Löda kontakt till 4G-modem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
doodlex
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 november 2013, 13:34:02

Löda kontakt till 4G-modem

Inlägg av doodlex »

Hej.
Jag tänkte göra så wifi-signalen blev bättre på mitt 4g modem, så skruvade isär det för att titta hur det såg ut. När jag väl ska sätta ihop allt så har strömkontakten lossnat (antagligen dålig lödning)

har försökt löda fast det igen men lyckas inte... när jag håller den mot "polerna" så lyser inte modemet heller...

Hur ska jag göra? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
willmans
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 april 2006, 13:56:20
Ort: Solna

Re: Löda kontakt till 4g-modem

Inlägg av willmans »

Oj den där kontakten har dragit med sig paddarna (kopparbanorna på kretskortet) och det är därför det inte fungerar när du trycker dit kontakten.
Det går att reparera genom att följa vart paddarna går och skrapa bort den gröna lödmasken på kretskortet och sedan löda kablar till kontakten.
Senast redigerad av willmans 23 november 2013, 22:13:13, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11375
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Löda kontakt till 4g-modem

Inlägg av Klas-Kenny »

Du har lyckats att knäcka bort kopparlaminatet ifrån mönsterkortet. Det är alltså inte lödningen som släppt, utan hela laminatet.
Fixas enklast genom att skrapa bort lödmask omkring lödpunkterna och sen modda dit egna små koppartrådar. Sen hålla fast kontakten med lim.


Och givetvis han någon posta medan jag skrev, nåja. :P
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Löda kontakt till 4g-modem

Inlägg av ElectricMan »

Äh, inte behövs det några sladdar och grejer där inte... Det är ju rätt bra utrymme och stora kopparplan.

Klös lös den gröna skyddslacken med en skruvmejsel, brytbladskniv eller liknande en bit runt paddarna och löd dit kontakten igen. :)
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Löda kontakt till 4G-modem

Inlägg av Volvo245GLT »

Ser ut som ett D-Link DWR-923? Om så är fallet så är det nog bäst att låta det vila i frid. :razz: Mitt åker snart ut och körs genom snöslungan eller nått! Värdelöst wifi, kopplar ner, hänger sig ständigt...

Men vill du ändå väcka det till liv igen så verkar det smidigast att bara gå på med trådbitar från de två lite större lödpunkterna (vior?) till vänster, och vidare till kontaktens ben. Förutsatt att den redan sitter fast... Annars är det som sagt väck med den och skapa fram folie som du kan löda på.

EDIT: Vid närmare koll så verkar det tack och lov inte vara ett DWR-923 du har, strömbrytaren sitter ju på baksidan på dessa. 8)
doodlex
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 november 2013, 13:34:02

Re: Löda kontakt till 4G-modem

Inlägg av doodlex »

Ny månad och ny surf, har fortfarande inte kommit på hur jag ska löda fast kontakten igen. Slipade kontakten, så nu går det att löda sladdar på den igen, hur går jag vidare nu? Vart ska strömmen gå in i kretskortet? Laddar upp nyare bilder på fram/baksida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11375
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Löda kontakt till 4G-modem

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill du slippa skrapa bort lödmask kan du löda sladdar så här typ:
WP_20131203_16_01_08_Pro.jpg
Och sen limma fast kontakten så att den sitter ordentligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Löda kontakt till 4G-modem

Inlägg av ochkl0620 »

Skicka kortet till mig så löder jag det.
Skicka med frankering så skickar jag tillbaka det samna dag. Gratis :-)
Skriv svar