Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Centimeter skrev:Tips 3:
Kan det vara så enkelt som att det fastnat plast i det skrovliga?
Ett sätt vore väl förstås att försöka bränna bort det med en liten blåslampa, men jag provade med aceton.
Nej jag vet att aceton inte löser PLA, men det verkar ändå göra något med ytan som får det att fästa bättre.
Eller så funkar det bara bättre för att ytan blir ren från övrig skit. Jag vet inte vilket.
Jag har bara printat i mitten och jag provade att skriva ut i ett obegagnat hörn och fick samma dåliga resultat
Jag har visserligen en enkel blästerlåda (host... host... host...) men gillar inte att behöva gå ner i garaget, plocka fram lådan, koppla in luften, stå i dammet och hosta, plocka ihop, damma av mekarkläder ... när lösningen är så enkel som att använda blåtapen och få ett helt nytt underlag varje gång.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

XorXaX skrev:Jag har nämnt det tidigare, men kan nämna det igen;
jag använder plastcitron på en IKEA-spegel, fungerar klockrent, har inte haft ett enda släpp sedan jag smorde inte glaset för över en månad sedan.
Jag har en kartong med speglar liggande, ska kanske prova detta när jag inte har nån tape hemma.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

drh skrev:
Centimeter skrev:Tips 3:
Kan det vara så enkelt som att det fastnat plast i det skrovliga?
Ett sätt vore väl förstås att försöka bränna bort det med en liten blåslampa, men jag provade med aceton.
Nej jag vet att aceton inte löser PLA, men det verkar ändå göra något med ytan som får det att fästa bättre.
Eller så funkar det bara bättre för att ytan blir ren från övrig skit. Jag vet inte vilket.
men om det är plast som fastnat så borde det väl fästa ännu bättre :)
Man skulle kunna tro men icke sa nicke, det kanske är för gammal och använd plast
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Provade just med citron på min Mendel90 där jag börjat få vissa problem med släpp, nu tycks det sitta stenhårt! :P
Tills det svalnat dvs, sen släpper det fint. Precis som det varit tidigare.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

AndLi skrev:
jag använder plastcitron på en IKEA-spegel, fungerar klockrent, har inte haft ett enda släpp sedan jag smorde inte glaset för över en månad sedan.
Jag kör med spegel och trälim/vatten, den behöver ombehandlas med jämna mellanrum eftersom spegeln blir renare och renare efter tiden man skriver ut.
Just detta blaskande som jag ville slippa, "blåtape is da way framåt"
Jag köpte blåtapen hos form futura där jag köpte min första plastladdning. Biltemas ska ju funka också enligt rapport.
En annan sak med tapen är att det blir ganska lätt att få bort objektet. Jag pillar upp tapen på vänster sida och drar upp alltihop så lossar tape och objekt snällt och fint.

Edit: Skulle ju också skriva att det går enkelt att ta ort medans bädden är varm också
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

stenD skrev:
AndLi skrev:
Jag kör med spegel och trälim/vatten, den behöver ombehandlas med jämna mellanrum eftersom spegeln blir renare och renare efter tiden man skriver ut.
Just detta blaskande som jag ville slippa, "blåtape is da way framåt"
Jag köpte blåtapen hos form futura där jag köpte min första plastladdning. Biltemas ska ju funka också enligt rapport.
En annan sak med tapen är att det blir ganska lätt att få bort objektet. Jag pillar upp tapen på vänster sida och drar upp alltihop så lossar tape och objekt snällt och fint.

Edit: Skulle ju också skriva att det går enkelt att ta ort medans bädden är varm också
Jag får jag knappt bort objektet från blåtejpen, kör med kall bädd (PLA).
mippen

Inlägg av mippen »

Då det är en aktiv tråd så ställer jag frågan här :)
Någon som har tipps på slic3r inställningar för att kunna få till ett litet hjul med solid kärna?
Lyckas bara få första lagret att se bra ut men resten blir circlar med "duttar" som fyllning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Jag kör utan nått direkt på uppvärmd Ikea-spegel.
Kör med 80 grader, tyckte inte att det funkade med 60 grader. Efter den printat klart så sänker den automatiskt till 70 grader och det lossnar oftast enkelt. Ibland använder jag en printad rakbladsskrapa när det är svårt att lossa eller så sänker jag till 60 grader.

Man ska undvika fett på ytan och jag tror att citronen fixar det men T-röd funkar lika bra för mig.

För att det ovan ska fungera så måste skrivaren vara riktigt bra kalibrerad.

Har tidigare testat blå tejp, hårspray och citron men tycke alla bara var för mycket meck. Speciellt hårsprayen för rummet stank som ett tonårsrum. :) Och tejpen var jobbigt att hålla på att byta hela tiden.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

mippen skrev:Då det är en aktiv tråd så ställer jag frågan här :)
Någon som har tipps på slic3r inställningar för att kunna få till ett litet hjul med solid kärna?
Lyckas bara få första lagret att se bra ut men resten blir circlar med "duttar" som fyllning.
Går väl att göra på lite olika sätt, två av dom nedan. Får du duttar kanske du har för många perimeters.

Antingen
solid1.jpg
Eller
solid2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mippen

Inlägg av mippen »

Märkligt... ser ingen skillnad på dessa inställningar hos mig... skumt..
mippen

Inlägg av mippen »

hmmm.. Skalar jag upp modellen 1.2 ggr så fungerar det fint med slic3r.
Vad är det för magiskt med storleken och att bara lager 1 fungerar tro... Märkligt.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Det du ska ändra på är extrusion width, du ser i bilden ovan i g-koden vilka mått drh använder.
Kan tillägga att det släppts en ny version av slic3r nyligen också som du kan prova.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Japp "Slic3r 1.0.0RC1 is out!"

Men det är en RC - någon som provat den?
http://slic3r.org/
sc3

Inlägg av sc3 »

Klas-Kenny skrev:Provade just med citron på min Mendel90 där jag börjat få vissa problem med släpp, nu tycks det sitta stenhårt! :P
Tills det svalnat dvs, sen släpper det fint. Precis som det varit tidigare.
Köpte mig en Mendel90 efter din tråd, fick det inte att funka repeterbart med Aceton. Provade Ättiksprit 12% häromdagen, funkar kanon, släpper när det kallnat en stund.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

drh skrev:
stenD skrev: Just detta blaskande som jag ville slippa, "blåtape is da way framåt"

Jag får jag knappt bort objektet från blåtejpen, kör med kall bädd (PLA).
jag har ungefär 60 graders bädd. Min tape sitter inte så hårt mot glaset, så mitt trick att lyfta tapen funkar fint. Om objektet är stort så kan det bli lite svårt, då hjälper jag till med palettkniven från höger sida och lyfter lite, då släpper det. Sedan är det lätt att ta bort tejpen.
Min tejp kommer härifrån:

http://www.sicadgroup.com
http://www.eurocell.it
Skriv svar