Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433
Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr
Jag startar en ny tråd om det när jag fått hem lite mer delar. Du får hålla dig tills dess 

Missade det här inlägget.aril skrev:ecenier: Har du planer på att sälja PCB för ickehändiga som vill få ett snyggt bygge och känslan av att ha tillverkat något själv (trots att du gjort allt arbete bakom)?
Har beställt hem komponenter, men börjar så smått inse att det kanske dröjer innan det blir något bygge, och framförallt lär det dröja innan det blir ett någorlunda snyggt bygge.
Jag har planer på att sälja PCB. Faktum är att jag har beställt, fått hem, men misslyckats en smula. Nu när jag lött ihop allt så visar det sig att jag gjort en groda när det gäller LED:en som ska blinka när den sänder data. Istället så lyser den konstant

Detta är relativt lätt att lösa med att kapa en ledning och göra en bygling.
De kort jag har säljer jag för 10kr styck. Men köper man 4 så betalar man 30 och får såga isär korten själv. Detta är väldigt enkelt, men jag slipper gärna.
När jag fått hem en ny beställning av kort som är fungerande från början, så tänkte jag sälja kit men även färdiglödda. De färdiglödda sändarna hamnar troligen på 150:- eftersom det tar ganska mycket tid att pilla ihop ett kort. Notera att det är 4st ytmonterade komponenter (1206).
Om du, eller någon annan vill köpa något av de defekta korten så finns dom här, http://foogadgets.tictail.com/
Det är rea.ecenier skrev: De kort jag har säljer jag för 10kr styck. Men köper man 4 så betalar man 30 och får såga isär korten själv. Detta är väldigt enkelt, men jag slipper gärna.
5kr/styck
15kr för 4 odelat
Vill bara tacka igen för tråden och all info. Byggde just ihop min första version, och den fungerade direkt.
Första gången med ett breadbord. Det enda steget jag egentligen kände mig hemma på var att programmera PIC:n. Nu ska det hela lödas på ett kretskort, och asm-filen översättas till C (ska försöka iallafall). Enbart för utmaningen och för att lära mig nåt nytt.
En fråga: om jag fattat det hela rätt, så behövs alla komponenter även om jag tänkt köra enbart med en RHT03/DHT22?
Första gången med ett breadbord. Det enda steget jag egentligen kände mig hemma på var att programmera PIC:n. Nu ska det hela lödas på ett kretskort, och asm-filen översättas till C (ska försöka iallafall). Enbart för utmaningen och för att lära mig nåt nytt.
En fråga: om jag fattat det hela rätt, så behövs alla komponenter även om jag tänkt köra enbart med en RHT03/DHT22?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kul att höra! Och lycka till med omskrivningen. Min asm-kod är nog inte så lättläst 
Om du bara ska köra dht22 så kan du ta bort pullup-motståndet för 1wire pinnen. Om du inte behöver någon sändningsindikator så kan du även ta bort LED med tillhörande strömbegränsande motstånd.
Får vi se c-koden när den är klar?

Om du bara ska köra dht22 så kan du ta bort pullup-motståndet för 1wire pinnen. Om du inte behöver någon sändningsindikator så kan du även ta bort LED med tillhörande strömbegränsande motstånd.
Får vi se c-koden när den är klar?
Tack! Du har ju kommenterat den bra. Däremot underlättar det knappast att sist jag sysslade med asm var när jag hade min Commodore 128. Men jag ska försöka, och lyckas jag så delar jag med mig.ecenier skrev:Kul att höra! Och lycka till med omskrivningen. Min asm-kod är nog inte så lättläst

Det blir nog bli asm -> Arduino C -> PIC C, enklare för mig att felsöka och prova mig fram den vägen. Tror jag.
Men det lär dröja... fick en ny vattenmätare installerad idag med en röd/silver-skiva som snurrar intressant, hehe. Sen hittade jag projekt om 3D-skrivare här. Hemskheter. Tur det är lång vinter här uppe.
Behåller den gärna för just indikering att den lever. Behövs den inte även för att beräkna batteristatus? För många inlägg lästa för att minnas allt.ecenier skrev:Om du inte behöver någon sändningsindikator så kan du även ta bort LED med tillhörande strömbegränsande motstånd.

