IC krets layout
IC krets layout
detta kanske bara är en dum nybörjar fråga, men jag ställer den ändå, hur vet man vilket ben som är nr.1 på en IC krets (jag vet alltså i vilken ordning de sitter i men inte vilken som är ben ett, men kan ju vrida på kretsen).. jag hittar inget datablad till den och på elfas hemsida finns det inte många fler ledtrådar...
-
henke: Beror ju på åt vilket håll en halvmåne pekar 
Mitt bidrag:

Mitt bidrag:
Kod: Markera allt
__ __
1 -| U |- 8
2 -| |- 7
3 -| |- 6
4 -|_____|- 5
_____
1 -|* |- 8
2 -| |- 7
3 -| |- 6
4 -|_____|- 5
-
- Kontakt:
Om det är så som du skriver, att det är sockeln som är fellödd, så behöver du inte göra nåt annat än att ta upp kretsen ur sockeln och vända på den och stoppa tillbaka den i socklen. Det är det man har socklar till för - att enkelt kunna ta i och ur kretsar.Detraw skrev:HAHAHA tro det eller ej.. jag har lött på min sockel spegelvänt :( finns det nått trix som gör att man slipper löda bort alla sladdar?? hmm antar att det inte finns... bara att börja om från början :shock: :twisted:
Har du lött dit själva kretsen direkt på kortet och du har en lika dan krets i reserv hemma så skulle jag helt enkelt ta och klippa loss alla benen på kretsen från kortet med en spetsig tång. Löda bort ben för ben från kortet och sedan löda dit reservkretsen.
Sådvida man inte tycker det är kul att sitta med tennsug och försöka få bort tillräckligt med tenn för att kunna bända ur kretsen utan att man får med sig några kopparbanor eller genompläteringar på köpet förståss. ;-)
-
- Kontakt:
Nu begriper jag inte ett dugg?
Du har alltså satt sockeln på UNDERSIDAN av kortet? Ja , då är det kört. Men har du verkligen gjort det?
Ska vi gör en koll på att vi pratar om samma sak?
Det här är en sockel:
Den här är en krets:
Det spelar ingen som helst roll hur socklen är vriden på kortat (tja, förutom om du har lött fast den på undersidan), kretsen kan du stoppa i hur som helst i sockeln sen.
Du har alltså satt sockeln på UNDERSIDAN av kortet? Ja , då är det kört. Men har du verkligen gjort det?
Ska vi gör en koll på att vi pratar om samma sak?
Det här är en sockel:

Den här är en krets:

Det spelar ingen som helst roll hur socklen är vriden på kortat (tja, förutom om du har lött fast den på undersidan), kretsen kan du stoppa i hur som helst i sockeln sen.
jag löste problemet genom att löda om allt... men så här satt jag sockeln från början, den sitter alltså i ett experiment kort utan lödöar, så allt sitter med små sladdar
sockel:
20 - 1
19 - 2
18 - 3
17 - 4
16 - 5
15 - 6
14 - 7
13 - 8
12 - 9
11 - 10
så här ser IC kretsen ut:
1 - 20
2 - 19
3 - 18
4 - 17
5 - 16
6 - 15
7 - 14
8 - 13
9 - 12
10 - 11
båda sätt ovanifrån... så hur man än vrider kretsen kommer den inte rätt in i sockeln, om man inte går som tusse sa att man böjer bak alla ben
sockel:
20 - 1
19 - 2
18 - 3
17 - 4
16 - 5
15 - 6
14 - 7
13 - 8
12 - 9
11 - 10
så här ser IC kretsen ut:
1 - 20
2 - 19
3 - 18
4 - 17
5 - 16
6 - 15
7 - 14
8 - 13
9 - 12
10 - 11
båda sätt ovanifrån... så hur man än vrider kretsen kommer den inte rätt in i sockeln, om man inte går som tusse sa att man böjer bak alla ben