Perkla bygger LED UV låda

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perkla bygger LED UV låda

Inlägg av Perkla »

Ja det gjorde jag åxå tidigare innan jag köpte dessa grejer för nått år sen, tyckte det skulle vara bra att ha en riktig låda med riktiga UV leds så därför köpte jag dessa grejer :D

Får testa mig fram angående tiden och höjden på glaset.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ska testa min nya UV box.. MEN problemet är att när jag skriver ut på OH papper på min laserskrivare så blir det inte bra, det täcker inte speciellt bra verkar det som, så vill jag inte ha det.

Nån som har nån idé om det skulle bli bättre att köpa OH papper för bläckstråle och köra i bläckstråleskrivaren istället ?

Har testat att skriva ut på samma två gånger med problemet är då att andra utskriften inte kommer på exakt samma ställe..

Hur gör ni när ni ska använda fotoresist laminat ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag använder dubbla lager OH-film. Skriver alltså ut mönstret två gånger och sen tejpar ihop de två på varandra. :)
Fungerar bra för mig, med laserskrivare. Gjorde tidigare samma sak mer bläckstråle.

Dock har min laserskrivare lite problem med exaktheten, så på större kort kan jag inte skriva ut båda mönster på en "film", då blir de inte riktigt likadana. Men skriver jag då ut en i taget på varsin film fungerar det bra. Små kort går bättre, där kan jag skriva ut båda på ett papper, är väl så att det skrivaren felar inte blir tillräckligt mycket på små avstånd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Använd inte OH för bläck i laser. Risken är mycket stor att plasten smälter. Alternativt att den sugande ytbeläggningen fastnar på fusern...
OH av bra märke för kopiatorer funkar. Vill man vara säker på att inget ska gå snett finns OH för färglaser. Det är tydligen lite varmare i sådana? :humm:

Och nä laser är inte särskilt exakt när det gäller repeterbarhet. Jag är ofta tvungen att köra ut 3-4 kopior och se vilka som passar bäst ihop...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nää jag kör inte med film som inte passar i respektive skrivare, jag har nu köpt OH papper för bläckstråle, den har en strukturerad yta och en blank yta.. är det den strukturerade som det ska skrivas ut på förmodar jag ?

Den har även en liten skyddstejp längst upp på ena kortsidan som man kan ta bort.. kanske för att det ska få fäste när det ska in i skrivaren ?

Bara jag vet vilken sida jag ska skriva ut på så ska jag testa med bläckstrålen o se vilket resultat jag får, jag körde tidigare åxå med att köra dubbla lager vid UV bestrålning, lite svårt att hålla på med tycker jag då det sällan blir exakt samma mått på det i utskriften, därför tänkte jag att bäck på OH papper för bläckstråle kanske täcker bättre.

Så vilken sida skriver jag ut på ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns riktigt bra utskriftsfilmer för laser som vi använder när vi uv-exponerar ramar för screentryck, och i kombination med en spray som "omsmälter" tonern på mikronivå och därmed gör dom tonerfyllda fälten betydligt mycket svartare (säkert 3-400% svartare) så blir det riktigt bra resultat med en enda film.

Vi köper det från http://coatedscreens.se/, fråga efter Polimat 105µ och Densitone :)

Finns även en riktigt fin bläckstrålefilm som heter Polijet, den kör vi när vi behöver passa ihop flera filmer såpass precist att lasern drar för mycket ojämt över en större yta, den är dock relativt dyr per ark.

Perkla: den mattare sidan brukar vara den man ska skriva ut på med en bläckstrålefilm
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kan ju meddela att utskriften med bläckstrålen blev 100% bättre minst, helt täckande och nu blir kopparbanorna snygga och fina precis som jag gjort dom i datorn, och nu betraktar jag detta med att hålla på med dubbla utskrifter och sånt som historia, fantastiskt mycket bättre nu alltså :D

Kör etstanken på 56 grader och behöver nog lite mer etspulver för det tar tid, hade inget mer hemma, ska köpa imorgon men kör på ett tag till med kortet som bubblar just nu o se om allt koppar som ska bort försvinner :D

Exponeringen i min låda körde jag på 20 minuter och ca 2.5cm avstånd, blev skit bra det åxå :D
Skriv svar