Retro projekt. "Weston" instrument & elförbrukning i huset

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Retro projekt. "Weston" instrument & elförbrukning i hus

Inlägg av adent »

Du har inte testat räckvidden på Swechs moduler? Jag har ganska långt till elmätaren, den sitter på garaget kanske 20 meter från huset, fri sikt.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nix, har inte maxat räckvidden. Det blir så bökigt att fara iväg med mätarenheten i nuvarande skick, det är för provisoriskt uppkopplat.

Jag har kört ett test nu sedan 18:50 ikväll. Hittils inte ett enda fel i överföringen, visarenheten uppdateras var 5:e sekund och det skickas 13 byte från servern, visarenheten svarar med en ACK som är 3 byte. Ingen jättetrafik alltså.
Under testet har jag haft visarenheten inne i huset, och servern är ute i hobbyrummet (sitter ihop med garaget), ca 20m bort.
Har däremot fått byta antenner. Jag kom inte ihåg om det följde med antenner ihop med radiomodulerna, men jag tror inte det, tror att jag köpte dem på Ebay. Ca 6 eller 7cm långa. De var fullkomligen gammvärdelösa. Slutade med att jag gjorde egna kvartsvågsantenner. Välj antenner med omsorg så tror jag att radiomodulerna fixar avståndet du behöver!

Nu känns det roligare att jobba med projektet, när det börjar hända något :)
Har även fått prova på lite rolig programmering, som att göra en demon i Linux, alltså ett program som anropas, gör en "fork" körs i bakgrunden. Det är lite extra jobb att avlusa program som inte producerar något man kan se på skärmen :) Till sist fick jag dock till det, man kan starta och stoppa "demonen" med kommandoraden, precis som andra liknande program i Linux.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag har ovetenskapligt testat räckvidden på dessa SWECH moduler.
Har haft sändaren i källaren och sedan gått bort från huset med en batteridriven mottagarenhet i handen.
Det har givigt mig 100-200m räckvidd. Lite beroende på hur många betonghålstenväggar där varit imellan.
Dessa moduler har visat sig fungera alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Låter bra det, kanske får införskaffa sådana...
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu kan jag nog säga att projektet är klart! Satte upp mätaren idag och allt verkar lira fint.
De tre strömbrytarna har följande funktioner, från vänster till höger:
ON/OFF - hela enheten
ON/OFF - Bakgrundsbelysning
ON/OFF - Akustiskt indikation av mottagen data (ett klickande relä)

Lampan till höger blinkar också till när data kommer in, den funktionen går inte att stänga av.
2013-12-12 12.54.15.jpg
Antennen är fortfarande min lite smått provisoriska koppartrådantenn. Får se vad jag skall göra åt den biten.
Filmklipp på mätaren i drift
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det bara jag som tycker att intaget och antennen borde suttit på motsatta sidor?

Alltså intaget till höger och antennen till vänster (om man tittar framifrån).

Jag vet inte varför jag tycker det, men reagerade direkt över att antennen satt till höger...
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Kanske för att jag är vänsterhänt och du är högerhänt? Jag sätter alltid nätbrytaren till vänster om jag bygger en pryl. Då hamnade nätintaget till vänster också. För mig ser det där "naturligast ut" :)

Har tänkt på det där ibland, kan det vara så enkelt? Några fler vänster / högerhänta som kan kommentera så vi får lite statistiskt underlag? :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Man kan ju kompromissa i detta fallet och ha den centrerad = minsta motståndets väg :mrgreen:
Skriv svar