Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
- dayzleaper
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 15 januari 2007, 10:25:24
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Hej,
Strax innan jul började kupéfläkten i bilen bete sig märkligt. När bilen är kall så startar fläkten som den ska, men när den är varm eller har stått bara någon timme så startar den inte alls. Jag har googlat och kollat felkoder och hittat felkoder på både fläkten och fläktkontrollern.
Jag tog loss fläkten och startade den på lågspänning och fick samma fenomen där. Den ryckte och fungerade mycket sporadiskt. Jag blåste bort allt svart damm (från kolen?) med kompressor och lade på lite smörjmedel (5-56, det enda jag hittade då vi är nyinflyttade och har inte packat upp riktigt). Motorn känns stabilare i funktionen sedan dess, men fläkten roterar _mycket_ långsamt när den startas varm och står mer eller mindre bara och brummar. Om man manuellt drar igång den så kommer den upp i varv och fungerar som den ska.
Startas fläktmotorn kall så går den långsamt upp i varv innan den kommer över någon imaginär varvtalsgräns då den slutar vibrera och fungerar som den ska. Den går inte helt mjukt, utan det är något som skrapar i. Inte högt och inte oroväckande - det skulle i mina öron mycket väl kunna vara vanliga driftljud.
Nu har jag bara ett labbaggregat från Kjell&Co, så jag har inte i närheten den strömförsörjningen som behövs för att köra fläktmotorn fullt ut.
Jag har inte plockat bort kolen ännu då kopparflätorna är för korta för att kolen ska kunna tas bort utan att löda loss dem.
Är detta beteende tecken på slitna kol? Kan man byta sådana själv och var får man tag på dem? Eller kan det vara fläktkontrollern som är boven i dramat?
Jag ska försöka få tag på startkablar så jag kan använda bilbatteriet för att driva fläkten och se hur den beter sig med tillräcklig strömförsörjning. Jag behöver få igång den så fort som möjligt då det är vår "storbil" med barnstol och barnvagn. Ska man helt strunta i att försöka laga fläkten och köpa en ny (~3000 kr på VAG, gissningsvis) eller 1200 kr på skroten?
Strax innan jul började kupéfläkten i bilen bete sig märkligt. När bilen är kall så startar fläkten som den ska, men när den är varm eller har stått bara någon timme så startar den inte alls. Jag har googlat och kollat felkoder och hittat felkoder på både fläkten och fläktkontrollern.
Jag tog loss fläkten och startade den på lågspänning och fick samma fenomen där. Den ryckte och fungerade mycket sporadiskt. Jag blåste bort allt svart damm (från kolen?) med kompressor och lade på lite smörjmedel (5-56, det enda jag hittade då vi är nyinflyttade och har inte packat upp riktigt). Motorn känns stabilare i funktionen sedan dess, men fläkten roterar _mycket_ långsamt när den startas varm och står mer eller mindre bara och brummar. Om man manuellt drar igång den så kommer den upp i varv och fungerar som den ska.
Startas fläktmotorn kall så går den långsamt upp i varv innan den kommer över någon imaginär varvtalsgräns då den slutar vibrera och fungerar som den ska. Den går inte helt mjukt, utan det är något som skrapar i. Inte högt och inte oroväckande - det skulle i mina öron mycket väl kunna vara vanliga driftljud.
Nu har jag bara ett labbaggregat från Kjell&Co, så jag har inte i närheten den strömförsörjningen som behövs för att köra fläktmotorn fullt ut.
Jag har inte plockat bort kolen ännu då kopparflätorna är för korta för att kolen ska kunna tas bort utan att löda loss dem.
Är detta beteende tecken på slitna kol? Kan man byta sådana själv och var får man tag på dem? Eller kan det vara fläktkontrollern som är boven i dramat?
Jag ska försöka få tag på startkablar så jag kan använda bilbatteriet för att driva fläkten och se hur den beter sig med tillräcklig strömförsörjning. Jag behöver få igång den så fort som möjligt då det är vår "storbil" med barnstol och barnvagn. Ska man helt strunta i att försöka laga fläkten och köpa en ny (~3000 kr på VAG, gissningsvis) eller 1200 kr på skroten?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Kan inte ge dig speciellt mycket felsöknigstips men om du skulle få ut kolen så kanske du kan jämföra och se om dessa kan passa (måtten står i annonsen) -> Ebay länk
Lycka till och posta gärna felsökning/resultat/fix
Lycka till och posta gärna felsökning/resultat/fix

Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Det är inte så enkelt att fläkten går trögt?
Fixade fläkten på en Skoda -06 som hade startproblem.
WD40 i lagren och kopplade på bilbatteri, sedan var det fixat.
Bara den lilla detaljen att det tog en dag att demontera/återmontera instrumentbrädan.
Sparade i alla fall nästan 4000:- som en ny fläktmotor kostade hos Skoda
(skulle inte förvåna mig om det är samma fläkt på Audin)
Fixade fläkten på en Skoda -06 som hade startproblem.
WD40 i lagren och kopplade på bilbatteri, sedan var det fixat.
Bara den lilla detaljen att det tog en dag att demontera/återmontera instrumentbrädan.
