Hejsan!
I en annan tråd avråddes jag att koppla in brytare direkt på Arduinons egna 5V, och med lite eftertanke så är det väl rätt bra råd.
Fick dock inget vettigt svar om hur man löser detta utöver något om att man kan lösa det med en spänningsdelare.
Kan en lösning liknande den nedan fungera?
Eller finns det "bättre" sätt?
Enkelt filter mellan brytare och µC? (spänningsdelare?)
Enkelt filter mellan brytare och µC? (spänningsdelare?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Enkelt filter mellan brytare och µC? (spänningsdelare?)
Ett seriemotstånd till pinnen, brytaren till jord, samt en pullup till +5V
Kod: Markera allt
+5V
I
I
-
10K
-
I
I-------I 10K I----uC-pinne
I
I
-
B
R
Y
T
A
R
E
-
I
I
OV/Vss/GND Re: Enkelt filter mellan brytare och µC? (spänningsdelare?)
Hm, som vanligt så glömde man ju att ange de där små "detaljerna". Ursprungsproblemet var att det finns en risk att det induceras spänning i ledaren, då kabeln kommer att gå paralellt med 230/400V ledningar.
Rådet var väl därför att använda en separat strömkälla för brytarna. Matar arduinon med ett 12V nätaggregat, och min fundering var om man kunde använda den som källa?
Problemet i din skill Thomas är väl att om brytarn är stängd, så kommer ju den inducerade spänningen att gå rakt in i µC, och det är väl inte så hälsosamt?
Rådet var väl därför att använda en separat strömkälla för brytarna. Matar arduinon med ett 12V nätaggregat, och min fundering var om man kunde använda den som källa?
Problemet i din skill Thomas är väl att om brytarn är stängd, så kommer ju den inducerade spänningen att gå rakt in i µC, och det är väl inte så hälsosamt?
Re: Enkelt filter mellan brytare och µC? (spänningsdelare?)
Klampa mot jord med hjälp av lämpliga transiler/zenerdioder/schottkydioder.