Är ny på forumet och ganska novis på elektronik.
Det är så att jag har köpt en 18w ledlampa som jag monterat bak på fyrhjulingen som backljus.
Styr lampan idag med en enkel strömbrytare AV/PÅ.
Jag skulle vilja kunna tända backljuset automatiskt när jag lägger i backväxeln.
Från växellådan så kommer en kabel där en utav trådarna ger ca 4,3 volt DC när backen inte ligger i. Signalen går vidare till displayen som visar vilken växel som ligger i. När backen läggs i så sjunker spänningen till 0v och om jag mäter resistans så är det 0 ohm mellan fyrhjulingens chassie/jord och signalkabeln.
Nu vet jag inte exakt vad för typ av givare som sitter i växellådan men jag har försökt att driva ett 5v DC relä de 4,3 volten som kommer i signaltråden. Detta gick inte. Det ända som händer är att displyen visar R (backväxel) oberoende i vilket läge man för växelspaken och relät drar inte.
Jag behöver förslag på hur jag kan använda denna signal för att tända backljuset på min fyrhjuling samt vad för delar jag behöver köpa.
Har själv varit inne på att sätta en mekanisk microbrytare på växelspaken men vill helst använda den signalen som redan finns.
Hoppas ni förstår vad jag menar

Någon som kan hjälpa??