Medans jag väntar på att mina KFly kort ska produceras så tog jag mig tiden att läsa på om Optical Flow sensorer. Optical flow är när man ser hur mycket någonting rör sig i en bild och jag ska ha detta för att se hur fort mitt system rör sig över marken för att få en markant ökning i estimerad x-y precision. Detta är en ganska intressant problem och det finns några lösningar på marknaden, dock är de lite för dyra för min smak, över 1000 kr, och så vill jag gärna lära mig om detta.
Jag tänkte använda en metod som heter "Sum of Absolute Differences" (SAD) för att göra min optical flow algoritm. Det är en block baserad metod som passar väldigt bra för inbyggda system, så det ska bli kul att testa å implementera den.

Lite HW specifikationer:
- - STM32F407 MCU @ 168 Mhz med 192 kB RAM
- ADP322 trippel spänningsregulator för 1.8 V, 2.8 V och 3.3 V. (Ramlade över denna på digikey, såg riktigt trevlig ut!)
- En MAXSONAR för att mäta höjd upp till 5 meter i 20 Hz
- OV9650 Camera module, kommer medelvärdesbilda en större bild för att få högre ljuskänslighet. Om denna inte är bra nog så går jag nog över en till Micron kamera som den i Kinect.
- USB Virtual ComPort och en UART I/O
- Massa LEDs för status
- Enkelsidig montering med dubbelsidig design, hade nog kunna halverat storleken om jag hade MCUn på baksidan, men ville ha allt på samma sida för prototypen.
Pris: ca $40 för ett komplett system om 1 st.
Detta kommer bli riktigt kul tror jag!

Korten är beställda och Digikey order lagd på delar, bara att vänta på hårdvaran.
Mvh
Emil Fresk
Obligatoriska renderingar av kretskorten:
Nya som är korrekta: Gamla med fel i: