Bygga elektrisk varmrök

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Roger
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 november 2013, 08:02:44

Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Roger »

Hej på er! Är ny på forumet och helt novis,totalidiot eller bara mer än lovligt okunnig på området el. Jag har under många år pysslat med rökning av kött och fisk m.m m.m. Nu har jag byggt mig en ny rök men denna vill jag värma med el. Då tänkte jag ta ett värmeelement från en gammal spis (fullt fungerande) men då det verkar vara en del att tänka på när man ska koppla in en spis vad det gäller volt och faser och fan och hans moster så måste jag ha reda på lite innan jag går vidare. Tanken är att "slakta" spisen och bara ta elementet och ev termostaten min fråga är då om man rätt och slätt skulle kunna ta och fixa till det på följande sätt: Sätta en vanlig kabel med jordad stickpropp till elementet för att sen kunna köra igång det genom att stoppa den i uttaget som vilken annan köksapparat som helst? Eller ska jag istället köra med elektrisk grilltändare och styra den med nån sorts termostat? Om ni har några svar eller bra förklaringar så förklara gärna på " en 5-årings nivå" så jag fattar för el är grekiska för mig. Tack så mkt på förhand Roger
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Nerre »

Med tanke på hur du beskriver dina kunskaper så är det nog inte att rekommendera att försöka "flytta ut" från en ugn, det måste vara mycket enklare att istället bygga en röktillsats till en ugn.

Det är inte så himla lätt att koppla såna där grejer eftersom de oftast är gjorda för 3-fas och kopplade mellan 2 faser. Behöver du inte full effekt går det kanske att köra på 230 V (fas-nolla) istället för 400 V (fas-fas), men sen tillkommer ju det här med att få det hela säkert också. Dels är en spis skyddsjordad och alla kopplingar och ledningsdragningar baserade på det, sen får man inte glömma brandrisken (dels i ledningar på grund av höga strömmar, men värmeelementen ger ju också värme och i ugnen är det "inbyggt" flera nivåer av skydd mot brandspridning. Dels står metallhöljdet och isolerande luftspalter antagligen för delar av skyddet, sen kan det sitta olika övertemperaturskydd också.
Roger
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 november 2013, 08:02:44

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Roger »

Tack! Ja tanken med detta inlägg var lite att få reda på om det överhuvudtaget var värt att ens fundera mer på det. Men som du säger så är det bäst att låta bli. Jag kör den till tippen och försöker hitta en annan lösning på värmen. Det finns ju färdiga digitala rökar att köpa(Bradley Smoker) men de är ju så förbannat dyra att köpa och att driva(krävs speciella briketter). Själva rökningen och hur jag alstrar röken har jag inga problem med men det jag är ute efter är att kunna hålla en jämn bra värme utan att behöva passa rökningen så mkt. Så som jag röker idag så går det mkt tid till att hålla koll på rökens temp så elvärme med termostat vore ju kanon.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kommer under veckan att kolla in brikettillverkning!
En kompis röker mycjet, och det blir dyrt med Bradley briketter.
larky
Inlägg: 1103
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av larky »

Jag har byggt en elektrisk rök, använde den senast i förrgår, körsbärsrökt fläskfilé!

Efter två grilltändare som efter ett tag löste ut jordfelsbrytaren gav jag upp och satte in en liten spisplatta istället.

För temperaturkontrolleringen skulle jag rekommendera en PID med SSR från ebay.co, sök på PID SSR".
Den medföljande sensorn är inte så tålig så beställ en seriösare på en gång, sök på "type k thermocouple"

En låda till termostatstyrningen med jordad kontakt är ett sätt som underlättar byte av värmeelement.

