Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Analoga mätinstrument är ju fan så mycket bättre än digitala dito. Som min gamla lärare i Elektronik från gymnasiet brukade säga, "Digitala mätinstrument visar bara fel med högre precision".
- Electricguy
Hahaha, typ så..
Jo men analoga är trevliga som fan att ha för att mäta ström och andra varierande värden.. Där en digital bara börjar hoppa runt och fan inte vet vad den ska ta sig till så visar en analog iaf något vettigare. Samt att det är roligare med bakelitlådor med rattar och visare..
Har 3st olika. Unigoren är klart trevligast.. Men den behöver lite kärlek. Kyoritsun är av hyfsad kvalitet och är lite lättare att läsa av.

Jo men analoga är trevliga som fan att ha för att mäta ström och andra varierande värden.. Där en digital bara börjar hoppa runt och fan inte vet vad den ska ta sig till så visar en analog iaf något vettigare. Samt att det är roligare med bakelitlådor med rattar och visare..

Har 3st olika. Unigoren är klart trevligast.. Men den behöver lite kärlek. Kyoritsun är av hyfsad kvalitet och är lite lättare att läsa av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ahem, digtala multimetrar av något nyare modell har ju vanligtvis en "analog" bargraph-skala också 
Nåja, nog har de väl sin plats analoga mätare också.

Nåja, nog har de väl sin plats analoga mätare också.
Jag läste nånstans att "Det är tydligare när man ser en analog mätare kasta sej över tavlan och vira sej runt stoppet än att se LCD-siffror fladdra", ligger ju lite i det, men det är en av anledningarna att jag gillar analogstapeln på mina fluke så mycket 

Ja, och analoga (när man kan skalan) är definitivt snabbare att läsa av när man bara behöver ett ungefärligt värde. Ofta behöver man ju bara veta *att* det finns ungefär rätt spänning tillgängligt, inte om den är 5.05 eller 5.08 V. Det finns ju en anledning att flyginstrument i hög grad fortfarande har "analoga" skalor även om de är digitala i grunden numera. Tar man en snabbtitt på instrumenteringen för EGT, oljetryck, m.m. för flera motorer så ser man ju omedelbart om en visare står annorlunda än de andra visarna. Är det siffror så är det mycket omständligare att jämföra.
- Electricguy
Jo men precis. Och "analoga" bar graphs i all ära.. Men de är fortfarande digitala och har en viss uppdateringshastighet. Det blir liksom inte samma 

Det är ju också därför som "alla" MC fortfarande har en stor tydlig analog varvräknare fast allt annat är LCD, det går fortare och är tydligare att läsa av.Walle skrev:Ja, och analoga (när man kan skalan) är definitivt snabbare att läsa av när man bara behöver ett ungefärligt värde. Ofta behöver man ju bara veta *att* det finns ungefär rätt spänning tillgängligt, inte om den är 5.05 eller 5.08 V. Det finns ju en anledning att flyginstrument i hög grad fortfarande har "analoga" skalor även om de är digitala i grunden numera. Tar man en snabbtitt på instrumenteringen för EGT, oljetryck, m.m. för flera motorer så ser man ju omedelbart om en visare står annorlunda än de andra visarna. Är det siffror så är det mycket omständligare att jämföra.
- Klas-Kenny
Man måste ju veta var rödmarkeringen är så man växlar precis innan 
Men ska man köra tex bana är ju varvräknaren egentligen det enda instrumentet man behöver, sen kan man ha lampor för oljetryck osv, och hastigheten är ointressant.

Men ska man köra tex bana är ju varvräknaren egentligen det enda instrumentet man behöver, sen kan man ha lampor för oljetryck osv, och hastigheten är ointressant.
- Electricguy
Ja det kan ju vara bra att veta om man ligger i rätt varvområde för att få ut max effekt. Effektkurvan är ju inte linjär direkt.. 

- Electricguy
Ja, för då hade det inte spelat någon större roll vilket varv man håller, bara det är så mycket det fan bara går.
EG: man använder den inbyggda G-mätaren "stjärt-o-mätern" för att känna när det är dax att växla 

Blev lite sugen på att fixa till induktionsladdning (QI) på min telefon efter att provat det med min Nexus 7.
Efter lite googlande upptäckte jag att min telefon (Motorola Droid 4) hade en speciell bakplåt med en inbyggd laddare som Verizon säljer USA för sjuka pengar. Det tänker då inte jag betala!
Gick in på dx, hittade ett kit med en slinga, som jag trodde nog skulle få plats under skalet på min telefon. Den var egentligen till för Samsung Galaxy S3, men det är skitsamma, QI-interfacet är rätt så trivialt, 5V och jord.
Fick hem grejorna idag och satte igång, ursäkta de usla mobilbilderna.
Lödde på två trådar mellan 5V på slingan och jord på slingan till sina respektive kontakter på telefonen:

Slingan fasttejpad på batteriet:

Funkar fint, även om locket buktar lite i underkanten
Efter lite googlande upptäckte jag att min telefon (Motorola Droid 4) hade en speciell bakplåt med en inbyggd laddare som Verizon säljer USA för sjuka pengar. Det tänker då inte jag betala!
Gick in på dx, hittade ett kit med en slinga, som jag trodde nog skulle få plats under skalet på min telefon. Den var egentligen till för Samsung Galaxy S3, men det är skitsamma, QI-interfacet är rätt så trivialt, 5V och jord.
Fick hem grejorna idag och satte igång, ursäkta de usla mobilbilderna.
Lödde på två trådar mellan 5V på slingan och jord på slingan till sina respektive kontakter på telefonen:

Slingan fasttejpad på batteriet:

Funkar fint, även om locket buktar lite i underkanten