Simulera dagsljus

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
frazer

Simulera dagsljus

Inlägg av frazer »

Hallåj!

Jag skulle vilja simulera ljuset från det som presenteras på en projektorduk. Min tanke är att ha starka lysdioder som lyser på publiken men inte på själva projektorduken. Dessa dioder skall styras av ljusstyrkan som projektorn belyser duken med. Så om bilden som visas har mycket ljus i sig (ofta tagen i dagsljus) så ska dioderna lysa mycket, men om bilden är mörk så ska dioderna lysa mindre (en riktigt mörk bild ska alltså få dioderna att släckas helt).

Eftersom mina elektronikkunskaper sträcker sig till potentiometrar så vet jag inte riktigt hur en fotodiod/fotoresistor fungerar.
Jag misstänker att jag behöver styra dioderna med PWM då de kommer dra lite ström.

Skulle det funka att göra ett eBay-fynd, t.ex. http://www.ebay.com/itm/12V-8A-PIR-Sens ... 0943182673, men att byta ut potentiometern mot en fotodiod?

Beter sig en fotodiod på samma sätt som en potentiometer fast den ändrar resistans efter ljusstyrka istället för fysisk rörelse av en axel?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Simulera dagsljus

Inlägg av Meduza »

Jag misstänker att det är bättre att göra styrningen av lysdioderna med mjukvara, i stil med:
http://amblone.com/
frazer

Inlägg av frazer »

Det var min första tanke, men efter lite googling så verkar det svårt att göra utan att förlora prestanda, vilket är kritiskt i det här läget. Därav min fundering på en helt separat lösning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fast vad pratar vi om för prestanda i det här fallet, jag tolkade dina "bilder" som att det handlade mer om stillbilder än actionfilm?
frazer

Inlägg av frazer »

Sorry, var lite otydlig där. Är spel som kör DirectX 11, t.ex Battlefield 4 eller liknande. Då är det ganska viktigt att man inte tappar prestanda.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej, då kan jag säga att du troligtvis kommer ha väldigt mycket jobb med att få en analog lösning att ge ett tillfredsställande resultat.

Det finns varianten att köra "ambiligt-funktionen" på en Raspberry Pi så slippper du programvara på datorn:

https://github.com/gkaindl/ambi-tv
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nja, han kan ju ha en fotodiod med lins som göra att den tittar på duken, så driver den power-LED:s
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Men med tanke på hur ojämn bilden är mellan mörkt/ljust i snabba dataspel som tex Battlefield 4 lär resultatet vara svårt att få till något vettigt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag har också gått i dessa tankar, dvs att fixa egen ambilight.

Den där ambi-tv lösningen med R-Pi fungerar säkert bra, ser ju väldigt bra ut på videon, men att förutom R-Pi och LED-slinga också skaffa 1) hdmi-splitter, 2) hdmi/compositkonverter och sedan 3) usb video grabber känns som en ganska dyrbar omväg.

Att bara sätta en fotodiod att "titta på bilden" tror jag inte duger, de ju bara intensiteten och ingen färginformation med mindre än att man har flera med olika filter att växla emellan. Tror även man måste använda lins för att kunna begränsa "synfältet" till de intressanta områdena i bilden. En stor genomsnittsberäkning av hela bilden skulle nog inte ge de ljuseffekter man önskar. Precis som Meduza skrev.

Om jag fattat saken rätt, handlar det om att beräkna "genomsnittsfärgen" inom ett antal olika geografiska delområden av bilden och sedan låta ett antal ljuspunkter återspegla informationen på lämpligt sätt.

Har inte kollat koden för ambi-tv men gissar att man gör en rutindelning längs kanterna, beräknar snittfärgen inom varje ruta områdena och sedan låter var och en av dessa representeras av en individuellt adresserbar RGB-led i slingan.

Kanske skulle det vara billigare att sätta upp en billig USB-kamera i rummet, ansluta den till R-Pi och sedan applicera ambi-tv programmet på utvald del av kamerabilden. En webbkamera klarar väl i alla fall 20 - 30 bilder per sekund och det borde väl räcka även för spel?

Några tankar bara.
Senast redigerad av hanzibal 22 december 2013, 23:20:56, redigerad totalt 1 gång.
frazer

Inlägg av frazer »

Jag har köpt in komponenter tillsammans med en Arduino för att testa mig fram, återkommer med resultat :)

Bifogar en bild på hur det blev med bara på/av (just nu med en fjärrkontroll till vägguttaget):
med_utan_dls.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Nu i en flygsimulator kommer ju saken i ett helt annat ljus :-)

Ser klart mer realistiskt ut!

EDIT: Ja, på med PWM också så blir det nog riktigt bra.

EDIT: Förresten, hur ser din lösning ut så här långt?
Skriv svar