SID-synth MBHP (Projekt klart!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

"Byggde" ihop en Bankstick nu. Ett 24AA256-minne. Som kan spara upp till 128 patchar. Laddade ner massa från Ucapps-sidan. Satans vilka ljud alltså, rekommenderar verkligen folk att bygga en sån här. Arpeggiot är grymt. Vore nog ännu roligare om jag kunde spela synth :)

Fulbert: Har du problemet att ljuden hänger kvar i bakgrunden? Har för mig att jag läste något om det någonstans..
FulBert
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Jao, ljudet ligger kvar lite. Speciellt på 6581an, men det är inget fel i bygget, utan chippet är som det är. 8580 är lite bättre på att håll tätt.

Kasta upp lite mer bilder tycker jag. Alltid kul med bilder.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tillåt mig att presentera min nya vän: Bankstickmodulen från helvete!

Bild

Den kan innehålla upp till 8 EEPROMS som kan lagra runt 128 patchar var. Alltså runt 1028 totalt. Den har rent fysiskt plats för 9 kretsar på grund av att jag inte hade några riktiga socklar :) Ska fixa det sen.

Veroboardhell:

Bild

Hela gänget samlat:

Bild
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

ja mer bilder åt folket... men fraför allt: mer LJUD åt folket. Spela in något och koda ner det till mp3 eller dyligt, och lägg upp så vi får höra hur mackapären låter! 8)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Your word is my command: http://www.bysala.se/jack/sid_patch_test.mp3

Vänta er inget extremt :) Sitter bara och leker med lite patchar via datorn direkt in i ljudkortet på laptopen. Hörde inte ens vad jag spelade samtidigt. Ett litet smakprov allafall.

Och detta är låten Black Hole av Spike, körd via SID:en.
http://www.bysala.se/jack/sid_blackhole.mp3
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu fick jag ännu mer lust att bygga en SID-synth!

Det låter nästan som FM-syntes ibland!

Jag har visserligen en SID-plugin till Cubase, men den låter inte så här 'stort'. Dessutom äter den datorkraft i massor.

Din synth har bra basljud och snygga eh "trum-ljud"!!

Grattis till ett bra bygge! :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Kul att det låter bra. Det är väl inte direkt det bästa ljudkortet jag körde på heller.

Tycker verkligen du borde bygga en själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo jag är väldigt sugen på att bygga en.

Ska skicka ett sms till brorsan och fråga om han har kvar sin C128. :)

Du har inte fått tag på fler SID-chip ännu?

Förresten, vad har det kostat hittills ungefär?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Nope, inget ännu.

Jag snackade med en kompis som höll på mycket med C64 förut. Det visade sig att han slängt 4 stycken fullt fungerande C64 för några år sedan! Så han hade inga kvar. Gör ont att bara tänka på det :)

Hittills har den fanimej nästan varit gratis :D Displayen fick jag av Invector, C64:an av en granne, minnena och PIC:en är samplade. Korten kostade 5 dollar styck. Så 10 dollar + några komponenter, det enda jag inte hade hemma var optokopplaren 6N138, 1Mhz-kristall och encodern (1$).

Fulbert: Har lite problem med patch-nedladdning. Det verkar som om alla patchar alltid hamnar i bank A, trots att de andra bankerna verkar funka. Jag kör programmet MBSIDPatch. Tips?
FulBert
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Jag körde med JSynthLib för att föra över patcherna, och valde då varje bank manuellt och sedan förde över.
När du startar SIDboxen så blir det ett stegrande "plippljud" för varje bankstick som hittas.

Om allt är OK så ska de tomma formateras automatiskt vid första uppstarten.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hör ljud och minnena har formaterats.

Ska testa med JSynth. Tack.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ohh riktigt coolt..
funkar det så att du knappat in låten i ett midi program och sen skickar ut signalerna till Sidden som får generera tonerna (enligt hur du har inställt dom?) :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Den första "låten" när jag bara leker, så kör jag en midi-keyboard från datorn och ändrar ljud direkt på det lilla interfacet på SIDen.

Den andra låten, så kör jag en SID-spelare som matar kommandon till SIDen via ASID-protokollet.

EDIT: Black Hole-låten låter ju verkligen förjävligt. Låter brutalt mycket bättre i verkligheten.
offe

Inlägg av offe »

Kul att se att det är fler som bygger mbsid, själv har jag hållit på i snart ett år. Bygger en dual med step C men det tar tid... Har försökt få ihop en cad-fil till frontpanelen för att skicka till en känd CNC-guru på det här forumet, men det kommer alltid något i vägen... Har dokumenterat projektet rätt bra men inte lyckats få tid att lägga upp det i forumet, men det kommer. Det värsta är att jag börjat på en mbfm innan mbsiden är klar...

Har dock bytt ut cut/res encoders mot en joystick som är trevlig om man vill flumma ut lite i realtid. :D

/offe
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Kul att någon annan försöker gå hela vägen!

Det känns som det dyraste med step C är frontpanelen..
Har du tänkt att fräsa texten?
Skriv svar