Det tog drygt 13 timmar, med tre strecks tjocklek.
Nyvunna erfarenheter:
- Netfabb har positiv inverkan även på sådant som redan är "manifold" och saknar trianglar som går i varandra. Slic3r påstod till synes felaktigt att delar var utanför skrivbart område. Efter en tur genom Netfabbmolnet försvann klagomålen.
- Jag borde ha avmarkerat "retract at layer change", vilket är fullständigt onödigt i detta fall.
- Överhänget var för brant upptill. Design är en sak, realiserbarhet en annan.
- Sedan så borde jag ha ritat en fullständig modell. Istället så gjorde jag en solid kula, samt satte fyll och topplager till noll. Detta funkar i många fall, men inte när man har ett så brant överhäng inåt. Det som hände var att det inre strecket ritades först, varpå det hade väldigt lite att fästa i. Mot slutet fick jag dra på full fläkt och maxa det manuella reglaget för mängden plast. Jag fick den till att hålla ihop, men det var på håret. Ni kan se sprickorna upptill. Jag hade ändå tänkt limma på en dekorativ kalott med ett fäste upptill. Nu får den kalotten även agera förstärkning.
PS.
För den som inte redan insett det, så rör det sig om en förvuxen julgranskula. Fast i sanningens namn så har vi ingen matchande gran, varpå den är platt i botten för att kunna stå på lämplig plats.