Bygge av rörslutsteg

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av ensten »

Ja!
Hårdvaran är snart klar! Känns gött. Fick nya fläkten igår, ska kopplas in och testas i kväll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kompletteringsritat schemat då min plåtslagare är klar med plåtarna och jag ville veta exakt vilka färger som måste kopplas vart och vilka ben på rören som är aktuella.

Avser hämta plåtarna inom ett par veckor (kostnad 1100:-).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag äntligen fått plåtarna från min plåtslagare.

Han har gjort ett mycket bra jobb trots vissa småfel som dock är hanterbara. Största felet berodde på mig och min klantiga ritning. Istället för att referera till ett faktiskt hål i den dubbla högtalarkontakten refererade jag till mitten. Detta förstog uppenbarligen inte min plåtslagare så högtalarkontakten hamnade 1cm för långt ut mot kanten. Vilket innebär att jag måste köpa en liten fräs för att med hjälp av min Dremel fräsa ur ett spår ur sidostycket som minst måste vara 6mm djupt och 15mm långt. Men detta är dock ingen katastrof. Förutom att bakstycket nu ser lite konstigt ut.

Nåväl, här kommer lite preliminära bilder.

Mycket nöje!

MVH/Roger
PS
Hålet längs till höger kunde preliminärt inte fyllas då jag misstänker att om jag sätter dit den runda snäpp-nätbrytaren så får jag inte loss den igen. Och denna bestyckning är bara för att kolla så att det mekaniska stämmer (skyddsplasten är t.ex inte ens borttagen). Vilket det, med visst filande, nu gör.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så, nu har jag monterat sidostyckena.

Jag blev tvungen att borra upp hålen något för dels hade plåtslagaren gjort fel (4mm isf 5mm) dels bedömde jag i efterhand att det nog är bäst med 6mm för 4,7mm träskruv.

Jag har även fräst upp spåren för de felplacerade högtalarkontakterna.

Men framför allt råkade jag göra en stor tabbe som orsakade mig en hel del merjobb.

Kan ni se vad (ledtråd: jag fick nytta av min Dremel)?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här kommer lite bilder på det fortlöpande projektet.

Jag har nu lackat båda chassiena och monterat alla mekaniska komponenter utom trafos och brum-potentiometer.

Nästa steg blir att gjuta in Kina-nättrafosarna i toroid-formade kapslingar. Räknar med att detta sker inom två veckor.

Därefter kommer jag påbörja det roligaste av allt, dvs inlödning av komponenterna :)

MVH/Roger
robbie

Inlägg av robbie »

Det blir riktigt läckert det där!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Riktigt snyggt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ser iofs inte så tokigt ut men jag har en liten åsikt (som alltid). Det ser ut som om du planerat layouten noga men min fråga är om du verkligen gjort det eller monterat dit lödstöden där de "verkar passa bra". Jorå, been there, done that ... :vissla:
Du kanske kunde tittat över situationen och monterat lödstöden med de skruvar som håller rörsocklarna så hade du sluppit så massa silverblanka skruvskallar på ditt fina kopparchassi. :wink:

Jag har delvis samma funeringar nu, där jag ska sno ihop en förstärkare med transformatorer som är försänkta i chassit, speciella rörsocklar som däljer alla missar jag gjort och nu bestämt mig för att lägga hela nätdelen på ett labbkort som bultas fast i skruvarna som håller transformatorer och drossel, just för att slippa fler hål.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

robbie skrev:Det blir riktigt läckert det där!
Jag tackar och bugar :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

sm2wmv skrev:Riktigt snyggt!
Tack ska du ha! :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Ser iofs inte så tokigt ut men jag har en liten åsikt (som alltid). Det ser ut som om du planerat layouten noga men min fråga är om du verkligen gjort det eller monterat dit lödstöden där de "verkar passa bra". Jorå, been there, done that ... :vissla:
Du kanske kunde tittat över situationen och monterat lödstöden med de skruvar som håller rörsocklarna så hade du sluppit så massa silverblanka skruvskallar på ditt fina kopparchassi. :wink:

Jag har delvis samma funeringar nu, där jag ska sno ihop en förstärkare med transformatorer som är försänkta i chassit, speciella rörsocklar som däljer alla missar jag gjort och nu bestämt mig för att lägga hela nätdelen på ett labbkort som bultas fast i skruvarna som håller transformatorer och drossel, just för att slippa fler hål.
Tack soundbrigade för din konstruktiva kritik.

Min avsikt med lödstöden har aldrig varit att minimera antalet "fula" hål och därmed skruvskallar i plåten. Avsikten har bara varit att minimera antalet. Sen har jag inte brytt mig ett skvatt om hålen.

Jag vill nog påstå att färre hål än såhär är svårt att få till. Visst, man kan nyttja socklarnas skruvar men jag gillar dessa simpla lödstöd bättre. Så det blir det antalet hål det blir även om det naturligtvis vore trevligt med färre.

Min prioritet är hög elektrisk kvalitet och smidigt byggsätt. Estetik kommer i andra hand även om hela projektet i grund och botten bygger på just snyggare/kommersiell design.

Jag menar, nån gång ska man väl ändå kunna få tillbaka lite av all tid, energi och alla pengar man lägger ner på all sån här skit :D

Dina funderingar låter f.ö som en bra plan. Lycka till!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, jag menar du fäster lödstöden i skruvarna som håller socklarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Missförstånd, jag menade precis som du dvs lödstöd fästa i socklarnas skruvar.

Jag tycker dock fortfarande att bygget får en trevligare och mer lättarbetad elektromekanisk struktur undertill om man offrar lite extra hål i plåten.

Jag får tillfälle att visa dig det senare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ser fram emot det. Jag dömde från min horisont. Och ursäkta att jag hijackade din tråd. :tumupp: :tumner:
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Kul projekt!

En sak jag ser är en massa olika material och färger som blandas. Görs det med lite finess blir såna lösningar också tjusiga även om det är lättare att jobba mer enkelspårigt. Hur ska du göra? Är det själva chassit man ser på bilden eller kommer det någon tjusig kåpa över..?
Skriv svar