Styra backlampa på ATV, hur gör jag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pettsonpeter

Styra backlampa på ATV, hur gör jag?

Inlägg av pettsonpeter »

Hej!

Är ny på forumet och ganska novis på elektronik.

Det är så att jag har köpt en 18w ledlampa som jag monterat bak på fyrhjulingen som backljus.
Styr lampan idag med en enkel strömbrytare AV/PÅ.

Jag skulle vilja kunna tända backljuset automatiskt när jag lägger i backväxeln.
Från växellådan så kommer en kabel där en utav trådarna ger ca 4,3 volt DC när backen inte ligger i. Signalen går vidare till displayen som visar vilken växel som ligger i. När backen läggs i så sjunker spänningen till 0v och om jag mäter resistans så är det 0 ohm mellan fyrhjulingens chassie/jord och signalkabeln.

Nu vet jag inte exakt vad för typ av givare som sitter i växellådan men jag har försökt att driva ett 5v DC relä de 4,3 volten som kommer i signaltråden. Detta gick inte. Det ända som händer är att displyen visar R (backväxel) oberoende i vilket läge man för växelspaken och relät drar inte.

Jag behöver förslag på hur jag kan använda denna signal för att tända backljuset på min fyrhjuling samt vad för delar jag behöver köpa.

Har själv varit inne på att sätta en mekanisk microbrytare på växelspaken men vill helst använda den signalen som redan finns.
Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Någon som kan hjälpa??
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Re: Styra backlampa på ATV, hur gör jag?

Inlägg av sinistry »

backljus.png
Nåt sånt här bör funka. Finns säkert enklare alternativ. Men denna krets inverterar signalen och driver din lampa utan ett mekaniskt relä som kan krångla. Ingen risk för 12V backspänning in till växelgivaren (säkert inte nyttigt).
100ohm motståndet är bara där som lite strömbegränsning om nåt ändå skulle hända. Kan egentligen utelämnas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kan vara så att det sitter en mikrobrytare som sluts mot jord när backen är i. När backen inte är i är kabeln inte inkopplad och visar därför den konstiga spänningen 4.3 volt. Jag skulle prova med ett relä mellan plusspänningen och kabeln, men då ett 12-volts relä.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PHermansson har ganska rätt tror jag men se för allt i världen till att ha gnistdämpning på reläet! Tungelement är inte så tåliga.

Jag hade testat först med ett motstånd mellan + och backsignalen, kanske 10k. Då kan man se om det finns någon skillnad i signalen och det kan direkt svara på bästa sättet att lösa det hela på.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Om det är en CF-MOTO/GOES:
Signalen som finns är mycket riktigt flytande vid backläge och jordning vid nån annan växel. Kontakten för detta är tämligen stryktålig.
Min lösning var att jorda ett relä med den signalen. Plus till backlampan och relä tar jag via tändning så den inte lyser konstant, visst vore det flashigare med MOSFETar, men jag tog vad jag hade hemma.
Glöm inte släckdioden som sagt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag håller med om att det är en brytare som sluter mot jord i växellådan. Men hur lämpligt är det att mata in 12V bakvägen i orginalelektroniken? Det kanske funkar, men helt säkert är det inte.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag ger inga garantier, det gör väl ingen iofs..
Men det har funkat fint i snart 3år på min hjuling. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vill man inte riskera något kan man flytta orginalsensorn till en egen kotakt på relät som styr lampan. Alternativt kan en diod som stoppar backspäningen vara et alternativ. Men som sagt det är inte alls säkert att problemet finns.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

I panelen består backlampan av en LED med motstånd. Samma tåt går också in i CDI'n som varvtalsbegränsar motorn vid back.
Men ett allmänt tips är att klippa den kabeln och jorda den på CDI'ns sida för att sätta den spärren ur funktion då den gör mer skada än nytta.

