Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
peter_larsen
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av peter_larsen »

Några bilder på Håkans Kosselhörn för 20x20-profiler.. Ett par småjusteringar bara så tror jag att dom kommer att lira grymmebra..

Snyggt jobbat Håkan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Peter, du har fått en ny uppsättning stl-filer med de modifieringar du nämnt. Haha, det märks att jag aldrig skrivit ut något själv än.
Får börja tänka på att det inte går att skriva saker rakt ut i luften utan stöd. Men nu är det lite mer faser för att bygga upp stöd.
Förresten har du vänt på färgerna. Bakgrunden ska vara grå och delen blå. :)

20x40-profil? Ja absolut! Men jag tror motorn är lite bredare/högre än 40 mm, så motorn kommer nå över profilen.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

hawkan skrev: Peter, du har fått en ny uppsättning stl-filer med de modifieringar du nämnt. Haha, det märks att jag aldrig skrivit ut något själv än.
Får börja tänka på att det inte går att skriva saker rakt ut i luften utan stöd. Men nu är det lite mer faser för att bygga upp stöd.

20x40-profil? Ja absolut! Men jag tror motorn är lite bredare/högre än 40 mm, så motorn kommer nå över profilen.
Hehe, det är en del att tänka på men man lär sig vad som funkar och inte och man kan ganska snabbt se på en modell om den är lättprintad eller inte..

Har skivat den nya STL:en i Cura och maskinen har printat i 3:01 just nu och än så länge ser det riktigt bra ut.. Den här gången körs den dock ut i blått :)
Anledningen till att jag körde med grått första gången är att defekter mm syns mycket bättre med den färgen och det gör det lättare att se hur det verkligen blir.

Hur som, spontant känns det som om motordelen är ok nu men jag vet inte säkert förrän till morgonen så jag får återkomma i frågan.. Det övre fästet behöver dock justeras lite för att remmarna skall löpa parallellt med tornen..
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

HJÄLP!

Jag tror inte jag kan hålla mig längre. Jag måste bygga en Kossel Mini! Dock så har jag ett monsterhinder, min kära flickvän. Hon kan bara inte förstå vad "jag ska med en 3D printer för flera tusen till". Jag har provat med allt. Skriva ut köks-burkar, leksaker till knodden och häftiga armband. Inget fungerar. Har någon varit i liknande situation och kan hjälpa en desperat? Förslag på argument mottages med STOR uppskattning!

EDIT: Måste jag röja henne ur vägen?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Magnus: Anfall är bästa försvar. Har inte hon en dyr hobby? Häst kanske, eller shoppar skor som aldrig används? Klassikern en dyr klänning som sen inte går att ha igen eftersom vännerna sett den?? Osv...
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Magnus_K skrev:HJÄLP!

Jag tror inte jag kan hålla mig längre. Jag måste bygga en Kossel Mini! Dock så har jag ett monsterhinder, min kära flickvän. Hon kan bara inte förstå vad "jag ska med en 3D printer för flera tusen till". Jag har provat med allt. Skriva ut köks-burkar, leksaker till knodden och häftiga armband. Inget fungerar. Har någon varit i liknande situation och kan hjälpa en desperat? Förslag på argument mottages med STOR uppskattning!

EDIT: Måste jag röja henne ur vägen?
Hon behöver inte förstå så det är bara att skaffa en maskin och säga till henne att hon får skaffa sig en hobby hon med så har ni båda nåt som ni är intresserade av, kanske rent av kan bli så att hon får egna idéer när hon ser maskinen och vad man kan göra med den och vips så har ni samma hobby..
Skulle aldrig klara av att leva med någon som jag var tvungen att motivera allt jag vill göra för, speciellt när det kommer till intressen och hobby.. Jag flyger modellhelikopter och har fler maskiner än dom flesta hobbybutiker och jag har två 3D-skrivare och en tredje på gång och hon säger inte ljud om detta för hon vet vad det ger mig att hålla på med detta.. På samma sätt säger jag inget när hon går till frissan var sjätte vecka och plöjer ner 1500-2000, har inte heller några synpunkter på hennes dans hon håller på med trots att hon är borta hela nätterna ibland för att åka land och rike kring för att dansa till ett visst band..

