Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Meduza »

Nja, låter du plasten svalna kan det vara svårt att få ut den, så det skulle jag inte rekommendera, vi värmer upp nozzlen till printtemperatur eller strax under, och drar sedan ut tråden, när man sedan trycker i en ny tråd så får man mata ett par centimeter så att den lilla mängd gammal plast som finns kvar i munstycket trycks ut.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bästa metoden (imo) är att ställa in typ 90°C på hotenden, då blir plasten lagom gummiaktig så att man kan dra ut den och få med i princip allt, högst sällan det blir några rester alls kvar av den gamla färgen med den metoden.
Jag har förvisso ingen bowden-extruder, men kan inte tänka mig att det blir särskilt annorlunda.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det fungerar säkert, det man bör tänka på är om man byter från plastsort med högre till lägre smältpunkt så bör man först när man stoppar i det nya filamentet värma upp nozzlen till lite över den plasten med högre smältpunkts (tex ABS) printtemperatur och pressa igenom ett par centimeter av den nya filamentet (tex PLA) innan man ställer in den slutgiltiga temperaturen, annars riskerar man att trögflytande rester täpper igen munstycket på ett rätt irriterande sätt, speciellt om du kör med väldigt fina munstycken.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Sjukt sugen på börja bygga en, men blir någon gång efter nyår.

Gjorde lite överslagsberäkning och man lär landa på 7-8k eller så.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

kiwi skrev: Fin stapel du har där! :) Är också intresserad av en vidare beskrivning av rullarna.
Tackar :)
Som sagt, jag har bara printat ut nåt som ser ut som V-rollers men dom funkar inte så bra då dom dels är printade i fel material plus att det är inte helt lätt att få dom att snurrar rakt vilket gör att släden wobblar lite och det är av förklarliga skäl inget vidare :)
Här har du info om rullarna: http://3d.grabercars.com/?product=dual-623-v-roller
puttiplatt skrev: @peter_larsen
Vart köpte du den vita plasten till turbinhjul mm?
Plasten är köpt här: http://www.igo3d.com
Micke_s skrev: peter_larsen:
Hur lätt är det att byta färg?
Antar att man drar ur plasttråden när hot-end:en har svalnat.
Färgbyte är lite omständigt då tråden måste matas tillbaka hela vägen genom bowdentuben och i mitt fall så måste jag se till att kapa bort den del som jag drar ut hotenden eftersom den är lite tjockare än tråden i övrigt och om jag inte kapar så fastnar tråden i tuben på tillbakavägen.

Men min trådbytarprocedur ser ut på följande sätt:
1. Värm upp munstycket till extruderingstemp, i mitt fall 190 grader när jag printar PLA
2. Lossa på tuben vid hotenden och kapa jäms med änden på tuben och tryck tillbaka tuben i snabbfästet
3. Backa tråden 550mm med 1200mm/s
4. Byter rulle på hållaren och håller tråden mot öppningen i extrudern samtidigt som jag matar fram 500mm med 1200mm/s
5. Mata fram 100mm med 200mm/s för att rensa ur det sista av föregående färg.
6. Starta printen via panelen på maskinen

Som sagt, lite omständigt är det, men efter ett par byte får man lite rutin på det och det är relativt smidigt ändå..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Man skulle ha snabbfäste vid hotenden för slangen kanske.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Det har man väl på kosseln?
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vi behöver då inte ta loss slangen på vår ultimaker, den är tillräckligt mycket oversize för att kunna dra tillbaka filamentet (alternativt så tillåter inte vår hotend den sista delen att expandera någon större mängd), det är bara att dra ur filamentet utan problem.

Den har för övrigt samma typ av snabbkoppling som jag tror sitter på Kosseln, dvs den som visades här ovan.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Meduza skrev: Vi behöver då inte ta loss slangen på vår ultimaker, den är tillräckligt mycket oversize för att kunna dra tillbaka filamentet (alternativt så tillåter inte vår hotend den sista delen att expandera någon större mängd), det är bara att dra ur filamentet utan problem.

