H.O's Maskin. [Många bilder....och video]
Re: H.O's Maskin. [Många bilder....och video]
NeoTech,
Jo, det är svårt att tillverka en själv för priset de tar för en del av dom där (runt 5kkr har jag för mig). Men sen tillkommer ju motor, omformare, remdrift, pneuamtik och allt så det blir en rejäl slant i slutänden. Och, för egen del, så är och var en BT-30 spindel major overkill för den här lilla maskinen - det var ju främst för verktygsväxlingen jag ville ha den. Nu får jag 24krpm istället för 6k vilket är bra för små verktyg vars krafter maskinen kan hantera. Det enda som är problem är om man vill borra hål.
Fräste och borrade "ryggen" idag. Baksidan, mot linjärlagren: Framsida: Plåten är onödigt hög/lång men den var som sagt avsedd för BT-30 installationen så den får vara
Montage:
Jo, det är svårt att tillverka en själv för priset de tar för en del av dom där (runt 5kkr har jag för mig). Men sen tillkommer ju motor, omformare, remdrift, pneuamtik och allt så det blir en rejäl slant i slutänden. Och, för egen del, så är och var en BT-30 spindel major overkill för den här lilla maskinen - det var ju främst för verktygsväxlingen jag ville ha den. Nu får jag 24krpm istället för 6k vilket är bra för små verktyg vars krafter maskinen kan hantera. Det enda som är problem är om man vill borra hål.
Fräste och borrade "ryggen" idag. Baksidan, mot linjärlagren: Framsida: Plåten är onödigt hög/lång men den var som sagt avsedd för BT-30 installationen så den får vara
Montage:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo, blir cirka 10.000 hem i brevlådan för en sån där i BT30 eller 40, Omformare går o hitta för runt 4000.- En passande motor e nog en 5000.- till, så ja det ränner definitivt iväg.
Kylsystemet består i nuläget av en XSPC 750 tank med inbyggd pump, en liten kylare, två 40mm fläktar samt lite slang och kopplingar. Allt sammans monterat i ett litet subassembly:
Som i sin tur monteras bakom spindelmotorn:
Jag har ingen aning om denna kylning kommer vara tillräcklig men jag måste börja någon stans och jag ville verkligen ha allt samlat på själva Z-axeln.
Måste göra något åt kontaktdonet också, gillar inte att det inte finns någon riktig anslutning av skyddsjord och jag har ingen aning om vad det är för specifikation på kontaktdonet. Jag kommer att köra med en omformare som matas med 400V och alltså har en mellanledsspänning på ~565V vilket alltså kablage, kontakter och motor måste klara. Får bli att låna hem isolationsprovaren från jobbet....
Som i sin tur monteras bakom spindelmotorn:
Jag har ingen aning om denna kylning kommer vara tillräcklig men jag måste börja någon stans och jag ville verkligen ha allt samlat på själva Z-axeln.
Måste göra något åt kontaktdonet också, gillar inte att det inte finns någon riktig anslutning av skyddsjord och jag har ingen aning om vad det är för specifikation på kontaktdonet. Jag kommer att köra med en omformare som matas med 400V och alltså har en mellanledsspänning på ~565V vilket alltså kablage, kontakter och motor måste klara. Får bli att låna hem isolationsprovaren från jobbet....
Så här tänker jag lösa kontaktfrågan på min kinaspindel.
Köpeprylar allt utom en adapter, bilden till höger
Köpeprylar allt utom en adapter, bilden till höger
Snyggt!!
Har också varit inne på ett "Harting-don" alternativt skippa kontaktdon och sätta en förskruvning av EMC-typ men det löser egentligen inte problemet med skyddsledaren även om motorn rent elektriskt jordas genom skärmen.
Har också varit inne på ett "Harting-don" alternativt skippa kontaktdon och sätta en förskruvning av EMC-typ men det löser egentligen inte problemet med skyddsledaren även om motorn rent elektriskt jordas genom skärmen.
Är det inte bara att skruva fast en extra kabel i för skyddsjorden?
Om valet står mellan ingen skyddsledare alls och att dra en "lös" så absolut. Men helst jag vill ju gärna använda den skyddsledaren som finns i motorkabeln.
Det löser sig.
Det löser sig.
Hm, jag tror jag har en likadan spindelmotor som du... Jag cirkulerar vattnet till en 10-liters plastdunk med kylvätska, och den blir faktiskt ljummen efter en stunds körning... Ska bli intressant att se dina kylresultat. 

OK, då är det tveksamt att det här kommer att räcka.
Det går ca 0.7l i systemet och fläktarna ger ungefär lika mycket "drag" som om man andas på kylaren....
Jaja, vi får se hur det fungerar. Om det är "nära" att fungera så är det förberett för ytterligare en kylare av samma sort. Annars får det bli lite större prylar.
Det går ca 0.7l i systemet och fläktarna ger ungefär lika mycket "drag" som om man andas på kylaren....
Jaja, vi får se hur det fungerar. Om det är "nära" att fungera så är det förberett för ytterligare en kylare av samma sort. Annars får det bli lite större prylar.
Jag får ta tillfället i akt och tacka ralvejd, jag tog helt enkelt den idén rakt av - nästan:
Trådarna var för korta så de fick förlängas. En bit extra krympslang som skydd, den invändiga kanten på hålet i motorn är rakbladsvass!
Kyla med men då måste du leda bort värmen från det med vatten 
Moment 22 kanske?

Moment 22 kanske?
Tänkte mer att kyla vattnet med och så ha kylflänsar på elementen
methuso: Du inser att det skulle kräva ännu större kylflänsar än att kyla vattnet direkt?