Se när ett worddokument är skapat!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RobertT

Re: Se när ett worddokument är skapat!

Inlägg av RobertT »

TomasL skrev:spara ned den utan att öppna den.
Efter jag gjort det visar ett högerklick att den är skapad den 14/11, som den var när jag öppnade den första gången.
Men det visar väl när min avsändare tog emot och sparade den?
Namnlösxxx.png
Men när är den skapad av författaren? kan man få fram det??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du tittar på TomasLs skärmdump så ser du att man skiljer på data för FILEN (Fil Skapa, Ändrad, Senast använd) och dokumentet (Innehåll skapat och Senast sparad).

Data för FILEN ändras när du sparar ner, men data för dokumentet ska inte ändras.

Dina dialogrutor visar inte lika många datum som TomasLs.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det är lite konstig att dialogrutorna är olika, eftersom vi kör samma OS (jag har iofs W7 Ultimate+langpack).
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Så här gjorde jag när jag fick filen på min webmejl.

Jag öppnade filen direkt när jag fick den och efter att jag läst innehållet gick jag in via "officeknappen-förbered-egenskaper-avancerade inställningar" och då såg det ut som(Namnlös1.png), med olika datum.

Därefter sparade jag ner den på min dator och när jag gör om samma procedur via officeknappen ser det ut som(Namnlös.png) och datumet när den är skapad är ändrad!

Den som skickade filen till mig är inte skapare/författare av dokumentet och jag vill veta när wordfilen är skapad.

(Namnlös2.png) är när jag sparade ner samma fil utan att öppna den och direkt högerklickade.
Där ser jag att det är samma datum som när jag först fick mejlet, plus att den är ändrad/sparad av min avsändare!!

Tydligen så ändras datumet för när det skapades varje gång någon ny användare sparar det.

Det jag skulle vilja veta är när den ursprungligen är skapad, av författaren utav dokumentet.
är det möjligt??
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man sparar den från word ändras datumen ja. Provade nyss. Vill du se originaldatum får du aldrig spara filen från word, utan direkt från mejl till hårddisken utan att öppna word.
Sparar man över SAMMA fil i word, så blir skapad och redigerad olika datum, men sparar man som en ny fil blir alla datum nya.

Jag har också W7 ultimate, och min ruta ser exakt ut som sista bilden här ovan från RobertF.
Jag har provat att skicka en wordfil på allehanda sätt fram och tillbaks och sparat ner kopior på skrivbordet genom både webmail och thunderbird, och inget datum under rubriken ursprung ändras någon gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men det visar väl när min avsändare tog emot och sparade den?
Skapandedatumet är det datum när filen skapades allra första gången, det går inte att ändra på utan speciella hack-verktyg.

Det enda sättet är att skapa ett nytt dokument och klistra in innehållet från det gamla i det nya, för att sedan spara ned det, men då har du ju naturligtvis skapat ett helt nytt dokument.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Där har du fel TomasL.
Jag laddade nyss in en gammal doc-fil från riksbyggen, skapat 2003 av någon som jobbar där. Allt synligt under information.
Jag valde bara spara som, skrev in test, och sparade på skrivbordet.
Voila! All information om originalförfattaren är borta, och alla datum är ändrade till precis alldeles nyss.
Eller nej förresten, Senast utskrivet ändrades inte. Det står kvar. Men skapad är ändrat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ok, lite otydligt då, tänkte inte på att "Spara som" skapar en ny fil.
Användarvisningsbild
RobertT

Inlägg av RobertT »

Så allt hopp för mig, att se när dokumentet ursprungligen är skapat, är ute?

Dokumentets innehållet i sig avslöjar i och för sig min misstanke om förfalskning men det skulle sitta fint om man kunde plocka ut exakt när det skapades och få ett trumf att spela ut om det skulle behövas.

//RobertT
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det går inte om du inte har orginalfilen, sas.
Du får väl kontakta den som skickat den till dig.
Skriv svar