Bästa val bänkfräs runt ~120kg
Re: Bästa val bänkfräs runt ~120kg
Jag hade problem med fettet på bordsvägarna i BF20n med fick torka ner dom helt o olja dom ist samt ta till en brynsten av finare sort o få ner alla "toppar" som uppstått i den sk. skrapningen som verkar mest vara för syns skull... Motorerna orkade inte dra bordet öht förrän man började se över hur slät ytan faktiskt är.
Jag kan hyffsat lätt skjuta bordet fram o tillbaka med handkraft när jag lossat båda vevarna.
Motorn blev sjukt varm redan efter kanske 15 minuter, men det kanske är normalt.
Motorn blev sjukt varm redan efter kanske 15 minuter, men det kanske är normalt.
Ja alltså det är jue en stegmotor, ändå en typ av generator krasst sett.. Så viss värme utvecklas väl ja. Men sen inte så att man kan steka ägg på dom liksom.
Jag tror det blir "rätt" svårt att komma ner i hundradelsprecision, och tusendelsprecision är troligtvis öht inte möjligt. Att komma ner till tusendelsprecision på den Bridgeport VMC760 jag körde på förra jobbet var oerhört svårt, för att inte säga omöjligt. Även att komma ner i hundradelsprecision var absolut inte lätt, och då pratar vi om en stor VMC.Anders K skrev: I övrigt kräver den en del handpåläggning för att få upp precisionen i, men personligen tror jag alla maskiner i den här prisklassen behöver lite handpåläggning om man ska ha hundradels-(eller i bästa fall tusendels-)precision i dem.
-
Teoretisk noggrannhet är inte detsamma som faktisk noggrannhet.
Allt flexar, till och med när du försöker verifiera dina mätningar.
Repeterbart, en halv tiondel ( 5 hundradelar) är en rimlig målsättning.
Jag har jobbat 3 år i en finmekanisk verkstad som spottar ut detaljer med hög noggrannhet och jag kan påstå att det handlar inte om teoretisk nogrannhet utan mer om att inse maskiners begränsningar och optimera tillverkningsprocessen.
Titta på digitaler och göra en serie hål med 1 hundradels noggrannhet är lätt. Problemet är att verifiera detta, Är borren rakt slipad?, är bordet vinkelrät från X resp Y axel? Eller ännu värre Z axeln? Är avståndet detsamma över och under materialet, vilken tolerans håller hålen?
Temperatur och sådant spelar in.
Allt detta snack om att "min fräs" håller 1-2 hundradels mm noggrannhet är bara snack tills man kan verifiera detta.
Jag bygger en ny maskin med C7 kulspruvar, jag är nöjd om jag får till en noggrannhet som är repeterbart ner till 5 hundradelar över ett avstånd om max 30mm då jag har en mikrometer som mäter detta. Utöver detta är det bara antaganden från min sida.
Skjutmått modell mitutoyo har jag gott om, dessa är av bättre precision ja men det hjälper inte då man kan få de sifror man VILL ha inte de man VERKLIGEN får.
Allt flexar, till och med när du försöker verifiera dina mätningar.
Repeterbart, en halv tiondel ( 5 hundradelar) är en rimlig målsättning.
Jag har jobbat 3 år i en finmekanisk verkstad som spottar ut detaljer med hög noggrannhet och jag kan påstå att det handlar inte om teoretisk nogrannhet utan mer om att inse maskiners begränsningar och optimera tillverkningsprocessen.
Titta på digitaler och göra en serie hål med 1 hundradels noggrannhet är lätt. Problemet är att verifiera detta, Är borren rakt slipad?, är bordet vinkelrät från X resp Y axel? Eller ännu värre Z axeln? Är avståndet detsamma över och under materialet, vilken tolerans håller hålen?
Temperatur och sådant spelar in.
Allt detta snack om att "min fräs" håller 1-2 hundradels mm noggrannhet är bara snack tills man kan verifiera detta.
Jag bygger en ny maskin med C7 kulspruvar, jag är nöjd om jag får till en noggrannhet som är repeterbart ner till 5 hundradelar över ett avstånd om max 30mm då jag har en mikrometer som mäter detta. Utöver detta är det bara antaganden från min sida.
