är lindad med. Sedan är det bara att linda den på samma sätt som innan.
Seroster

Inlägg av Seroster »

En likadan spole finns i motorerna som snurrar glasplattan i en microvågsugn, slakta en sådan och norpa spolen ;)
Jens92

Inlägg av Jens92 »

Nu blev det mycket information

Jag kommer i alla fall att prova linda om då jag fått tag i tråd jag tror ska vara av samma tjocklek.
Ska göra ett försök att linda av och mäta på tråden då jag saknar en micrometer.

Motorn i sig är kraftigt nedväxlad med planetväxlar som i sin tur styr om vattnet ska spola i övre eller undre delen av maskinen.
Det finns även en typ av lägesbrytare inbyggd i delen motorn befinner sig i så min gissning är att om den går lite saktare eller snabbare så gör det marginell skillnad.
Bara det fungerar och disken blir ren.
Diskmaskinen går i sig bra ändå men ena halvan av disken blir mycket sämre avsköljd.

Men jag får nog återkomma och rapportera hur det gick.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det borde väl vara både billigare och säkrare att köpa en ny.
Hur vet du att det verkligen är lindningen som gått sönder?
Dessa motorer har ett extremt lågt moment, i princip 0, vilket gör att minsta lilla motstånd i de övriga delarna stoppar motorn.
Skriv svar