Sparade i alla fall nästan 4000:- som en ny fläktmotor kostade hos Skoda
(skulle inte förvåna mig om det är samma fläkt på Audin)
Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
5-56(innehåller mestadels fotogen) och WD40 är inget långvarit smörjmedel, dock är det bra på att lossa kärvande axlar.
Tvätta rent lager och axel, smörja sedan med symaskinsolja istället.
Jag gjorde nyligen så på en skivspelarmotor som kärvade ordentligt p.g.a av den inte använts på minst 10 år, nu körd minst 10 tim. utan problem.
Kjelle
Tvätta rent lager och axel, smörja sedan med symaskinsolja istället.
Jag gjorde nyligen så på en skivspelarmotor som kärvade ordentligt p.g.a av den inte använts på minst 10 år, nu körd minst 10 tim. utan problem.
Kjelle
Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Rent allmänt brukar det fungera sådär att byta kol på kupefläktmotorer, vet inte hur det är på just din audi, men oftast så brukar kommutorn vara helt nedsliten och förstörd om man kört med kassa kol.
- dayzleaper
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 15 januari 2007, 10:25:24
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Tack för alla tips. Jag hittade två st 200 F (!) kondensatorer som jag seriekopplade och parallellkopplade med labbagget. Då gick det alldeles utmärkt att starta fläktmotorn, även på 5V.
Jag försökte att torka rent kommutorn (om det nu är delen som kolen ligger an emot) så gott det gick. Kanske var det 5-56:et som hade löst upp beläggningar eller liknande, men det svartnade rejält på topsen jag använde. Därefter så gick motorn mycket stabilare.
Jag har nu monterat ihop allt igen, och det verkar - iaf vid en första anblick och testkörning - som att fläkten fungerar som den ska. Jag torkade rent lager och smorde upp med lite symaskinsolja också, det kanske är bättre än 5-56. Det var inte fullt lika krångligt att byta på Audin som det verkar vara på Skodan, bort med handskfacket och så är det bara en plastlåsning som man böjer på och sedan vrider man loss fläkten. Iofs så krånglar det lite iom att man kan stänga av airbagen på passagerarsidan i handskfacket, så för säkerhets skull så lossade jag minuspolen på batteriet också. Detta resulterade i en massa felkoder i systemet som iofs gick att ta bort, men som tog lite tid.
Det återstår att se hur det fungerar i det långa loppet, kanske blir det ett byta framöver ändå. Kolen hade gjort en del spår i kommutorn (?) trots allt. Jag såg att det fanns billiga (1500 kr) nya fläktar att köpa från Ebay i Tyskland, kanske gör ett försök med dem om inte detta fungerar.
Återigen, tack för responsen!
[EDIT: Stavfel]
Jag försökte att torka rent kommutorn (om det nu är delen som kolen ligger an emot) så gott det gick. Kanske var det 5-56:et som hade löst upp beläggningar eller liknande, men det svartnade rejält på topsen jag använde. Därefter så gick motorn mycket stabilare.
Jag har nu monterat ihop allt igen, och det verkar - iaf vid en första anblick och testkörning - som att fläkten fungerar som den ska. Jag torkade rent lager och smorde upp med lite symaskinsolja också, det kanske är bättre än 5-56. Det var inte fullt lika krångligt att byta på Audin som det verkar vara på Skodan, bort med handskfacket och så är det bara en plastlåsning som man böjer på och sedan vrider man loss fläkten. Iofs så krånglar det lite iom att man kan stänga av airbagen på passagerarsidan i handskfacket, så för säkerhets skull så lossade jag minuspolen på batteriet också. Detta resulterade i en massa felkoder i systemet som iofs gick att ta bort, men som tog lite tid.
Det återstår att se hur det fungerar i det långa loppet, kanske blir det ett byta framöver ändå. Kolen hade gjort en del spår i kommutorn (?) trots allt. Jag såg att det fanns billiga (1500 kr) nya fläktar att köpa från Ebay i Tyskland, kanske gör ett försök med dem om inte detta fungerar.
Återigen, tack för responsen!
[EDIT: Stavfel]
Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Om du inte får igång den så kolla Ebay innan du köper på VAG eller skroten, är detta rätt fläkt:
http://www.ebay.de/itm/ERSTAUSRUSTER-BE ... 19e6e25fd3
Det finns också begagnade i olika prisklasser.
http://www.ebay.de/itm/ERSTAUSRUSTER-BE ... 19e6e25fd3
Det finns också begagnade i olika prisklasser.
- dayzleaper
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 15 januari 2007, 10:25:24
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Nja, den ser inte riktigt ut så där. Däremot så verkar artikelnumret stämma. Kan kanske vara en tredjepartskopia eller så har VAG uppdaterat fläkten sedan 2010 och den passar rakt av.
Jag vill ju inte investera i en fläkt som håller sämre än den som sitter där idag, om det nu är möjligt att hitta någon sådan. Mer än 4 år och 14000 mil tycker jag väl att orginalfkten borde hålla?
Jag vill ju inte investera i en fläkt som håller sämre än den som sitter där idag, om det nu är möjligt att hitta någon sådan. Mer än 4 år och 14000 mil tycker jag väl att orginalfkten borde hålla?
Re: Problem med kupéfläkt, Audi A4 -10. Byta kol?
Bilden är nog inte exakt, texten i blden betyder "similar illustration" eller något liknande. Nej det är nog inte VAG original...