Var hitta momentskruvdragare för finmekanik?

gadgetfreak

Var hitta momentskruvdragare för finmekanik?

Inlägg av gadgetfreak »

Jag har försökt hitta en mindre skruvdragare med momentbegränsning och är lite sugen på denna Makita:

http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... ruvdragare

som verkar stänga av motorn vid inställt vridmoment.

Men den går "bara" ner till 0,3Nm.

Och om jag kikar i servicemanualer till en del gamla Thinkpads jag har så står det att en del M2-skruvar ska ha "0.167Nm" (väldigt exakt specificerat, men 0.3Nm är ju nästan det dubbla).

Vad använder serviceverkstäder för momentdragare när de servar finmekanisk utrustning?

Vad finns det för alternativ?
Är det någon som har erfarenhet av Makitan eller andra momentdragare?
Per S

Re: Var hitta momentskruvdragare för finmekanik?

Inlägg av Per S »

Luna verkar ha en del att välja mellan. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 7178,d.bGE
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

Tack för länken till Lunas katalog Per, de hade ju väldigt mycket fina grejer där.
Tyvärr inte priser och jag antar att det är väldigt dyra grejer.

BMS verkar fina:

http://bmsireland.com/products/ez-pro-super-models/

Har dock inte hittat något pris ännu. Gissar att det handlar om många tusen per maskin.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Måste det vara elektriska? Har eventuellt en tryckluftsdriven till salu. Måste dock kolla i så fall vilken modell och spec det är.
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

hyperion skrev:Måste det vara elektriska? Har eventuellt en tryckluftsdriven till salu. Måste dock kolla i så fall vilken modell och spec det är.
Mja jag har tyvärr inte tryckkuft idag men det vore iofs ändå intressant att veta vad du har för maskin, specar o pris :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hittade den här på alibaba men inte vart man kan köpa den styckevis... Skulle det fungera?
Hmm, är den inte lite väl högvarvig för att vara en "screwdriver"??

Mini electrical screwdriver
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hur mycket är det du skall skruva och vad är det för prylar?
Jag har jobbat många år som kamerareparatör och alltid använt handkraft, inga maskiner här inte.
//Per
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

PerE skrev:Hur mycket är det du skall skruva och vad är det för prylar?
Jag har jobbat många år som kamerareparatör och alltid använt handkraft, inga maskiner här inte.
//Per
Jag älskar ju verktyg och uppskattar noggrannhet...eftersom jag nyligen gett mig in i 3D-skrivarbranschen där skruvar har en tendens att vibrera loss efter ett antal hundra timmars drift och kommer att hålla på med lite service så är det intressant med momentskruvdragare tycker jag. Även vid ihopsättning/produktion av byggsatser är det bra med konsistens.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Loctite är ett bra tips för skruvar som vibrerar loss.
Har man inte det brukar frugans nagellack funka bra :wink:
//Per
xxargs

Inlägg av xxargs »

0.167Nm låter som en typisk översättning från imperial enhet då man nästan alltid får kvoter med många decimaler som rundas av i godtyckligt antal utan koppling till faktisk noggranhet från deras ursla och ologiska enhetssystem, för att veta hur noggrant det är så måste man se orginalvärdet och hur många värdesiffror den består av eller uppgivna +/- värden om sådana existerar...

det är onödigt att jag noggrannhet på hundra och tusendelar om orginalvärdet är '1' i den engelska /amerikanska måttsystemet
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag har inte mina luftdrivna verktyg hemma utan på sommarstället. Så eftersom du inte hade kompressor så spelar det ingen roll. Har ingen bil så det är svårt att ta sig till sommarstället under vinterhalvåret.
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

@Magnus_K: Hade ju varit kul att prova den med tanke på hur billig den var om det hade gått att köpa styckevis som du säger.
Och jag förstår inte riktigt vad "No-Load Speed: 400/700/1000" innebär..att det finns tre olika utväxlingar?
Och vad är "Bit: D4" - kan det vara bits-storlek med en diameter på 4mm?

@PerE: Bra tips där, tror jag har lite loctite i en låda, minns inte färgen/styrkan på den.
Eller så får man köpa lite skruvar med nylonbeläggning eller liknande :)

@xxargs: Håller med angående värdesiffrorna, men även det skulle vara 0.2Nm så är det fortfarande stor skillnad mot 0.3Nm som Makita-skruvdragaren har som minsta vridmoment...och frågar är hur exakt "0.3Nm" är för Makitan.

@hyperion: ingen brådska :)
Skriv svar