StefanR Mendel 90 3D-skrivare, Till Salu!!
Re: StefanR bygger/monterar en Mendel 90 3D-skrivare, Kalibr
Klas-Kenny, vad vill du ha för mått på alu-plåten. Kan nog sponsra med en gissar jag.
- Klas-Kenny
Min tanke var att köpa en sån här:
http://www.ebay.com/itm/Anodized-Alumin ... 1266949712
Men det är klart att, om du gärna vill så kan jag ju absolut rita upp och låta dig fräsa den..
http://www.ebay.com/itm/Anodized-Alumin ... 1266949712
Men det är klart att, om du gärna vill så kan jag ju absolut rita upp och låta dig fräsa den..

Ahhh trodde du skulle sköta bearbetningen själv, men rita ihop något så får vi se om det funkar.
Blir det inte mycket vikt att skjuta runt om man vill skriva snabbt?
Bygger en låda till skrivaren. Den står i ett utrymme som håller kanske 15 grader och jag hoppas att det går upp lite med det här.
Har även börjat styra skrivaren trådlöst med en Raspberry pie och Octoprint.
Har även börjat styra skrivaren trådlöst med en Raspberry pie och Octoprint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: StefanR Mendel 90 3D-skrivare, bygger låda
Skriver, blir ca 28-29 grader i lådan 

Skriver, blir ca 28-29 grader i lådan 

Läste igenom tråden och såg att du haft problem med ojämn bädd. Hade samma fenomen men det löstes när jag insåg att stängerna inte var raka. För att kalibrera är det bara att sätta hotenden 0,1 mm från bedden, lossa båda y och vrida tills man hittar högsta punkten (visuellt, det kan ju klart göras med indikator också). Spänn y och kontrollera om det blivit bättre, sannolikt har man nu mindre avstånd på mitten, lossa vrid 45 grader och kolla igen. Samma förfarande görs sedan på x, båda mina var skeva (+ att tyngden av bädd och x carriage gör sitt) vilket gjorde att de båda fick vara i högsta läget för att ge en jämn bädd.
Tack för tipset, har inte reflekterat över att stängerna inte är helt raka, har dock lyckats få den inom några hundringar så det fungerar numera bra. En del stor del i problemet med fäste låg i plasten. Har köpt mycket Vellemanplast för att det är enkelt att gå ner på Kjell och handla men kommer sluta med det då jag provat en annan nu och det sitter som berget direktOntop skrev:Läste igenom tråden och såg att du haft problem med ojämn bädd. Hade samma fenomen men det löstes när jag insåg att stängerna inte var raka. För att kalibrera är det bara att sätta hotenden 0,1 mm från bedden, lossa båda y och vrida tills man hittar högsta punkten (visuellt, det kan ju klart göras med indikator också). Spänn y och kontrollera om det blivit bättre, sannolikt har man nu mindre avstånd på mitten, lossa vrid 45 grader och kolla igen. Samma förfarande görs sedan på x, båda mina var skeva (+ att tyngden av bädd och x carriage gör sitt) vilket gjorde att de båda fick vara i högsta läget för att ge en jämn bädd.

Märkte att velleman PLA behövde mer värme än verbatim, som jag brukar köra pga dess extremt bra toleranser. Har bytt till Prima ABS och fick problem med fästet, löstes med ABS-slurry och våtslipat glas.
Vad är det du kör med nu?
Vad är det du kör med nu?
Re: StefanR Mendel 90 3D-skrivare, Till Salu!!
Jag har tagit hem lite samples på blandat kinapla, sitter kanon och går inte av när man böjer det.
Skriver ut direkt på glaset utan trix.
Skrivaren är nu till salu då jag kommit så pass långt på min nya att jag kan slutföra den utan en annan skrivare.
Är sjukt nöjd med denna och säljer endast för att jag snart är klar med min nya och har helt enkelt inte plats i lägenheten för flera skrivare.
6900:- inkl låda, Raspberry pi samt några kilo plast.
Skriver ut direkt på glaset utan trix.
Skrivaren är nu till salu då jag kommit så pass långt på min nya att jag kan slutföra den utan en annan skrivare.
Är sjukt nöjd med denna och säljer endast för att jag snart är klar med min nya och har helt enkelt inte plats i lägenheten för flera skrivare.
6900:- inkl låda, Raspberry pi samt några kilo plast.