Nu vet jag att det ofta är mest "snack" men jag får ändå känslan av att det är många som måste "strida" för att få hålla på med sina hobbies och det är ju lite tragiskt kan jag tycka :)
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

hawkan skrev:Peter, du har fått en ny uppsättning stl-filer med de modifieringar du nämnt. Haha, det märks att jag aldrig skrivit ut något själv än.

Men det gör väl inget att motorn når över profilen? Bifogar bild på min där jag använt 20x40-profil.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett annat alternativ är ju 20x60 profiler längst ner, kan ju bli riktigt snyggt och köper man delarna från motedis kan det bli riktigt billigt också: http://www.motedis.com/shop/Slot-profil ... ::499.html
Shunt

Inlägg av Shunt »

Tack vare snäll postgång så fick jag idag mina OpenBeams, glidlager och utskrivna delar. Så nu kan jag börja bygga. Snart i alla fall. Jag ska bara bli av med förkylningen jag drog på mig häromdagen. Knäckt.

Ska fixa lite smörjmedel till glidlagren, komma på hur jag ska fästa drivremmarna (fick 4 meter så måste kapa och montera ihop dem), och fundera på hur jag ska göra med kolfiberrören (Traxxas). Då de är förmonterade och limmade så tar man inte isär dem i första taget. Mycket jobb för 1 mm. :) Men där får man för att man vill vara lite lat och tjäna lite tid. Som tur är så är de inte farligt dyra att ersätta.
wrep

Inlägg av wrep »

Är inte traxas kullänkarna gängade på en stoppskruv som sen är limmad i kolröret? I så fall bara att gänga ut en bit och se glad ut? :-)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Shunt skrev:Tack vare snäll postgång så fick jag idag mina OpenBeams, glidlager och utskrivna delar. Så nu kan jag börja bygga. Snart i alla fall. Jag ska bara bli av med förkylningen jag drog på mig häromdagen. Knäckt.

Ska fixa lite smörjmedel till glidlagren, komma på hur jag ska fästa drivremmarna (fick 4 meter så måste kapa och montera ihop dem), och fundera på hur jag ska göra med kolfiberrören (Traxxas). Då de är förmonterade och limmade så tar man inte isär dem i första taget. Mycket jobb för 1 mm. :) Men där får man för att man vill vara lite lat och tjäna lite tid. Som tur är så är de inte farligt dyra att ersätta.
Kör du med öppen rem är detta ett alternativ: http://www.thingiverse.com/thing:121832 Kommer testa dessa på min Kossel nr2
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@matteeee, peter_larsen och TS
Inte mening att kapa tråden men det jag skrev var med viss ironi. Jag förstår vad du pratar om peter och det skulle kunna vara sorgligt om så var fallet.

Så, nog om detta! :tumupp:
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Fick min RAMPS 1.4 idag. Testade men det verkar som att LCDn är trasig :(
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det handlar väl om att man har gemensam ekonomi, spenderar man redan mer än vettigt, så att vardagsekonomin blir lidande, är det svårt at argumentera för mer leksaker.
hawkan

Inlägg av hawkan »

konig7070 skrev: Men det gör väl inget att motorn når över profilen? Bifogar bild på min där jag använt 20x40-profil.
Snyggt! Nej, det gör säkert inget och det syns i din bild. Det var ingen större tanke bakom mitt svar mer än att motorstorleken var det enda jag kom på. Då har du också gjort dina egna hörnen? Har du även en bild på linjärlagringen, det hade varit kul att se. Jag har typen med MGN12H (på väg) som skruvas med M3, så det måste till nån T-mutter för 20-profilen. Nån med erfarenhet av nån av de t-muttrar för M3 och 20-profil som finns på thingiverse?

Det verkar som att utbudet ökar om man väljer 20-profil av något slag. Min är 50 mm hög därnere, egentligen för att jag ville få plats med ett nätaggregat inne i basen, men det återstår att se om det fungerar i verkligheten.
Skriv svar