Den används för batteristatus, men resultatet syns bara i humidity-fältet för 1wire-sensorerna. I ditt fall med dht22 så är humidity just humidity.
- Berrabongo
Hej. Jag köper gärna 4st kort för 30:-. Skicka PM vart jag ska sätta in pengar.
Missade att du reade ut korten tar gärna 8st om du har kvar.
Missade att du reade ut korten tar gärna 8st om du har kvar.
Kan du inte göra lite reklam för dem och lägga ut en bild på ett odelat kort, så får jag se om jag blir sugen på att köpa ett?
Jag tyckte att jag gjort det i några poster längre upp 
Här kommer länken igen där bilder finns,
http://foogadgets.tictail.com
Där finns också färdigbyggda.
Dock är det lite begränsat eftersom det är strul med mina beställningar av komponenter

Här kommer länken igen där bilder finns,
http://foogadgets.tictail.com
Där finns också färdigbyggda.
Dock är det lite begränsat eftersom det är strul med mina beställningar av komponenter

Missade det, sorry.
Men de ser trevliga ut, maila mig så köper jag ett.
Men de ser trevliga ut, maila mig så köper jag ett.

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom
Har du fått någon indikering hur länge ett CR2032 räcker?ecenier skrev:Det stämmer. Man sätter Huskod och kanalkod direkt i assemblerkoden, så den kommer inte att ändras vid batteribyte. Bara om du programmerar om PIC:en med en ny inställning. Det samma gäller även för hur ofta man vill att den sänder.
Jag tycker att det är ganska onödigt att sända temperaturen varje minut. Var 10:e minut räcker för mig. Detta gör att trafiken i luften minskar samt att batteriet räcker 10ggr längre.
Angående batteritiden. Jag loggar temp, men också batteristatus på den här sidan, http://open.sen.se/niclas_senses.
Just nu har jag ställt in min tempsensor att sända var 15:e sekund. Detta för att snabba upp förloppet med att tömma batteriet. Batteriet kommer att räcka till X antal sändningar. Om man väljer att skicka var 10:e minut i.st.f. var 15:e sekund, kommer det vara ganska enkelt att räkna ut hur hur länge batteriet kommer att räcka. Dock har ju batterier en självurladding, så det blir en approximation.
Jag räknade fram att om jag med 4 sändningar per minut kan sända i 18 dagar, så kommer batteriet att räcka ett år om jag skickar var 10:e minut. Jag startade med nyladdade 3xAAA NiMH batterier den 16/1, så om batteriet räcker förbi 4/2 så borde ett år utan att ladda batterier vara realistiskt.
När jag är färdig med det här testet så ska jag byta ut AAA-batterierna mot ett CR2032 och se hur länge ett sånt batteri räcker. Det ska också bli intressant att se hur det påverkar räckvidden (3.8V kontra 3V).
Sorry
Detta har jag inte gjort. Men alldeles för en timme sedan så satte jag en liten sensor på jobbet. Tyvärr så körs den på ett batteri jag köpt för mer än 5 år sedan, dock nytt. Vet inte hur detta påverkar.
Jag testar på en esic_clone med bara en DS18B20. Av PIR-sensor, DHT22 och DS18B20 så är det ju bara den sistnämnda som klarar så låg spänning som 3V.
Det jag kan notera är att räckvidden räcker i hela lägenheten (97kvm) och även utanför på balkongen.

Jag testar på en esic_clone med bara en DS18B20. Av PIR-sensor, DHT22 och DS18B20 så är det ju bara den sistnämnda som klarar så låg spänning som 3V.
Det jag kan notera är att räckvidden räcker i hela lägenheten (97kvm) och även utanför på balkongen.
Okunnighet och Google leder till denna fråga... går det boosta ett CR2032 så man får ut lite extra kräm ur det? T. ex med en HT7750A, http://www.electroschematics.com/8811/3 ... converter/.
Lite överkurs osv, men jämfört med att driva en krets med en DHT22 med 3x1.5v, så är en CR2032 helt klart att föredra.
Lite överkurs osv, men jämfört med att driva en krets med en DHT22 med 3x1.5v, så är en CR2032 helt klart att föredra.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ett CR2032 har ju bara cirka en tiondel av kapaciteten av vad ett AA har så det känns som en bra variant om man gillar att byta batteri.