Det ligger siliconmellanlägg på det övre IGBT:erna, de har "perfekt" passform och syns knappt .
Eventuellt nuddar hållaren kylfänsen något, svårt att se. Bör jag löda om IGBT:erna och trycka ner dem en aning?
Hållarna är så himla knepiga att få av och på, finns det något bra tips hur man gör med dessa? När jag lödde på de nya komponenterna monterade jag först på IGBT:er och likriktare på kylaren och tryckte dit hållaren med en polygrip för att därefter löda på "hela paketet" på kortet. Går det att få på hållarna när komponenterna redan sitter på kortet? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Ett par mm bör du ha mellan hållaren och igbt'ns kylfläns.
Jag brukar bända bort hållaren med en skruvmejsel,
och banka dit den med en hammare.
Använder man hammare gäller det att kylflänsen ligger
stadigt, annars finns det risk att bla knäcka kortet.
Kontrollera filterkortet vid de tomma säkringshållarna, så inte
kopparbanan brunnit av.
Har den brunnit av så kan du brygga den, eller sätta dit en 20A
säkring.
E8 betyder:
„E8“ Kommunikationsfel
mellan filter och
Touch Control.
Ledningen i mitten
ansluten till
RAST2.5 kontakt /
ledning defekt.
1) (3) Kontrollera kontakten på filtret och
Touch Control . Byt ut kabeln mellan filtret och
Touch Control.
Anslut nätspänningen på nytt.
2) Om detta inte hjälper måste Touch Control
bytas ut.
3) Om detta inte hjälper måste filterboard
bytas ut.
Skulle tro att det är kontakten på effektmodulen som har lossnat i lödningarna.
Den flatkabeln brukar sitta väldigt hårt. Drar man fel så lossnar kontakten
från kortet med E8 som följd.
EDIT:
Finns tom ett specialverktyg för att lossa flatkabeln.
Kopparbanan hade brunnit men jag har redan satt i en 20A säkring där.
På det felande kortet lossnade kontakten där den platta sladden ansluts men jag lödde om den. Kan en felaktig lödning där ge upphov till E8? Kan de högra plattorna fungera om det vore fel mellan touch control och filterkort?
Det blir en hel del frågor men det vore så fantastiskt roligt att lösa detta. Förra året gick spisen sönder för första gången och jag lämnade då in den. Det gick på 3 600:- och de bytte det högra kraftkortet. Lägga ut lika mycket till för att få nuvarande fel avhjälpt känns inte så lockande.
Flatkabelns kontakt på effektmodulen, är det den jag menar i mitt tidigare inlägg?
Ja, det är den.
Kan de högra plattorna fungera om det vore fel mellan touch control och filterkort?
Felkods beskrivningar får man alltid ta med en nypa salt, men det ger oftast en bra fingervisning.
Kablarna går ju alltid att mäta upp. Kommer nya fel så ska man alltid börja felsöka där man tidigare rotat
Jodå, det gör han
Det var ju här i denna tråden som allt började! Så om ni vill passa på att uppgradera era hällar med Bluetooth eller om ert kontroll/keyboard/display-kort (vad det nu heter) går sönder så finns protokollet reverse-engineerat med källkod för att styra hällen direkt ifrån dator på github.
Jag vill även passa på att tacka Danny för uppsättning #2 av IGBT:er och likriktare som jag fick byta i förra veckan (andra kortet som gav upp denna gång, nu är det bara 2 zoner kvar med orginal IGBT:er). Snabb och smidig leverans som vanligt!
Jag sitter i samma båt som många andra tidigare skribenter i den här tråden. Efter att ha stekt mitt morgonbacon lade vår Electrolux-häll från 2007 av samtidigt som den visade felkod "E5". En automatsäkring på en av faserna hade gått, när jag sedan återställde denna så upprepades felet varje gång jag försökte använda någon av plattorna på vänstersidan: Säkringen gick, felkod E5 och hällen stängdes av. Höger sida fungerar dock alltjämt.
Jag skruvade isär möget och inriktade mig på vänster sida. Likriktarbryggan är kortsluten över + och -. Samtliga IGBT har ca 11 ohm mellan ytterbenen förutom den översta som ligger på 4 ohm.
Vad tror ni? Är det byte av det övre IGBT-paret samt likriktarbrygga som gäller? Eller finns det något vettigare sätt att kolla skicket på IGBT:erna?
Edit:
När jag mäter mellan ben 2 & 3 på IGBT:erna är det kortslutning på de två övre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.