Skjutmått modell mitutoyo har jag gott om, dessa är av bättre precision ja men det hjälper inte då man kan få de sifror man VILL ha inte de man VERKLIGEN får.
Mjo... jag mäter med mätklocka mot X bordet och jag har fortfarande 0.15mm glapp typ. Men bättre än så kanske det inte blir med trapetzskruvar ?
-
mr_ping: detta är ett steg från teoretisk upplösning, allt flex man får när man utför skärande bearbetning är en faktor som delvis bestämmer slutresultatet.
Jag använder också mätklocka, på min visar den 5 hundradelars glapp på Jula maskinen, varför får jag inte konsekvent detta överallt, ja för att det är fler faktorer än enbart detta som spelar in. Men på fikabordet är det tufft att säga att man har 5 tusendels mm noggrannhet utan mätprotokoll eller scanning som bekräftar detta.
Så i verkligheten är 5 hundradelar väldigt lite, typ som ett hårstrå. Hur har detta någon faktisk betydelse för er? Vill man ha 1 hundradels noggrannhet så får man ta till vidare bearbetning EFTER fräsning, t.ex slipning.
Jag använder också mätklocka, på min visar den 5 hundradelars glapp på Jula maskinen, varför får jag inte konsekvent detta överallt, ja för att det är fler faktorer än enbart detta som spelar in. Men på fikabordet är det tufft att säga att man har 5 tusendels mm noggrannhet utan mätprotokoll eller scanning som bekräftar detta.
Så i verkligheten är 5 hundradelar väldigt lite, typ som ett hårstrå. Hur har detta någon faktisk betydelse för er? Vill man ha 1 hundradels noggrannhet så får man ta till vidare bearbetning EFTER fräsning, t.ex slipning.
Jo, så är det säkert. Men om jag får oregelbundna diffar som jag inte kan få bort med backlashkompensering så kommer det ju bli oanvändbart.
Diffar det 0.1mm överallt, helatiden så är det väl inga problem att kompensera. Men om det rör sig om 0.5 ibland och 0.1 ibland osv. blir det väl väldigt konstigt ?
Drömmen är att slippa kulskruvar, men måste jag så köper jag väl det senare. Så, har någon byggt med trapetzskruvar på en sådan maskin och fått det bra ?
Den säljs med trapetzskruvar och CNC om man vill trots allt.
Diffar det 0.1mm överallt, helatiden så är det väl inga problem att kompensera. Men om det rör sig om 0.5 ibland och 0.1 ibland osv. blir det väl väldigt konstigt ?
Drömmen är att slippa kulskruvar, men måste jag så köper jag väl det senare. Så, har någon byggt med trapetzskruvar på en sådan maskin och fått det bra ?
Den säljs med trapetzskruvar och CNC om man vill trots allt.
Jag vill nog påstå att man sparar jobb om man kör på kulskruvar från början - man hamnar där i slutänden ändå. Jag har kört min svarv med trapets ett bra tag. Det har funkat bra men hela tiden krävt hänsyn i programmeringen. Men skall man ha bort glapp blir det snabbt hög friktion och känsligt för små avvikelser i skruven. Kulskruvar är mer underhållsfria, man slipper tänka på dem hela tiden.
Jo det är väl så...
Nån som vet någon som kan tillverka kulskruvar till en BF30, eller har måtten ?
Nån som vet någon som kan tillverka kulskruvar till en BF30, eller har måtten ?
Många ggr har tillverkaren de där måtten om man mailar o frågar dom snällt så brukar dom ibland släppa de om de inte säljer de själva.. =)
Dom gör ju det, för 8000kr lol....
Vad tror ni om Z förresten, kolumnen väger ju ganska mycket. Måste man ha motvikt tro ? Eller gasstötdämpare som en annan haft såg jag.
Vad tror ni om Z förresten, kolumnen väger ju ganska mycket. Måste man ha motvikt tro ? Eller gasstötdämpare som en annan haft såg jag.
Ah fast det är väl Automatic som säljer de cnc kittet? du köpte väl en HMB fräs - för mig de inte säljer konvertering.. Jag kan jue ha fel dock.
Sorry, ja så är det ju. DamenCNC hade något till BF30 som var dyrt som gatan också. Till BF20 var det dock snorbilligt.