Enklast är kanske att använda ugnen direkt om det är en 230V spis?
Roger
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 november 2013, 08:02:44

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Roger »

Att använda ugnen direkt var ju tanken från början men så började nån jiddra trefas och grejer. Sen är det ju lite annorlunda stickkontakter till en sådan och då måste jag ju ha ett sådant uttag också och alltihop blev inte så enkelt som jag trodde det skulle bli.
I min enfald tänkte jag att det var en vanlig stickkontakt på en 230v spis för då hade det ju bara vart att stoppa i den och köra.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Nerre »

Det är ju inget svårt att sätta en vanlig 3-faskontakt på en spis. Det gäller bara att vara säker på vad som är faser, nolla och jord, men sitter det redan en perilex på är det ju lätt att identifiera.

Bild

Bild

Men det är sant att du behöver ett 3-fasuttag då tyvärr.
danielb
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:10:17

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av danielb »

Kör med komplett spis som jag tagit upp ett 20 mm hål i sidan, då för rökgeneratorn som jag kör på valfri flis från kompostkvarn.
Använder en trådlös stektermometer med alarm, dvs. fyller och tänder generatorn, slår på ugnen och väntar på larmet inne i bostaden. Enkelt att tajma tillbehören, potatis, sallad etc när man har tillgång till en kontinuerlig temperaturangivelse.
Är även toppen att kallröka med, röken från generatorn är helt kall, biprodukterna kondenserar och blir kvar i övre delen av generatorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2376
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av ajje »

Intressant, har du någon skiss på hur rökgeneratorn är byggd?
Roger
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 november 2013, 08:02:44

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Roger »

Såg ju bra ut det där. En generator av venturimodell? Hur funkar den generatorn för dig, har du haft några problem med att den tjärar för dig? Har själv byggt en sådan och testat men fick den aldrig riktigt bra,det blev väldigt mkt tjärbildning i min och trots olika modifieringar på den så blev det aldrig riktigt bra. Har nu gjort en variant av tubesmoker som funkar fint. Men som rökskåp överger jag nog tanken med en spis då jag inte har mer än vanliga uttag där jag ska ha den och jag känner att det blir lite mkt att koppla nytt uttag och grejer då jag redan har grejer som funkar. Det jag ville komma åt var att ha kontroll på värmen utan att behöva passa så mkt när jag varmröker. Men nu i skrivande stund så kommer jag på att jag har ett 380-uttag i källaren av äldre modell ett sådant med sån där stor "platt" handske på, är det något man skulle kunna använda? Isf är problemet löst då jag bara har 15-20 meter dit som röken ska stå. Har 30 m sån kabel med handske och som bara vore att koppla in.
danielb
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:10:17

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av danielb »

Igen skiss, principen är dock enkel, länken nedan bygger på ett liknande tillvägagångssätt, jag använder dock själv en enkel ca 30-35mm pcfläkt istället för som de i filmen som använder akvariepump som rökejektor, samt att volymen på mitt rör är större, ca 1 meter långt inklusive askburk ytterdiam 108 mm.
Vid långrökning blandar jag i/ varvar med lite vanlig grillkol mellan flislagren.
Även viktigt för god funktion är att inte använda för små flisbitar.

Hoppas det hjälper..
danielb
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:10:17

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av danielb »

Har du en spis som ej använder nolla och bara använder 3 faser och jord så fungerar det med det uttag du har.
Visst blir det en del tjära på väggarna i själva behållaren, men hittills har det stannat vid det.
Roger
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 november 2013, 08:02:44

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av Roger »

Enligt ett kopplingsschema som fanns på spisen så kunde man koppla den på 4 olika sätt. Två av sätten var på 220 v och de andra två var 380 v. Det hade med bryggning att göra och beroende på hur man då satte något/några bleck. Så jag antar att något av dessa kopplingar kan göra att jag kan använda det nämnda uttaget. Får ta hit nån elkunnig polare att kolla på detta trots allt tror jag
danielb
Inlägg: 81
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:10:17

Re: Bygga elektrisk varmrök

Inlägg av danielb »

Låter klokt, fort fixar de ett modernt uttag till dig, om inte annat så ett vid mätarskåpet.
Är gott att finna någon gång då och då.
Kallröker torrköttet något innan torkning i min speis, blir magiskt gott. :P
Vad röker du för gott?
Skriv svar