Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Aha!
Hmm. Kanske det hjälper med en tjockare glasplatta? Eller nån glassort som påverkas mindre och har "rätt" egenskaper?
Annars kunde man kanske printa matrisen på en "raft".
Ska kolla runt på andra forum -- fleramåste ha haft detta problem!
Hmm. Kanske det hjälper med en tjockare glasplatta? Eller nån glassort som påverkas mindre och har "rätt" egenskaper?
Annars kunde man kanske printa matrisen på en "raft".
Ska kolla runt på andra forum -- fleramåste ha haft detta problem!
Förresten, Klas-Kenny, du hade en bäddfläkt till din inställning med 110 grader. Men om man inte har en sån fläkt, antar jag att man får ha lägre temperatur. Därför chansade jag på 85. Men det var med 5*5 saker jag testade, så jag borde testa nåt enklare först...
Men de enklaste sakerna funkar redan
Bifogar bild på misslyckad matris, tror den klarade två-tre lager, sen lossnade en bit. Det ska bli ett 3D-pussel. 25 såna bitar ska bli en 5*5*5-kub
Men de enklaste sakerna funkar redan

Bifogar bild på misslyckad matris, tror den klarade två-tre lager, sen lossnade en bit. Det ska bli ett 3D-pussel. 25 såna bitar ska bli en 5*5*5-kub

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Bäddfläkten kör jag aldrig under utskrift, den är bara för att det ska svalna snabbare efteråt. 

Som jag skrev i en annan tråd så kör jag med Ättiksprit 12% för att rengöra glaset. Fick aldrig aceton att funka med dasspapper, hushållspapper, "garage papper", bomullstrasa etc. Med ättikan sitter det som berget tills det svalnat. Har fortfarande inställningarna på extruder och heatbed som följde med.
Jag har en justerklocka men utskrifterna blir så bra att jag inte orkat justera efter den (än). Igår justerade jag med en 10mm insexnyckel (efter att ha försökt få en Z-gängstång att vobbla mindre) som mått och det räcker gott för mig tills vidare.
@Klas-Kenny; Du hade kört med olika färger från Faberdashery, behövde du justera extrudertempen nånting?
Jag har en justerklocka men utskrifterna blir så bra att jag inte orkat justera efter den (än). Igår justerade jag med en 10mm insexnyckel (efter att ha försökt få en Z-gängstång att vobbla mindre) som mått och det räcker gott för mig tills vidare.
@Klas-Kenny; Du hade kört med olika färger från Faberdashery, behövde du justera extrudertempen nånting?
- Klas-Kenny
I början ändrade jag temperaturerna eftersom det stod så i manualen från Nophead, men nu på sista tiden har jag kört ett antal olika färger (svart, vitt, blått, beige mm.) på 195°C och det har fungerat utmärkt!
Så jag ser ingen anledning till att ändra temperaturen för de olika färgerna.
Kanske kan vara värt att notera att jag gjort modden som föreslås i Nopheads senaste blogginlägg:
http://hydraraptor.blogspot.se/2013/10/ ... ments.html
Alltså vulktejp kring hotend'en som isolering, och ett hål i fläktkanalen för luftflöde kring hotend'en. Testade inte med så låg temp innan det, men med det fungerar det fint i alla fall!
Så jag ser ingen anledning till att ändra temperaturen för de olika färgerna.
Kanske kan vara värt att notera att jag gjort modden som föreslås i Nopheads senaste blogginlägg:
http://hydraraptor.blogspot.se/2013/10/ ... ments.html
Alltså vulktejp kring hotend'en som isolering, och ett hål i fläktkanalen för luftflöde kring hotend'en. Testade inte med så låg temp innan det, men med det fungerar det fint i alla fall!
Aha! Det måste jag testa! Tack för tipset!
Ja, jag tror det blir ganska noggrant med en rund sak av känd diameter, som nophead beskriver. Att den precis snuddar hotenden är nog bara nån hundradel när.
Det verkar vara många som haft problem med Z-gängstång, speciellt vänster. Kanske för att X-motorn inte sitter där, så stången får mer utrymme att vibrera? Jag har justerat min så den int kommer i svängning lika lätt. Någon rekommenderade helsyntetisk motorolja till den. Tror jag ska prova det.
Ja, jag tror det blir ganska noggrant med en rund sak av känd diameter, som nophead beskriver. Att den precis snuddar hotenden är nog bara nån hundradel när.
Det verkar vara många som haft problem med Z-gängstång, speciellt vänster. Kanske för att X-motorn inte sitter där, så stången får mer utrymme att vibrera? Jag har justerat min så den int kommer i svängning lika lätt. Någon rekommenderade helsyntetisk motorolja till den. Tror jag ska prova det.
sc3 skrev:Som jag skrev i en annan tråd så kör jag med Ättiksprit 12% för att rengöra glaset. Fick aldrig aceton att funka med dasspapper, hushållspapper, "garage papper", bomullstrasa etc. Med ättikan sitter det som berget tills det svalnat. Har fortfarande inställningarna på extruder och heatbed som följde med.
-
Nu har jag hunnit testa ABS också och det gick ganska bra. Första lagret verkade plasten svälla och kladda ganska mycket men det ordnade upp sig efter några lager. Jag preparerade glaset med lite ABS-juice och värmde bädden till ca 123 grader när jag skrev.
Det är genomskinlig ABS så det är inte helt lätt att se detaljer men här kommer en bild:

