Minicross PW 50 har tappat gnistan
Minicross PW 50 har tappat gnistan
Eftersom PWn är avsedd för 5-6 åringar är systemet lite speciellt uppbyggt. På styret finns en strömställare med tre läge START-RUN-STOP. I START läget är det elektroniken som bestämmer tomgångsvarvet så att det ligger så lågt att inte automatkopplingen drar iväg cykeln. I RUN läget fungerar cykeln normalt - man reglerar varvtalet med gasvredet. Jag har original verkstadshandbok + Clymer, men ingen av dem förklarar systemet bra. På bifogat elschema finns en enhet
3 Control unit som dom inte förklarar alls. Kan denna ge tomgångsvarvet i START-läget? På fotot finns tre spolar.Den svarta har jag lindat, den lilla nedre är trigger-spolen, den högra kallas i en bok för belysningsspole(lighting coil) men det kan nog inte stämma eftersom det inte finns belysning på cykeln.
Är det nån som kan förklara systemet för mig och tippsa om spolen?
Har varit i kontakt med Kjell Gäf i Sösdala men han ville inte linda om såna här moderna spolar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Minicross PW 50 har tappat gnistan
Finns det plats att öka tråddiametern något med bibehållet antal lindningsvarv så är det en ide.
Re: Minicross PW 50 har tappat gnistan
En annan Idé är att söka efter tråd som har högre temperaturtålighet. När jag som mest höll på med min gamla XR600 så hade jag samma problem. Jag köpte tråd från Elfa och lindade om några gånger , tills jag tröttnade och började söka efter mer värmetålig lack på tråden. Har för mig att jag hittade o köpte hos en motorlindningsfirma i stan.