Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Svårt att beskriva, men de brukar ha ett snyggt transistor-förstärkar-ljud. Mycket bättre än så kan jag inte beskriva det tyvärr...

När du får bort självsvängningarna/brummet så lär du märka vad jag menar, förutsatt att allt annat är som det ska.
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Jag provade förstärkarn utan att ha nått i rca kontakterna , ska det brumma om man inte har nått i rca kontakterna, sen satte jag i en mp3 spelare med rca kontakter och det brummade, men sen när jag satte på mp3 blev det helt tyst, varför, kanske att kontakterna plockar upp störningar eller???
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Blev det tyst när du la på en insignal?
Har du separerat kontakterna från skyddsjorden?
danne_linkinpark

Ja det blev tyst när jag la in en insignal
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter ju skumt. Har du försökt följa signalen in i förstärkaren?
danne_linkinpark

Men det är ju som att kortsluta ingången eller??
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En insignal borde ju ge ljud ut. Det borde inte en kortslutning....
danne_linkinpark

Har nu bränt ett par högtalare för 800kr så nu är jag inte glad, det kom väl lite likspänning på utgången så rök diskanterna:(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Likspänning på utgången brukar vara likamed trasig kondensator......

Har du fått ordning på signaljord och skyddsjord?
danne_linkinpark

Men det är när man precis sätter på den, är ca 20mV på utgången och det är inte så mycket, men precis när man sätter på den blir det mycket mer, jag hade ett likspänningsskydd med det var inte inkopplat, allt går åt skogen nu känns det som:(
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag är feg, testar alltid med ett simpelt effektmotstånd som last och kollar med oscilloskop att allt ser bra ut innan jag vågar koppla in en äkta högtalare.

Jimmy: Det är väl ingen utgångskondning på det där steget?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag skulle kunna tro att tex en kortsluten ingångskonding hade kunnat gjort så att det hade blivit en likspänning på utgången. Eller så är det någonting annat som inte står rätt till för jag tycker inte det skall kunna hända om allt annat fungerar som det skall.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

>Det är väl ingen utgångskondning på det där steget?

pagge: Nä det har du rätt i. Men kondensatorer brukar ge detta fel. Jag skulle också kolla med oscilloskop, eller åtminstone multimeter innan jag kopplade in högtalare.

Nu är jag ingen expert på förstärkarbyggen, men borde inte självsvängningar kunna göra att man får ut frekvenser som ger liknande resultat som likspänning ut till högtalarna?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Danne, synd att du inte bodde här uppe i norr där jag bor, annars hade du kunnat komma förbi en sväng så hade vi kunnat kolla tillsammans.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

JimmyAndersson skrev:borde inte självsvängningar kunna göra att man får ut frekvenser som ger liknande resultat som likspänning ut till högtalarna?
Jo, för all del, de kan ge upphov till allt möjligt, ialafall till trasiga högtalare. Jag är lite fundersam om det verkligen är det det rör sig om här dock, verkar som sagt fungera lite för bra för det, med inga brända mosfetar eller säkringar. Klart, ligger det å småsvänger lite så är väl allt möjligt, svårt att säga utan mer mätningar.. *hint*.

Danne: Hur mycket är "mycket mer"? Rör det sig om nån volt under kanske en sekund eller mindre så är det nog C4 och C5 som laddas upp. Dessa används för biascancellering.
Skriv svar