Den har för övrigt samma typ av snabbkoppling som jag tror sitter på Kosseln, dvs den som visades här ovan.
Om jag inte är helt ute och cyklar så kör Ultimakern med 3mm filament och ID på tuben är 4mm? Kosseln kör som standard med 1,75mm och ID på tuben är 2mm, det är alltså mer marginal med 3/4mm än det är med 1,75/2mm och det är antagligen anledningen till att det lirar på Ultimakern.. Jag kör dessutom med en Mendel mini extruder på min Kossel och på den sitter det inget snabbfäste utan det är en mässingshylsa gängad på tuben som gör att tuben trycks ihop något och ID i änden på tuben blir snäppet mindre än 2mm, vilket i sin tur gör att om jag inte kapar av den lilla "förtjocknaden" som blir när jag backar ur tråden ur hotenden så fastnar det rejält och det är ett litet h-vete att få loss skiten då.. Fråga mig inte hur jag vet :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

Micke_s skrev:Gjorde lite överslagsberäkning och man lär landa på 7-8k eller så.
Min BOM finns tillgänglig på Google Docs (har en länk i en post för 2-3 sidor sen). Jag hamnade på just under 5500:-, dock utan plast och eventuella tullkostnader. Sen har jag inte räknat med byggkostnad, det kan nog dyka upp något jag missat men jag tror jag har allt.

Fick ner priset lite då jag fick rabatt på AliExpress eftersom det var CyberMonday. Sen är tridprintings fraktpriser felberäknade, efter beställning så får man igen det man betalat för mycket. Jag fick igen $15 efter bara 5-6 timmar.

omc-stepperonline skrev på sin hemsida att de ska börja märka om priset på sina fakturor för att vi ska slippa tullkostnader. Det går göra med sånt man beställer från EBay och AliExpress också. Men, jag har inte fått några saker än, så för tidigt att uttala sig om det fungerar eller inte. :)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Jag har köpt i princip allt nu och är uppe på 7k ganska exakt, inkl frakter, tull (hittills på ett paket) och två kilo PLA. Men jag har köpt lite för mycket av vissa prylar - bl a en motor för mycket, 1000mm Openbeam eftersom 600mm var slut och en hel hög med skruvar kommer bli över (har köpt antal enligt BOMs, men får inte det att gå åt så mycket). Å andra sidan har jag lite kvar att köpa också. Strömförsörjning är nog det största/dyraste som återstår.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag vet inte om jag räknat helt fel eller missat ta med något i min BOM, men jag får det inte till att jag lagt ut mer än ca 4800:- för min Kossel
(min BOM) om jag inte räknar med PLA, men den går ju under kontot löpande utgifter :-)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

En sak som skiljer direkt är våra valutakurser :)

Jag har räknat med rätt dyr kurs för att vara på säkra sidan.
EUR = 9,6
USD = 7
GBP = 10,5 (den var det när jag beställde från UK, endast en pryl kommer därifrån till min)

Du har räknat
EUR = 8,6 (???) (dagens kurs enligt forex: 9,38)
USD = 6.32 (dagens kurs enligt forex: 6,87)
GBP = 10.1 (dagens kurs enligt forex: 11,27)

Du ligger alltså i underkant, men jag vet inte vad din bank tar betalt såklart, eller när du beställde?
Sen har du hittat några prylar till bättre pris än mig, plus att jag har köpt lite för mycket av något, och beställt med sämre fraktpriser (kanske snabbare leverans istället?).
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Då har vi nog förklaringen där. Mina valutakurser är vad jag betalade när jag köpte. Kollade lite på www.valuta.se och det verkar som att svenska kronan tappat mot både GBP och EUR sedan i september när jag handlade prylar till min Kossel.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu har jag äntligen fått iväg beställningen till Makerbeam.eu och fått en bekräftelse på att deras lager fylls på denna vecka. Det står så på hemsidan också, men jag fick extra information om att dom precis hade fått info från leverantören att infot stämde :tumupp: Men jag lär säga att dom är löjligt dyra på dessa openbeams! :shock:
Skriv svar