Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
wrep

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av wrep »

apropå just T-muttrar är det någon som vet hur stora hålen är i de kinesiska linjärskenorna? Jag försöker kolla måttskissen här:

http://www.aliexpress.com/store/product ... 57310.html

Men upplösningen är ju så usel så jag förstår inte riktigt vilket värde som är just hålet? Kan det vara 6mm för skallen och 3,5mm för skruven?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

wrep skrev:apropå just T-muttrar är det någon som vet hur stora hålen är i de kinesiska linjärskenorna? Jag försöker kolla måttskissen här:

http://www.aliexpress.com/store/product ... 57310.html

Men upplösningen är ju så usel så jag förstår inte riktigt vilket värde som är just hålet? Kan det vara 6mm för skallen och 3,5mm för skruven?
Stämmer bra, mina är 5,9 och 3,4mm
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

hawkan skrev:
konig7070 skrev: Men det gör väl inget att motorn når över profilen? Bifogar bild på min där jag använt 20x40-profil.
Snyggt! Nej, det gör säkert inget och det syns i din bild. Det var ingen större tanke bakom mitt svar mer än att motorstorleken var det enda jag kom på. Då har du också gjort dina egna hörnen? Har du även en bild på linjärlagringen, det hade varit kul att se. Jag har typen med MGN12H (på väg) som skruvas med M3, så det måste till nån T-mutter för 20-profilen. Nån med erfarenhet av nån av de t-muttrar för M3 och 20-profil som finns på thingiverse?

Det verkar som att utbudet ökar om man väljer 20-profil av något slag. Min är 50 mm hög därnere, egentligen för att jag ville få plats med ett nätaggregat inne i basen, men det återstår att se om det fungerar i verkligheten.
Jag har byggd en Wolfstock http://www.thingiverse.com/thing:124929 men med lite längre horisontella profiler(550mm). Jag använder makerslide som linjärlösning.
Shunt

Inlägg av Shunt »

wrep skrev:Är inte traxas kullänkarna gängade på en stoppskruv som sen är limmad i kolröret? I så fall bara att gänga ut en bit och se glad ut? :-)
Måste kolla närmare. Som det ser ut så är stoppskruven limmad i bägge ändarna, men... Har fått paket nästan varje dag i en vecka, sen är jag så där lagom febrig att allt över 1+1=2 känns tungt. De kan vara exakt lika långa och det är jag som är lite stirrig också. :)

Kom på en lösning med drivremmarna (tror jag). Vill minnas att jag sett nån bild här på forumet där de kapats och ändarna satts ihop (överlappande) med små buntband. Blir nog att försöka samma. Jag har ju 4 meter (-3x 1164mm enl. BOM), så kan ha rätt bra med överlapp.

Det behöver ju bara hålla ihop under intrimningen och utskrift av http://www.thingiverse.com/thing:40710 eller http://www.thingiverse.com/thing:117987. Jag har sett några andra varianter också, men naturligtvis hittar jag inte igen dem just nu.
Shunt

Inlägg av Shunt »

peter_larsen skrev:Kör du med öppen rem är detta ett alternativ: http://www.thingiverse.com/thing:121832 Kommer testa dessa på min Kossel nr2
Missade ditt inlägg. Trött. :)
Jo, det blir nog nåt liknande sen, men nu måste jag i första hand hitta på en hemma-snickrad lösning som fungerar tills jag kan skriva ut något eget. Jag har ett par idéer (från Google) och en som jag kommit på själv. Ska bara låta det mogna lite i skallen, och klottra lite få se.

