Du kan också dela upp det i två eller tre brytare. En på/av, en hög/låg och ev. ytterligare en hög/låg.
Dels blir det nog enklare att hitta en brytare. Dels blir det enklare att manövrera under körning.
Kanske nån standardbrytare för motorcyklar i så fall kan passa.
Även vissa arbetsfordon som liftar, kranar m.m. använder brytare för utomhusbruk.
De brukar dock vara ganska stora och blir nog för klumpiga för en motorcykel.
Personlig åsikt:
Att under körning i kallt regn fippla med en femlägesbrytare som troligtvis kräver ögonkontakt för att hamna i rätt läge, eller åtminstone kräver att du räknar lägena tyst kan vara tveksamt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Upp till tre lägen tycker jag verkar hanterbart och hyfsat körsäkert.
Sen tror/vet jag, utifrån lite egen erfarenhet, att man klarar sig ganska bra med av/på.
Detta gäller inte bara handtagsvärme på motorcykel, utan även värmedynor och till och med motorsågens handtagsvärme.
Blir det för varmt är det bara att slå ifrån ett tag.
Men visst, ett tredje mellanläge hade inte varit fel.
Regntålig strömställare med fem lägen
Re: Regntålig strömställare med fem lägen
Hittade något färdigbyggt på ebay som egentligen är till för motorstyrning. Kostar 40kr. Skulle det kunna funka tro? http://www.ebay.com/itm/Hi-Q-Pulse-Widt ... 2c762fefcbNerre skrev:Jag tror mer på att bygga en PWM-lösning. En pot med strömbrytare är enkelt att kapsla in (en O-ring som axeltätning)
Hur svårt skulle det vara att väderskydda något sådant? Själva kretsen borde jag väl kunna slänga ner i en projektlåda och gömma någonstans. Eller blir det för varmt där i? Så är det bara poten som behöver monteras på styret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Regntålig strömställare med fem lägen
Det har jag också varit inne på. Jag har redan två brytare, de som följde med i kittet till handtagsvärmarna. Med hjälp av endast de två har jag enkelt 0W/av, 10W och 20W.bit96 skrev:Du kan också dela upp det i två eller tre brytare. En på/av, en hög/låg och ev. ytterligare en hög/låg.
Men det är väl tveksamt hur vädertåliga de brytarna är...
Helt klart värt att tänka på. Dessutom fick det mig att tänka på ytterligare en sak, nämligen att det helst ska funka att manövrera även när det är mörkt ute. Helt klart en minuspoäng till en steglös/mångstegad vridkontakt. Av och max hittar man enkelt men allt där emellan blir svårare.bit96 skrev: Personlig åsikt:
Att under körning i kallt regn fippla med en femlägesbrytare som troligtvis kräver ögonkontakt för att hamna i rätt läge, eller åtminstone kräver att du räknar lägena tyst kan vara tveksamt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Upp till tre lägen tycker jag verkar hanterbart och hyfsat körsäkert.
Jag har på en annan motorcykel ett färdigköpt paket med handtagsvärmare. Där är det tre lägen Off - Low - High. Problemet är att jag inte vet vilket effekt som varje steg motsvarar. Men där har jag i alla fall haft god användning av alla tre lägen.bit96 skrev: Sen tror/vet jag, utifrån lite egen erfarenhet, att man klarar sig ganska bra med av/på.
Detta gäller inte bara handtagsvärme på motorcykel, utan även värmedynor och till och med motorsågens handtagsvärme.
Blir det för varmt är det bara att slå ifrån ett tag.
Men visst, ett tredje mellanläge hade inte varit fel.