För ett tag sedan gjorde jag en drivare som klarar att driva 2-3 xml dioder, den funkar ypperligt men den är begränsad till max 20v / 3st xml dioder (7,2-14v)
Nu går jag i tankarna att göra ngt skoj med 10 st dioder, men istället för att bygga en helt ny drivare tänkte jag att man kanske kunde 'återanvända' den gamla designen.
Jag vill också kunna köra detta på ett 8,4v LiIon batteri så min tanke är som följer.
Att ta den gamla drivkretsen, plocka ur logikdelen (mCPU) och sedan göra 5st mindre drivkrestar som triggas utav samma mCPU, varje drivare i sig driver två dioder för att klara Vin på 8,4v.
Min fråga är då, hur många komponenter kan jag 'dela' mellan de mindre drivarena?
Kan dessa 5 mindre drivare dela t.ex på vissa resistorer, kappar osv. Eller är det bara dumt att snåla?
Eller2, ska jag bara göra en buckboost drivare som klarar att köra alla dioderna i serie/parallell?
Drivning av 10st xml dioder
- ghost_rider
Drivning av 10st xml dioder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Drivning av 10st xml dioder
Varje slinga måste ha sin egen drivning, och det är drivkrets, induktans, kondensator och återkoppling.
Sedan är jag inte riktigt med hur din mcu styr, är regleringen digitalt implementerad? Isåfall behöver du en reglerloop och pwm utgång per diodslinga.
Sedan är jag inte riktigt med hur din mcu styr, är regleringen digitalt implementerad? Isåfall behöver du en reglerloop och pwm utgång per diodslinga.
- ghost_rider
Re: Drivning av 10st xml dioder
Ok, som jag misstänkte då.
Får testa o se, kostar inte så många tior att fräsa ett kretskort.
Får testa o se, kostar inte så många tior att fräsa ett kretskort.