Tror förresten jag sett nån variant på den där släden med inbyggd sträckning också. Svårt att minnas allt man skummat igenom. Men nån variant av denna http://www.thingiverse.com/thing:80425 fast för Minin.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

http://www.thingiverse.com/thing:80425 ser trevlig ut.
Jag har en ide till, dra skruvarna genom det övre blocket också, svårare för blocket att hamna snett då..
Han har kanske tänkt så men tagit för korta skruvar....
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

I mitt kit med utskrivna delar följde tre sådana här med:
Bild

Vet inte hur bra de är då jag kör med "closed loop"-remmar, men det är ju onekligen en enkel lösning. Och sådana brukar kunna vara bra :)
Doneras om någon vill ha/behöver dom..
Shunt

Inlägg av Shunt »

Bra att veta ifall mitt lilla hemmabygge inte fungerar. :)

Köpte en skärbräda på Biltema igår för 15:-, 2.5mm tjock plast. Lämpligt material att göra 3 snabba "brickor" för att köra "open loop" till att att börja med. Remmen utsätts väl inte för några större krafter, så ska inte behövas så avancerade saker.

Mitt RAMPS-paket är förhoppningsvis inte så långt borta, det nådde ändstationen i Kina den 13:e så det finns en liten chans att det hinner fram, annars blir det ingen provkörningen förrän en bit efter nyår. Saknar visserligen Ebay-kablaget också, som borde dykt upp vid det här laget.

Men idag anlände min PSU till Stockholm, (som legat 2 dagar före RAMPS-paketet hela vägen, samma flygplats också), och jag plasten jag beställde från 3DGroupp. Uselt förpackad verkar det som, hann bara kasta ett öga på det innan jag skulle tillbaka på jobbet. Bara tre inplastade rullar i en låda utan packningsmaterial. Den var helt öppen på sidorna där trummornas ytterkant legat och skavt.

Väntar bara på dagen de börjar dumpa hela kvarterets post i en container så får vi plocka själv.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

konig7070 skrev:Jag har byggd en Wolfstock http://www.thingiverse.com/thing:124929 men med lite längre horisontella profiler(550mm). Jag använder makerslide som linjärlösning.
Du kan ju inte säga nått sånt utan att visa bilder på den! Jag har nästan beställt profiler för att bygga en sån...
Hur stort print-område får du med de profilerna?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Just nu är ytan ca 350mm i diameter och maxhöjd är runt 450mm, men jag råkade göra armarna lite för korta så man kan få ut mera yta om man offrar lite av höjden istället.
Måttet på värmeplattan är 350mm i diameter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Så här går det när man packar tre tunga rullar plast i enbart en kartong...
plast_1.jpg
Men annars såg de väl ok ut. Plast i en plastpåse. Varken mer eller mindre.
plast_2.jpg
Sen tänkte jag kolla upp linjärlagren lite. Hade ett som kärvade lite och ett som kärvade en hel del. Efter 30 minuter och lite olja så gled 2 hur lätt som helst, medan den tredje hackade lite när den väl rörde på sig, men fortfarande tog emot i början.
Hade väl egentligen inte tänkt plocka isär det, men så blev det. En timme senare så glider det riktigt bra, så får väl säga att det inte var helt bortkastad tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

konig7070 skrev:Just nu är ytan ca 350mm i diameter och maxhöjd är runt 450mm, men jag råkade göra armarna lite för korta så man kan få ut mera yta om man offrar lite av höjden istället.
Måttet på värmeplattan är 350mm i diameter.
Snyggt! Om jag läst rätt är dina makerslide profiler 1meter och horisontella profiler (20x40mm?) 55cm?

Behöver vagnarna till Makersliden vara så långa som du har eller skulle det funka med kortare? Eller spelar det ingen roll för maximal printyta? Jag skulle gärna vilja komma upp i 40 cm diameter på printytan...
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

40cm? Skall du printa dasslock? :)
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Ja, de måtten stämmer.
Blocket(det gröna) som remmen fäster på går nästan emot toppen så att ha en kortare vagn ger inte mera i varken yta eller höjd. Om du vill ha 40cm diameter är det bara att göra armarna längre och offra lite av höjden.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

peter_larsen skrev:40cm? Skall du printa dasslock? :)
Ja, varför inte :D
Skriv svar