Trasig komponent ska bytas på kretskort. Behöver vägledning
Re: Trasig komponent ska bytas på kretskort. Behöver vägledn
Bearing: Jag ska löda om benen idag så att det det utesluts!
Icecap: Okej! Inte för att jag ifrågasätter, utan av rent intresse, vad är anledningen till att jag inte bör skifta kort apparaterna emellan?
Icecap: Okej! Inte för att jag ifrågasätter, utan av rent intresse, vad är anledningen till att jag inte bör skifta kort apparaterna emellan?
- prototypen
Byta hela kort är OK om nu inte varje kort är injusterat mot omgivningen ( givare och sånt)
IceCap menar nog att flytta potten.
Löda om brukar oftast betyda att värma på ALLA lödningar på kortet som jag skrev tidigare, att glappet sitter i andra änden än där man bryter / vickar.
Tro på en gammal radio/TV rep.
Potte
IceCap menar nog att flytta potten.
Löda om brukar oftast betyda att värma på ALLA lödningar på kortet som jag skrev tidigare, att glappet sitter i andra änden än där man bryter / vickar.
Tro på en gammal radio/TV rep.
Potte
aTobin: sorry, jag läste det som att du ville byta komponenter mellan kretskorten - och det ska man INTE!
Men byta kretskort kan man göra - om man är säker på att det inte är något som har eldat upp en utgång eller liknande.
Men byta kretskort kan man göra - om man är säker på att det inte är något som har eldat upp en utgång eller liknande.
Det tyder väl på att benet är löst på själva potentiometern?aTobin skrev:syntes att det var i komponenten som benet "gled in" då jag tryckte till den
säter: Ja precis men då det går snabbt att löda om komponenten så gjorde jag detta bara för att utesluta potentiometerns lödningarna då någon nämnde dem.
Prototypen och Icecap: okej
jag testade att byta kretskorten apparaterna emellan och fick då klart att felet sitter på samma kretskort som den gula potentiometern vi talat om. Jag lägger upp bilder på kretskortets bak och framsida nedanför så ni ser exakt vad det handlar om.
Även en video till som förklarar det nuvarande problemet bättre än vad jag gör i text.
Som ni ser på videon blir apparaten stabil i ett visst läge, men startar man den några timmar senare så börjar den småkrångla igen och man får då pilla lite mer på potentiometern för att åter få den stabil för stunden.
Glappet i kretskortet är alltså borta och berodde på potentiometern. Så att den ska bytas för att undvika att det kommer tillbaka är alltså givet. Men då jag mäter resistans emellan potentiometerns ben och vrider på vredet så beter den sig likadant som motsvarande potentiometer i den andra fungerande apparaten gör. Jag vågar inte dra några slutsatser av det men det känns ju som att den funkar som den ska? Men mitt okunniga svamlande ska ni vara väldigt kritiska till
Kan någon förresten bekräfta att följande komponent fungerar som ersättare för potentiometern vore jag tacksam: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20183

Video:
http://www.youtube.com/edit?video_id=Sz ... rrer=watch
Prototypen och Icecap: okej

Även en video till som förklarar det nuvarande problemet bättre än vad jag gör i text.
Som ni ser på videon blir apparaten stabil i ett visst läge, men startar man den några timmar senare så börjar den småkrångla igen och man får då pilla lite mer på potentiometern för att åter få den stabil för stunden.
Glappet i kretskortet är alltså borta och berodde på potentiometern. Så att den ska bytas för att undvika att det kommer tillbaka är alltså givet. Men då jag mäter resistans emellan potentiometerns ben och vrider på vredet så beter den sig likadant som motsvarande potentiometer i den andra fungerande apparaten gör. Jag vågar inte dra några slutsatser av det men det känns ju som att den funkar som den ska? Men mitt okunniga svamlande ska ni vara väldigt kritiska till

Kan någon förresten bekräfta att följande komponent fungerar som ersättare för potentiometern vore jag tacksam: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20183
Video:
http://www.youtube.com/edit?video_id=Sz ... rrer=watch
Detta ser ju mycket märkligt ut:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har iofs sett sprickor i stora förtennade ytor förut, i fungerande utrustning, misstänker att det har nåt att göra med förtenningsprocessen ?
Det lustiga är att det kortet såg likadant ut som det där, alltså inte samma mönster, men samma färg på själva glasfibret och sen ren "tennfärg" på de förtennade ytorna och genomskinlig lack på.
Det lustiga är att det kortet såg likadant ut som det där, alltså inte samma mönster, men samma färg på själva glasfibret och sen ren "tennfärg" på de förtennade ytorna och genomskinlig lack på.
- prototypen
Jag skull utan att blinka löda om hela kortet, enkelsidig kort, några år på nacken, tunga komponenter och kanske lite vibrationer och att lödningar tappar hållfasthet med åren.
Sedan kan det dessutom vara fel på potten.
Lödkolv och en dutt lödtenn på alla lödningar.
Potte
Sedan kan det dessutom vara fel på potten.
Lödkolv och en dutt lödtenn på alla lödningar.
Potte
prototypen: Då gör jag så. Skulle du kunna bekräfta att poten här i länken är en fungerande ersättare till min pot?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20183
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20183
Den modellen blir lite lurig att ställa in uppifrån när kortet är monterat gissar jag? Du vill ha en pot med ratten på sidan...
PeterH: Det spelar ingen roll
Jag har lött om kortet idag, blev inget skillnad.
Annars märker jag att apparaten blir något stabilare desto längre den är igång, vid startögonblicket flimrar skärmen alltid men allt eftersom de första minuterna går så fungerar apparaten bra vid ett större och större spann på potentiometern.
Stänger man sedan av och sätter på den inom loppet av någon minut så funkar den också okej, det är först om den får stå länge som den "återställs" och börjar krångla vid start.

Jag har lött om kortet idag, blev inget skillnad.
Annars märker jag att apparaten blir något stabilare desto längre den är igång, vid startögonblicket flimrar skärmen alltid men allt eftersom de första minuterna går så fungerar apparaten bra vid ett större och större spann på potentiometern.
Stänger man sedan av och sätter på den inom loppet av någon minut så funkar den också okej, det är först om den får stå länge som den "återställs" och börjar krångla vid start.