Batterisparande timerkrets
Batterisparande timerkrets
En funktion som stänger av automatiskt efter några minuter brukar det ju finnas på många batteridrivna elektronikgrejor som man köper. Jag skulle vilja ha det på alla mina batteridrivna hembyggen, en vanlig strömbrtytare är lätt att glömma. Inte så svårt att göra en timerkrets, jag brukar koppla ihop: kondensator, motstånd, transistor och ett relä. Men ett relä drar ju batteri när det är på. Skippar man reläet finns risk att spänningen sjunker lite innan det bryts helt eller att det ligger kvar lite spänning en stund efter.
Det jag söker är så att säga ett strömsnålt alternativ till mekaniskt relä som bryter lika tvärt, när tiden gått ut.
Det jag söker är så att säga ett strömsnålt alternativ till mekaniskt relä som bryter lika tvärt, när tiden gått ut.
Re: Batterisparande timerkrets
Halvledar-relä typ ASSR-1218-003E Farnell nr: 1708432. Observera max ström och spänning genom relät.
-
P-Channel mosfet kanske? Det brukar väl användas som highside switch har jag för mig... Det enda är väl att den antingen skall vara av eller på så att den inte ligger nånstans mittemellan och blir varm.
Har tänkt lite mer. Om jag bygger en timer kring en cmos-krets och kör med höga motståndsvärden, så att den drar lite ström, så kan själva timern vara kopplad direkt till batteriet. Sen lägger jag in "relätransistorn" mellan timern och huvudkretsen.
Någonting som den här kanske.
4047B DIP-14 Low-Power Monostable/Astable Multivibrator
4047B DIP-14 Low-Power Monostable/Astable Multivibrator
Ladda upp en kondensator via ett motstånd.
Vid given nivå bryter strömtillförseln.
Vid given nivå bryter strömtillförseln.
- prototypen
Om man strömförsörjer timerkretsen EFTER switchen så behöver det inte dra någon ström alls. Tillslaget måste då vara en mekanisk brytare som tål lasten medan "hållkretsen" startar.
Man kan ju vara inne i switchkopplingen också med en lågsignalbrytare.
Kan vara lite problem just vid power down, men det går att lösa.
Protte
Man kan ju vara inne i switchkopplingen också med en lågsignalbrytare.
Kan vara lite problem just vid power down, men det går att lösa.
Protte
Glömde ju bort att jag behöver någon typ av lågnivåvakt, så den inte stängs av mitt under användning. Då tänker jag att jag behöver man en komparator, som ju också kan användas till en bygga en timer. Med en LM339 ( komparator x4) plus några yttre komponenter borde det gå att få men alla funktioner.
Är nog lika bra att ha med ett mekaniskt relä i alla fall. Det finns ju små tungreläer som inte drar så mycket ström. De tål visserligen inte så mycket men om man måste ha ett större relä, då måste man också ha ett större batteri. Så det jämnar ut sig.
Är nog lika bra att ha med ett mekaniskt relä i alla fall. Det finns ju små tungreläer som inte drar så mycket ström. De tål visserligen inte så mycket men om man måste ha ett större relä, då måste man också ha ett större batteri. Så det jämnar ut sig.
- prototypen
Vilken ström och spänning gäller det?
Är det mA så kanske relät drar lika mycket som den nyttiga lasten och då drar en FET lösning "ingenting".
Är det många A kanske ett relä funkar bättre.
Protte
Är det mA så kanske relät drar lika mycket som den nyttiga lasten och då drar en FET lösning "ingenting".
Är det många A kanske ett relä funkar bättre.
Protte
Vet ännu inte vad jag ska ha det till och då är det ju svårt att veta vilket alternativ som är bäst.
Eftersom det är så vanligt med automatisk avstängning hoppades jag att det fanns någon sorts standardlösning som alla tar till. Nu räknar jag i alla fall att kunna lösa det här själv när det väl blir aktuellt. Så jag är nöjd så och vill tacka alla som ville hjälpa till.
Eftersom det är så vanligt med automatisk avstängning hoppades jag att det fanns någon sorts standardlösning som alla tar till. Nu räknar jag i alla fall att kunna lösa det här själv när det väl blir aktuellt. Så jag är nöjd så och vill tacka alla som ville hjälpa till.