Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
G4jm0r

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av G4jm0r »

Hittade ingen extruder motor i din BOM?
själv använder jag google för att räkna om valuta, väldigt smidigt att skriva tex "10 usd in sek"¨

edit: härligt att höra PeterH då kan man förhoppningsvis börja skruva under julledigheten!
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Azteeg X3 beställning.
Hedning skrev: Valde DHL-express för jag vill ha mina klappar före julafton och deras spårningstjänst
är nog den bästa jag sett hittills.
Två dagar från Irvine, CA till Västerås men där blev det liggande. Ingen spårningsinfo eller
SMS om leverans om man har fel postnummer. Då lämnar DHL Express över till DHL Hästdroska
och man får själv jaga rätt på paketet, ingen info överförs till DHL Hästdroska. Har väntat i fem dagar
nu på att någon ska mata hästen och rida hit. Absolut inte värt extrakostnaden som jag trodde först.
Stor varning för DHL alltså om man inte själv vill ta skidorna till grannstaden och hämta paketet själv
som de på största allvar föreslog.

Vilken dag som helst har jag kanske en Azteeg X3, återkommer med åsikter när jag har den i handen.
Sysselsättningen under julhelgen verkar vara räddat för många här på forumet.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

En norsk kund till mig är helt övertygad om att DHL står för "Det Haster Långsamt" :)

Och min far tycker att vi ska skicka kärnavfallet med DHL, för då blir vi av med det.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Vet inte om FedEx är nåt bättre. Min extruder-motor gled runt i Shanghai i 4 dagar (som jag nämde ett par poster upp), sen lyckades den smyga ombord några flygplan och tog sig via Indien och Frankrike till Sverige (och genom tullen). Sen dess har den legat hos FedEx Stockholm-Arlanda.

Sen upptäckte jag att mina AliExpress-paket är beställda med fel telefonnummer (man ska inte beställa saker före 6 på morgonen), så får se hur det går när de kommer till utlämningsstället (om nån vecka). I värsta fall får jag ringa upp det felaktiga numret och be dem vidarebefordra eventuella SMS till mig. :)

Jag vet inte vem som kommer köra ut deras paket här, vissa lämnar en lapp i brevlådan om man inte är hemma, andra kör till ett utlämningsställe och skickar ett SMS.

Jaja, fick min beställning från reprap.me igår. J-Head MK V och ett par fjädrar till proben. Det rör på sig.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

När FedEx inte kunde leverera min extrudermotor skickade dom ett SMS till mig där de sa att jag skulle kontakta deras kundtjänst på 0200-252252 innom 5 arbetsdagar för att arrangera en ny leveranstid.
På mitt andra FedEx paket från reprapworld skickade dom ett email när de inte kunde leverera paketet.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

... och nu är paketet i en annan stad lika långt bort fast åt andra hållet.
Med DHL blir det många mil per krona i alla fall. Kilometer per dag är i
promenadfart. "Furlongs per Fortnight" kanske har verklighetsbakgrund
från transportbranschen.
Shunt

Inlägg av Shunt »

FedEx sjönk just till botten av min lista. Paketet går inte hämta ut någonstans, och de kör bara ut på förmiddagarna. Så det är bara att tejpa en fullmakt på dörren, vilket ger dem rättighet att dumpa paketet utanför min dörr, och försvinner det innan jag hinner hem så får jag skylla mig själv.

Priset man betalar för att bo där renarna promenerar runt på vägarna. :doubt:
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

FedEx är fullständigt vedervärdiga att ha att göra med som privatperson. Jag brukar sällan bli så förbannad att jag skäller på folk, särskilt såna jag inte känner, men region-chefen för FedEx här nere fick en rejäl avhyvling när de körde ut paketet en dag tidigare än avtalat och dessutom lämnade ut det till den som råkade sitta i expeditionen på jobbet den förmiddagen. :tumner:
Här skulle det gå att hämta ut det - på kontorstid, i ett industriområde i Mölnlycke dit det inte går någon kollektivtrafik. Hur tänker de?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hur påverkar det att de lämnar ut en dag tidigare? Är det samma leveransadress så är gör det inte så mycket att det ligger still 24h?
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

1. Paketet var adresserat till mig personligen, som privatperson.
2. De ville inte köra ut den till min hemadress när jag var hemma, det vill säga efter kontorstid.
3. Lösningen blev att de skulle köra ut det till kontoret två dagar senare, eftersom jag inte var på plats dagen efter. Detta gjordes upp med kundtjänst.
4. Jag ville inte att de skulle skriva företagsnamnet på omdirigeringen, just för att utlämningen ska ske till mig personligen. Det gick de inte kundtjänsten med på.

Alltså, de lämnade ut paketet till fel person, på fel dag och ville efteråt inte låta mig reklamera hanteringen.
Har jag nåt att säga till om så ska jag aldrig ha med det företaget att göra igen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Fick du ditt paket i slutänden?
Jag brukar skriva till jobbet istället som Co address. Slipper man missa att hämta ut paketet...

De utförde ju tjänsten de skulle utföra från början, leverera till hemadressen som de hade fått.

Edit: Jag litar på mina arbetskollegor inte kutar iväg med paketet.
sm5tfx

Inlägg av sm5tfx »

Ja, jag fick paketet efter ett mycket förvirrat samtal med damen i expeditionen.

Jag litar inte på att mina kollegor inte får för sig att registrera paketet som ankommande gods, något som interndebiteras några hundralappar - vilket i sin tur skulle få min chef att få ett mindre anfall.

FedEx utförde inte det de skulle - de skulle leverera paketet till mig på min hemadress.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Ikväll har jag laddat mitt arduino mega med firmware. Gick som smort men har inte testat då en del fysiskt saknas och kablage inte är klart än.
Men kom på en sak, finns det olika firmware och vilken är "bäst"??
Shunt

Inlägg av Shunt »

Saxat direkt från http://www.makerbeam.eu:
20131211 - New OpenBeam stock arrived!!!!!!
Då kanske man kan hoppas på leverans senare idag eller imorgon. :D

EDIT: Tog inte många minuter innan det kom ett mail att mina OpenBeams skickas idag.
matteeee skrev:Men kom på en sak, finns det olika firmware och vilken är "bäst"??
Det där har jag funderat på också. Det är väl i grunden samma firmware man kör på (Sprinter eller Marlin), men sen verkar nästan alla ha sina egna inställningar. Har inte hittat nån bra guide än för just firmware och intrimning av skrivaren. Jag har egentligen bara skummat igenom http://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4#Final_Setup.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Är alla Openbeam de fick in i lager redan bokade? http://www.makerbeam.eu/epages/63128753 ... 50600B-P03 är slut igen eller fortfarande..?

Ja, en guide för intrimning vore fint :) Jag körde på Marlin, så får vi se vad som sker :)
Om bara mina microswitchar och GT2-hjul kunde dyka upp nån gång......
Skriv svar