Jobba i Silicon Valley?
Re: Jobba i Silicon Valley?
Svenska Högskolor och Universitet platsar säkert inte på top 100 relativt Amerikanska men okända, lågrankade skolor kan fortfarande producera bra individer.Glenn skrev:Det finns ju i princip bara tre stora tekniska universitet i Sverige, och inget av dessa står speciellt högt i kurs hos Amerikanska universitet.
Det är om du vill bli president som du måste ha gått på Harvard men personer med examen från små, okända skolor långt ner på rankingen kan fortfarande bli VD på Fortune 500 och personer med Svensk utbildning får fortfarande jobb på Apple och Intel.
Chalmers har utbyte med Kanada och USA (bl.a. Stanford och GATech) och en föreningar som ordnar internships och praktikplatser på Amerikanska företag, jag tror inte att de övriga stora är sämre. Det borde vara en klar fördel att ha varit över och bott där och kunnat visa upp sig och träffa lite relevanta personer om man vill söka jobb i USA.Glenn skrev:Inte ens KTH har speciellt mycket samarbete där, även om det förekommer en del.
psynoise skrev:Jag kan tänka mig att examensarbeten är en bra måttstock för vilken nivå studenterna har nått upp till. Tyvärr har jag stött på en och annan rapport som varit förhållandevis enkel. Jag förundras över att vissa studenter inte vill eller kan presentera något svårare efter alla kurser de genomgått.
App app app.
Ta det lite lugnt nu. Jag har vad man själv skulle kalla en simpel rapport till mitt ännu simplare exjobb. Det DU och en del andra kanske behöver inse att det kan vara ibland rätt tufft att hitta ett exjobb och framförallt ett vettigt exjobb utan kontakter. Jag gick ut 2004 och företagen var mycket konservativa med exjobbare då det trots allt kräver en del resurser från mentorer etc.
Jag såg att tiden började sina och tog då ett beslut att ta första bästa möjligheten att få exjobb och bli klar med utbildningen i tid istället för att gå runt och lalla i väntan på ett perfekt jobb.
Sedan finns det även företag som nyttjar chansen att få ngt utfört gratis, men som inte kanske alltid är spjutspets forskning och ngn vidare bra rapport.
En sak till att lägga på minnet, många ggr är man fler om ett exjobb. Risken är stor att ngn i gruppen knappt bidragit med ngt och dessa kommer ändå att visa sin rapport som ref vid en intevju. Med detta vill jag säga ett exjobb visar inte hela sanningen.
Det beror inte på att de Svenska universiteten är dåliga, utan kanske till stor del på att ingen amerikan känner till dem.Glenn skrev:Det finns ju i princip bara tre stora tekniska universitet i Sverige, och inget av dessa står speciellt högt i kurs hos Amerikanska universitet.
Inte ens KTH har speciellt mycket samarbete där, även om det förekommer en del.
Försök att få en utbytesplats så du kan läsa ett år i USA. Det är värt mycket och kommer underlätta allt jobbsnack med amerikanska arbetsgivare, av den enkla anledningen att de kan relatera till det du pratar om och vice versa.
Konkurrensen är dock hård. Jag gjorde ett utbytesår i Silicon Valley via ett svenskt universitet, och tempot (och studenternas ambitioner) var på en väldigt hög nivå, om man jämför med här. I de elektronikkurser jag tog gick det många fler studenter från Asien än från USA (eller Europa för den delen), och de var bra på att jobba hårt minst sagt.
Hårt = Pluggar alla timmar som man inte sover? eller tar de någon form av paus?
Oklart. Men det fanns iaf flera 24-Hour Study Room på campus, och dessa var aldrig tomma vad jag såg (oavsett tid på dygnet). Det betyder ju inte att det vara samma personer som satt där hela tiden iof.
Amerikanska universitet kör med homework på ett sätt som man här förknippar med högstadiet. Uppgifter varje vecka som ska lämnas in och rättas. Arbetsbördan enbart av dessa läxor kan vara väldigt stor, och som svensk är man inte direkt van med detta. Vet ej hur det är i andra länder.
Amerikanska universitet kör med homework på ett sätt som man här förknippar med högstadiet. Uppgifter varje vecka som ska lämnas in och rättas. Arbetsbördan enbart av dessa läxor kan vara väldigt stor, och som svensk är man inte direkt van med detta. Vet ej hur det är i andra länder.
Visst är det så, plus att man värderar på andra grunder än här.superx skrev: Det beror inte på att de Svenska universiteten är dåliga, utan kanske till stor del på att ingen amerikan känner till dem.
Fast det beror nog MEST på att i USA (eller större delen av världen för den delen) så *BETALAR* man mycket pengar för att läsa på universitet, och kostar det penagr så ökar motivationen en hel del, i Sverige så FÅR man ju pengar för att plugga, och själva utbildningen är helt gratis, plus att vem som helst får studielån.. det säger sej ju självt att den genomsnittliga motivationen är otroligt mycket lägre.Konkurrensen är dock hård. Jag gjorde ett utbytesår i Silicon Valley via ett svenskt universitet, och tempot (och studenternas ambitioner) var på en väldigt hög nivå, om man jämför med här. I de elektronikkurser jag tog gick det många fler studenter från Asien än från USA (eller Europa för den delen), och de var bra på att jobba hårt minst sagt.
Man kan ju notera samma sak med utländska utbytesstudenter här, dom tar det hela på mycket större allvar än svenskar rent generellt sett.
Ja, det spelar säkert en stor roll! När det gäller lite högre studier är det väldigt många som går på någon sorts stipendium också, men även då så finns det en annan medvetenhet om att någon betalar, även om det inte är du själv.
Ja, fast stipendium får ju ofast bara dom som är väl lämpade och eller motiverade, även om det finns en del märkligheter som har med sport att göra 

Måste vara något med att de andra betalar för att slippa sporterierna ..
De brukade bidra till en viss procent av slutbetyget.blueint skrev:Får man extrapoäng från dessa hemläxor till tentan?