Rädda Julen i Kista? RGB-LED-fixare sökes omgående!

Användarvisningsbild
dar303

Rädda Julen i Kista? RGB-LED-fixare sökes omgående!

Inlägg av dar303 »

Det är en stor juldekoration som håller på att byggas med kort varsel i Kista, Stockholm.
Förmedlar detta rop på hjälp, ring Sara Reinholtz 0739-389326 som arbetar med projektet om du eller någon du känner känner för att hjälpa till att fixa det.

Vi behöver hjälp av någon med erfarenhet av DIY, inbyggda system, speciellt kopplingen mellan digital och analog elektronik . Erfarenhet av programmering av microcontrollers, via Arduino eller andra mer hårdvarunära språk är en fördel.

Mer specifikt försöker vi koppla in och driva ett större antal ws2812-baserade rgb-lysdioder, som matas med 24-bitars färgdata seriellt (800 kHz klockfrekvens). Det är 5-voltslogik men rätt höga strömmar, ett par hundra Ampere totalt. Vi använder en raspberry pi som brygga till internet och den styr i sin tur ett antal (just nu 8) Teensy 3.0 microcontrollers som vardera kan kontrollera upp till 8st led strips med 144 rgb-leds per strip.

För det mesta funkar systemet men det uppstår glitchar och ibland slutar vissa ledstrips att funka helt, men de funkar igen en stund senare. Troligen beror en del av detta på transienter på dataledningen. Vissa problem kan också ha att göra med att matningsspänningen sjunker en bra bit under 5 volt (trots 100A-power supply) när många lysdioder är igång samtidigt....

Idé om ersättning, 250kr / timme som lön + 12% sem.ersättning, alternativt motsvarande belopp + soc.avgifter etc på faktura för den som har eget företag.
blueint
Kontakt:

Re: Rädda Julen i Kista? RGB-LED-fixare sökes omgående!

Inlägg av blueint »

Bild på juldekorationen?

En idé kan vara, att göra så att man maximerar antalet lysdioder som byter styrka per sekund.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I det experiment som jag gjorde med hel list, var tvungen att mata dioderna för sig..
Och listen är mycket känslig för induktiva data.
johano

Inlägg av johano »

Det råkar väl inte vara Kistajul det handlar om?

Såg posters om det i hissen på väg upp till jobbet (Kista Science Tower)

/johan
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag vet tyvärr inga fler detaljer men det är säkert en del av detta, tror inte hela kista blir mörkt! :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Aftonbladet: Elektronikforumist släckte hela Kista!, Fortum "Jävla EF:are" - jag skulle bara koppla in en lysdiod.. :D
jabbsen

Inlägg av jabbsen »

Varför inte bara gå till KTH i Kista?
Där vi håller på med just det du frågar efter dagligen ;)
Där kommer du garranterat hitta folk!
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

jabbsen: Bara nyfiken, vilka är det som håller på med liknande dagligen ? och är du en av dom ?
Undrar då man själv gått i Kista och jag är inte riktigt säker på vilka du menar :D
jabbsen

Inlägg av jabbsen »

Är inte en av dem som kan lösa problemet just nu, men jag har väll kommit så pass långt i utbildningen att jag förstår vad problemet är :D
Men känns som att någon som går Informationsteknik i Kista och gör någon lämplig master borde kunna hjälpa med det där :)
Vad gick du??
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ingenjörsskolan (elektroingenjör) ligger väl fortfarande i Kista? (Fast på "min" tid höll vi hus i Electrum.)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

går Elektro Data, håller på med Ex jobbet nu, så snart är det över.
Informations teknik sysslar väll inte med elektro ?
jabbsen

Inlägg av jabbsen »

Jodå ganska mycket, lite beroende på vad man vill läsa för masteri. Själv har jag exempelvis läst Digital Design, Elkretsanalys och det kommer mer :)
Så borde finnas kompetens att hitta i Kista, nära blir det också!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Ingenjörsskolan (elektroingenjör) ligger väl fortfarande i Kista? (Fast på "min" tid höll vi hus i Electrum.)
Ingenjörsskolan är nedlagd, eller snarare ihopslagen med ICT-skolan, men typ allt som utmärkte ISK är borta, och E3 är urflyttat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ah, jag blandar nog ihop "Insekt" med "Ingsekt"... Det är trots allt över 20 år sen:)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det visade sig att det var för komplicerat och ogenomtänkt projekt men det är nu i drift med en enklare lösning med "dumma" LED-slingor.
Problemet var nog att ett fungerande system på bänk skalades upp och placerades IRL av folk med teoretisk kunskap, mao användes inga industrigrejer.
plus att det var för kort tid för projektet.

Det var dock lärorikt (och dyrt) för dom, lärorikt för mig och jag fick en flaska skumpa för mitt engagemang.
Skriv svar