Nej, någon standard finns det väl inte direkt. Däremot många
"good practices" och massor av erfarenhet från de som kanske
har hållit på med seriella överföringar ingar tidigare (35 år i
industriell miljö mitt fall). Mina rekomendationer kvarstår:
- Gör det enkelt (KISS).
- Undvik binära överföringar över RS232/seriella/USART linjer.
- Bygg för enkel loggning/felsökning/testning med terminal el.dyl.
Programmering: Kod till buffer samt söka igenom buffern
Re: Programmering: Kod till buffer samt söka igenom buffern
Har fått bra ordning på det nu genom att använda STX och ETX. Möjligheten att kunna debugga och se exakt vad som finns i respektive register vid varje instruktion har varit ovärderligt att ha. Skulle aldrig någonsin prioritera bort den.
Re: Programmering: Kod till buffer samt söka igenom buffern
foal skrev: Jag har funderat på en lösning likt den Pajn nämner där allt fixas på PCsidan som skickar en bitström till dongeln som i stort sett bara gör om denna till radiosignaler. Valde dock att sköta det mesta i dongeln (enligt ovan) då jag tyckte det var enklare och jag ändå bara var intresserad av tre protokoll. Kod för att hantera dessa får gott och väl plats.
Intressant, håller på med i stort sett samma sak. Ville styra nexa-prylar och lite reläer via telefonen. För att få snabb devel ville jag göra så mycket som möjligt i python. Därför tog jag en arduino som avkodar och sänder radio, drar och släpper reläer och läser lite analoga givare. Från den seriellt med ascii till en raspberry som fixar xml-rpc, webb, tider och annat.
Då jag buffrar enkla saker brukar jag använda en enkel fifo som bara kan saker som som läs, skriv, reset, villkor full eller tom.