Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
SS-5GL13 Micro switches
PTFE slang köpte jag från reprapworld.com, kostade 30kr och frakten därifrån är inte alls dyr, själv passade jag på att beställa plast därifrån också eftersom det var billigt, har inte en aning om hur kvaliten är dock.
PTFE slang köpte jag från reprapworld.com, kostade 30kr och frakten därifrån är inte alls dyr, själv passade jag på att beställa plast därifrån också eftersom det var billigt, har inte en aning om hur kvaliten är dock.
Tack, då kör jag på med M3 också och lägger ner letandet efter M2,5.
Tycker det är dåligt med bilder på era färdiga skrivare! Upp med mer! Detaljbilder önskas också - så man kan tjuvkika på alla lösningar
Tycker det är dåligt med bilder på era färdiga skrivare! Upp med mer! Detaljbilder önskas också - så man kan tjuvkika på alla lösningar

Sitter tyvärr som många andra och väntar på svarta aluminiumprofiler, så just nu har jag bara ett berg av delar på vardagsrumsbordet
, kommer självklart dokumentera mitt bygge när det kommer igång.

Beställde allt till min igår, mycket av det från tridprinting. Fick ett mail just när jag skulle lägga mig om att jag fått en återbetalning från dem.
Trodde de nekat ordern av nån anledning, men visade sig att jag fick igen $15 i fraktkostnad.
Visst är $72 en del pengar i frakt, men beställde nästan 75% av min Kossel från dem så tyckte inte det var så farligt (glas brukar kosta skjortan att få hem). Men, så länge priset går ner så ska jag inte klaga.
Motorn från stepperonline är också på väg, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna på att tullen är snäll runt jul. Och att allt hinner fram innan dess.
Det känns som ett bra projekt att pyssla med under mellandagarna, mellan all snöskottning.
Sen måste jag komma ihåg att beställa hem lite plast också... skulle vara typiskt mig att sitta där den 25:e, allt ihopsatt och inget att printa med.
Trodde de nekat ordern av nån anledning, men visade sig att jag fick igen $15 i fraktkostnad.
Visst är $72 en del pengar i frakt, men beställde nästan 75% av min Kossel från dem så tyckte inte det var så farligt (glas brukar kosta skjortan att få hem). Men, så länge priset går ner så ska jag inte klaga.
Motorn från stepperonline är också på väg, så nu är det bara att vänta och hålla tummarna på att tullen är snäll runt jul. Och att allt hinner fram innan dess.
Japp. Beställde ändå, och fick ett snabbt mail tillbaka att de skulle skicka så fort de fick i lager, dvs nästa vecka. Får man hoppas.G4jm0r skrev:Sitter tyvärr som många andra och väntar på svarta aluminiumprofiler...
Det känns som ett bra projekt att pyssla med under mellandagarna, mellan all snöskottning.
Sen måste jag komma ihåg att beställa hem lite plast också... skulle vara typiskt mig att sitta där den 25:e, allt ihopsatt och inget att printa med.