Ättikspriten funkade förresten perfekt att rengöra glaset med. PLA fastnade jättebra till skillnad från mina försök med aceton.
/Lasse
Det är genomskinlig ABS så det är inte helt lätt att se detaljer men här kommer en bild:

Ättikspriten funkade förresten perfekt att rengöra glaset med. PLA fastnade jättebra till skillnad från mina försök med aceton.
/Lasse
- Klas-Kenny
Provade också genomskinlig plast idag, dock PLA.
Riktigt häftigt när man lyser upp det
Edit: Nu fick jag en galen idé, återkommer.. 
Riktigt häftigt när man lyser upp det

- Klas-Kenny

Ok, det var den högra som var en aningens vobblig, blev lite bättre efter omspänning av axelkopplingen. Fick för mig att mässingsmuttern skulle nöta i plasten om det gungade för mycket.dawa skrev: Det verkar vara många som haft problem med Z-gängstång, speciellt vänster. Kanske för att X-motorn inte sitter där, så stången får mer utrymme att vibrera? Jag har justerat min så den int kommer i svängning lika lätt. Någon rekommenderade helsyntetisk motorolja till den. Tror jag ska prova det.

Klas-Kenny:
Snyggt!
Snyggt!
Senast redigerad av ElectricMan 3 december 2013, 22:20:04, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: "Citat"-fix! :)
Anledning: "Citat"-fix! :)
Jaaa!
Ättikssprit!
Det gjorde susen :-D
Stort tack för alla tips!
Nu fastnar det verkligen.
Nu är mitt 3D-pussel klart: Bitarna skall tillsammans bli en kub.
Nån som kan lösa det?
Ättikssprit!
Det gjorde susen :-D
Stort tack för alla tips!
Nu fastnar det verkligen.
Nu är mitt 3D-pussel klart: Bitarna skall tillsammans bli en kub.
Nån som kan lösa det?
-
Snyggt!
Nu har jag hunnit testa Cura här också med Klas-Kennys inställningar och det funkade riktigt bra och framförallt riktigt snabbt.
Försöker komma igång med lite CAD också.
Har börjat med FreeCAD och lyckats skriva ut ett litet försök med Cura.
Vad kör ni med för CAD-program?
/Lasse
Nu har jag hunnit testa Cura här också med Klas-Kennys inställningar och det funkade riktigt bra och framförallt riktigt snabbt.
Försöker komma igång med lite CAD också.
Har börjat med FreeCAD och lyckats skriva ut ett litet försök med Cura.
Vad kör ni med för CAD-program?
/Lasse
Det jag tycker är lättast att förstå snabbt är openSCAD. Man skriver vad man vill ha, och så får man det. Inget tjafs 
En jag tänkte testa wings 3D -- en del säger att det är intuitivt, och så är det kul för att det är gjort i erlang.
Wings 3D genererar alltid slutna kroppar, vilket är bra för 3D-printing.
Testade FreeCAD snabbt men hittade ingen file-open i menyerna. då tröttnade jag... men jag ska ge det en ny chans.

En jag tänkte testa wings 3D -- en del säger att det är intuitivt, och så är det kul för att det är gjort i erlang.
Wings 3D genererar alltid slutna kroppar, vilket är bra för 3D-printing.
Testade FreeCAD snabbt men hittade ingen file-open i menyerna. då tröttnade jag... men jag ska ge det en ny chans.