Trasig komponent ska bytas på kretskort. Behöver vägledning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aTobin

Trasig komponent ska bytas på kretskort. Behöver vägledning

Inlägg av aTobin »

Sitter här på en magnetskala till min fräs som inte fungerar, till min stora förvåning har jag faktiskt hittat den krånglande komponenten.
Nu ska den ersättas och detta är helt främmande mark för mig. Jag vill inbilla mig att lödningen ska vara ganska enkelt, men jag behöver hjälp till att hitta motsvarande komponent.

Här kommer en bild:
Bild

Räcker detta eller behöver man veta något mer, det sitter ett vred på komponenten och den har 3 kontakter. Är det en potentiometer?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trasig komponent ska bytas på kretskort. Behöver vägledn

Inlägg av danei »

Efter som den har beteckningen R306 så är det säkert en pott. Men typ och värde kan jag inte svara på.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

En potentiometer ser det ut att vara. Kan också vara en vridkondensator? Lite svårt av bilden att se betäckningen på komponenten.
aTobin

Inlägg av aTobin »

Det som går att se av beteckningen är det ni ser på bilden "2 ER50" det finns fler siffror framför "2" fast dessa är dolda bakom den gula plasten. Är det dumt att slakta komponenten direkt för att få fram alla siffror, ska man kanske försöka mäta fram något vettigt ifrån den innan man sabbar skiten helt??
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Jag tycker att det ser ut som 2 EQ50.
En ide är ju att löda loss komponenten och mäta resistansen mellan de yttre stiften
dvs inte det varierbara mittuttaget utan mellan de andra för att avgöra värdet på den.
Troligen är det en potentiometer som sagt och högst troligen linjär.

Är rätt lik en copal rj-6 men hittar inga märkningar som stämmer mot de jag ser...

Det står ingenting på 'undersidan' av den gula plasten... sidan närmast c313 ?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Finns det inget elschema som hör till kretskortet/utrustningen? Vad är det för fräs,vad heter mätutrustningen? Med lite tur kan det gå att hitta information/scheman m.m. om vi vet vad det är för maskin du sitter på.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hur kan du veta att det är just den potentiometern som är boven? Du skriver att du hittat vad som strular, men inte vad strulet är. Jag säger absolut inte att du har fel, men om du kan beskriva felet och hur du kommit fram till att det är potten på bilden som är boven; ja då kanske folk här kan säga om det är troligt eller inte.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Precis min tanke, naturligtvis kan en pot gå sönder men det finns ju också en möjlighet att pottens värde gör att efterföljande steg reagerar vilt på grund av en trasig konding/OP eller annat...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag håller med om att felsökningen kanske inte vilar på solid grund - men jag kollade ordentligt på kortet och det är ganska tydligt att potentiometern har märken efter skruvmejsel, märken som - för mig - anger att någon har varit ovänlig med en skruvmejsel i handen.

Om detta sedan beror på att det finns annat fel som potentiometern tros ha kunde kompensera vill jag inte sia om - men jag tror att det behöver bytas i vilket fall som helst.
aTobin

Inlägg av aTobin »

Måste säga att hjälpen man får på detta forum utklassar alla andra forum i vårt land :D

Ja, jag kanske jag drar förhastade slutsatser. Först och främst, Prylen är en Sony Magnescale LF-100. Felet på prylen är dels att den inte kan visa siffror på displayen stabilt, siffrorna flimrar och byts ut hejvilt och sedan att maskinen beter sig glappigt när man rör den, siffrorna på displayen slocknar helt och kommer sedan åter då man trycker lite på höljet.

Anledningen att jag misstänker den aktuella komponenten är att jag jag enkelt fann att komponenten var orsaken till glappet, då jag tryckte komponenten mot kretskortet försvann glappet och nu beter den sig som om den vore helt glappfri. Dessutom har jag en annan magnetskala av samma modell som beter sig stabilt då jag vrider på vredet till skillnad ifrån denna.

Åverkan på vredet har jag själv åstadkommit då jag inte orkade plocka fram en bättre mejsel.

Men nu är det faktiskt så att då jag idag testade att vrida på den gula komponenten så fungerar maskinen precis som den ska då vredet står vriden i ett av sina ytterlägen! Igår funkade detta inte men idag verkar komponenten vara på ett helt annat humör. Så kanske är problemet ur världen, men frågan är om inte problemet återkommer snart igen.

Helt stabilt beter den sig ändå inte.Här nedan kommer en video som visar hur den kassa maskinen beter sig då jag vrider på "den gule", jämfört med min andra ordentligt fungerande magnetskala, men som sagt, vriden ut i ett ytterläge så är den stabil åtminstone nu:

Här är även en bild som visar undersidan av "den gule":
Bild
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Sedär, där kom beteckningen, den hittar du t ex här http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/1025678
Men du kan sätta vilken 1K potentiometer som helst, måste absolut inte vara denna.
Har du kollat lödningarna på baksidan av kortet, kanske benet lossat från tennet? Det är inte ovanligt.
Prova att smälta om tennet, eller ta en skarp bild så får vi se.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är inte säkert att det är potentiometern, bara att man bryter lite i kortet kan påverka ett glapp långt bort från potten

Potte
aTobin

Inlägg av aTobin »

Tack för svaren.
Den här komponenten ska då duga som ersättare?:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20183

Att potentiometern står för glappet är jag säker på. Glappet har dock försvunnit helt då jag tryckte potentiometern mot kretskortet.
Potentiometern sitter fast i kretskortet, syntes att det var i komponenten som benet "gled in" då jag tryckte till den

Testade att starta magnetskalan nu ikväll och nu krånglar den igen.

Om vi bortser ifrån glappet, om det är någon annan komponent som står för det huvudsakliga problemet, finns det någon metod eller knep jag med hjälp av multimeter kan använda mig av för att hitta den felande komponenten?
Det finns 2 kretskort i burken, jag ska givetvis börja med att skifta det ena kretskortet emellan mina 2 apparater för att utesluta antingen det ena eller andra kortet.
bearing

Inlägg av bearing »

Har du provat att, som JohnGalt föreslår, löda om komponentens ben?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

aTobin: NEJ! Du ska INTE byta mellan två enheter när det är billiga komponenter!

Du kan byta komponenten som du misstänker är trasig men du tar inte av något från enheten som är OK!

Och precis som prutte anser jag att problemet nog snarare är ett glapp i mönsterkortet, något som lätt kommer vid t.ex. potentiometer som justeras "ofta".

Jag har upplevd att en lödö har separerat från lödbanan med en mikroskopisk spricka, det har hänt ett par gångar.
Självklart har jag upplevd än fler gångar att en lödning hade släppt lite t.ex. pga. att ytbeläggningen på en komponentben hade släppt, just pga. mekanisk påverkan under lång tid.
Skriv svar