Någon som har hittat ett bra ställe att köpa kugghjul till extrudern? Eller som köpt extra och kan tänka sig att sälja?
Ni som bygger nu vilken typ filament hade ni tänkt gå på? 1.75 eller 3mm?
Jag kör på 1,75. Fick dock hem en rulle med 3mm svart PLA av misstag från leverantören (på andra sidan pölen vilket får mig att strunta i byte med dom). Nån som vill byta 1kg 3mm PLA mot 1kg 1,75mm PLA? 3mm är svart, 1,75mm kan vara annan färg. Helst i Skåne, enklare att byta då.
Köpte dettamatteeee skrev:Någon som har hittat ett bra ställe att köpa kugghjul till extrudern? Eller som köpt extra och kan tänka sig att sälja?
Slutade på ca 100kr, nackdelen är att det är 2pack, men med tanke på alla kosselbyggen borde det inte vara svårt för dig att hitta någon som vill köpa ett av dem.
Jag kommer köra på 1.75mm plast mest eftersom kossel guiden har det, kan tänka mig att det ökar precisionen på plastmatningen en del också.
Efter bra svar och recensioner tidigare i tråden så är en fullmatad Azteeg X3 på väg.
Panucatt skickade efter nio dagar och det är nog bra med tanke på att han hade
en backlog att ta hand om när han fick in enheterna.
Vi som har åäö i namn eller adress kan torska i betaltjänsten han använder men
ett mail om problemet så kom info om PayPal-betalning i stället. Det alternativet
såg jag inte vid första försöket. Ordern kanske inte syns i hans system när man
går via PayPal men ett enradigt mail med en försiktig fråga om hur det går löste det.
Valde DHL-express för jag vill ha mina klappar före julafton och deras spårningstjänst
är nog den bästa jag sett hittills. Allt in- och utpasserande på godsterminaler syns
på en egen rad och man kan själv välja vilka meddelanden man vill ha och om det är SMS
eller mail-meddelanden, man kan själv ange mobilnummer/mailadress.
Påstokeriet har en del att lära här!
Panucatt skickade efter nio dagar och det är nog bra med tanke på att han hade
en backlog att ta hand om när han fick in enheterna.
Vi som har åäö i namn eller adress kan torska i betaltjänsten han använder men
ett mail om problemet så kom info om PayPal-betalning i stället. Det alternativet
såg jag inte vid första försöket. Ordern kanske inte syns i hans system när man
går via PayPal men ett enradigt mail med en försiktig fråga om hur det går löste det.
Valde DHL-express för jag vill ha mina klappar före julafton och deras spårningstjänst
är nog den bästa jag sett hittills. Allt in- och utpasserande på godsterminaler syns
på en egen rad och man kan själv välja vilka meddelanden man vill ha och om det är SMS
eller mail-meddelanden, man kan själv ange mobilnummer/mailadress.
Påstokeriet har en del att lära här!
Jag är också inställd på en Azteeg X3, gillar när det är en kompakt enhet istället för en massa småkort. Vad fick du tillslut ge inklusive allt?
Tackar för tipset. Ja, eller så har man ett i reserv när man slitit ut det första efter x antal kg plastG4jm0r skrev:Köpte dettamatteeee skrev:Någon som har hittat ett bra ställe att köpa kugghjul till extrudern? Eller som köpt extra och kan tänka sig att sälja?
Slutade på ca 100kr, nackdelen är att det är 2pack, men med tanke på alla kosselbyggen borde det inte vara svårt för dig att hitta någon som vill köpa ett av dem.
Jag kommer köra på 1.75mm plast mest eftersom kossel guiden har det, kan tänka mig att det ökar precisionen på plastmatningen en del också.

Lite lätt OT kanske, men kan nån rekommendera ett bra, hyfsat enkelt, 3D CAD som fungerar på Mac?
(Jag åker kanske på att bygga ihop min Windows-burk nån dag, men tänkte låta den samla damm ett tag till).
Jag har en hel lista på förslag på nätet, men slipper helst testa alla för att hitta en som verkar ok. Jag har i första hand tänkt göra fästen, lådor för sensorer/kretskort, småsaker osv, så nåt som klarar enklare former och placera dem med millimeterprecision. Och kanske rendera lite halvsnyggt
Sen får jag gå vidare och rita kaniner och Buzz Lightyears med nåt annat program när den konstnärliga delen av mig vaknar (dvs aldrig).
EDIT: Glömde säga gratis & grafiskt.
Provat openSCAD lite, men är inte så sugen på att lära mig ytterligare ett programmeringsspråk.
(Jag åker kanske på att bygga ihop min Windows-burk nån dag, men tänkte låta den samla damm ett tag till).
Jag har en hel lista på förslag på nätet, men slipper helst testa alla för att hitta en som verkar ok. Jag har i första hand tänkt göra fästen, lådor för sensorer/kretskort, småsaker osv, så nåt som klarar enklare former och placera dem med millimeterprecision. Och kanske rendera lite halvsnyggt

Sen får jag gå vidare och rita kaniner och Buzz Lightyears med nåt annat program när den konstnärliga delen av mig vaknar (dvs aldrig).
EDIT: Glömde säga gratis & grafiskt.

Pryllista:PeterH skrev:Jag är också inställd på en Azteeg X3, gillar när det är en kompakt enhet istället för en massa småkort. Vad fick du tillslut ge inklusive allt?
1 st Azteeg X3 m. skruvlister
1 st Expansion Shield m två ingångar f. termoelement
5 st Stepper Drivers SD8825
3 st Thermistorer Epcos 100k
prylar 186,5 USD
frakt ca 30 USD
totalt 216 USD - 1483 kr
Termoelementingångarna var avgörande, har redan en massa givare som blir användbara.
Det går t.ex. fint att parallellkoppla flera i en heatbed för att mäta genomsnittstemperaturen
på en större yta.
Shunt, kanske Freecad kan funka. Det rullar I alla fall på Linux, så slipper du betala Pyttemjuk för att få skriva ut dina alster.
@Shunt: Jag kan rekommendera Viacad 3D, jag kör det på min Mac och är grymt nöjd. Dock så är det inte gratis, vill minnas att det kostar typ 700:- men det är värt varenda krona. Det finns att hämta från Mac App Store så installationen är ju busenkel. Jag har provat ett antal olika gratis cad programvaror men alltid blivit besviken...