Men visst vore det en säkrare lösning att flytta originalkabeln till en pol på ett flerpoligt relä.
Eller bygga backlampestyrningen med halvledare som beskrevs tidigt.
pettsonpeter

Inlägg av pettsonpeter »

sinistry skrev:
backljus.png
Nåt sånt här bör funka. Finns säkert enklare alternativ. Men denna krets inverterar signalen och driver din lampa utan ett mekaniskt relä som kan krångla. Ingen risk för 12V backspänning in till växelgivaren (säkert inte nyttigt).
100ohm motståndet är bara där som lite strömbegränsning om nåt ändå skulle hända. Kan egentligen utelämnas.
Tack för ritningen! :tumupp:
Vad skulle du välja för MOSFET:ar? Kollade lite på Elfa och det finns ju en hel uppsjö, så jag kände mig lite vilsen där.
pettsonpeter

Inlägg av pettsonpeter »

danei skrev:Vill man inte riskera något kan man flytta orginalsensorn till en egen kotakt på relät som styr lampan. Alternativt kan en diod som stoppar backspäningen vara et alternativ. Men som sagt det är inte alls säkert att problemet finns.
Jag har själv varit inne på att använda ett 12 volt relä och låta backsignalens jordning styra relät. Skulle det funka med en diod mellan backsignal och relät för att förhindra att man skickar 12v genom spolen på relät och vidare genom backsignalkabeln. Blir det verkligen jordat om man sätter en diod där? :humm:
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Hej
Jag tyckte med 4.3V var lite märkligt och som sagts tidigare så ligger säkert kabeln och flyter när backen inte är i.
Så min lösning kommer inte att funka. När den kretsen kopplas in så kommer insignalen antingen att vara 0V med backen i eller i andra fall 0V då 10k drar ner signalen till jord (som då ej längre flyter).
Men är det en microbrytare inne i växellådan som sluter mot jord då backen läggs i, så är det hela mycket enklare.
Lösningen med ett 12V relä (med frihjulsdiod) mellan +12V och brytaren kommer funka fint.
Är man orolig för effekttåligheten hos brytaren och vill ha en lösning med mosfet så kan jag rita upp det imorgon från en annan dator.
Men det är mycket enkelt. Ett motstånd och en P-fet är allt som krävs.
pettsonpeter

Inlägg av pettsonpeter »

Sinistry, är det enligt denna principen du menar?
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Untitled.png
Något som däremot stör mig lite är uppmätta 4.3V. Det finns ingen logik i att ledaren ut från backswitchen skulle vara flytande.
Den är ju till för att (antar jag) tända en liten lampa i instrumentpanelen och då skulle du mätt 12V på ledaren.
Förutsatt att lampan är hel. Men om du dragit isär kopplingen mellan växellåda och instrumentpanel för att mäta på ledaren så kommer den att flyta och då kanske du kan få 4.3V. Men vill du ha kvar både indikeringen i instrumentpanelen och skarva kabeln till backljuset så är det ju fasta lägen 0 eller 12v i den kabeln och då funkar en enkel P-fetlösning som denna. Mitt första kretsförslag hade löst problemet om det faktiskt hade varit 0 och 4.3V i ledaren. Men den behövs alltså inte nu.
10K motståndet behövs egentligen bara så länge lampan i instrumentpanelen är hel. Men bäst att sätta dit det ändå. Värdet i sig är inte kritiskt.
IRF9520, IRF9530, IRF9540 tex hade alla funkat fint och är i TO-220 kapsel så det är enkelt att jobba med. Finns på ELFA.

Det finns en fälla dock. Om insignalen skulle vara lägre än source-spänningen (pga någon okänd spänningsdelning mellan lampa i panel och kabelresistans eller dylikt) och den skillnaden skulle vara större än tröskelspänningen för påslag av FETen. Så kommer backlampan alltid att lysa! Min första kretslösning har inte det problemet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Något som däremot stör mig lite är uppmätta 4.3V. Det finns ingen logik i att ledaren ut från backswitchen skulle vara flytande.
Den är ju till för att (antar jag) tända en liten lampa i instrumentpanelen och då skulle du mätt 12V på ledaren.
Nu har ju inte märke/modell på ATVn framkommit, men jag repeterar mig:
CF-MOTO/GOES har denna lösning. Backswitch jordas vid annan växel än back, och flyter vid back.
Liten lampa i instrumentpanelen är en LED. Därav uppmätt spänning?

Bifogar ett schema ur servicemanualen, det är ju dock endast principiellt, men man ser att de har ritat backswitchen NC, mot de övriga växlarnas switchar som NO.
Skriv svar