Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av matteeee »

Många som bygger. Igår kväll satt jag och beställde det mesta i min lista med länkar. Säkert nåt jag saknar, men då verkar det finnas folk med backup här?! =) Jag har själv beställt "för mycket" av några delar. Bra att ha i reserv eller åt nån som behöver här.
Hoppas delarna dyker upp snart. Ska bli kul att meka ihop detta.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tja... jag behöver openbeams (svarta) så har du såna över är jag intresserad... 8)
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Mjae, tyvärr inte :) Köpte svarta korta och alu långa (1000mm - får kapa eller köpa längre remmar :P ) Sen tänkte jag byta de långa till svarta när de finns igen...

Märkligt att de inte kan få fram ett gäng svarta såna i diverse längder?!
malman

Inlägg av malman »

Det betyder att jag hade tur.
Beställde 6st 1m svarta från Technobots i fredags kväll. Å de är på väg hemmåt... :)

Men det blev visst slut efter det.

Så då är det officiellt med ytterligare en Kosselbyggare.

Btw, vad har ni för glasbitar att skriva ut på? Tror ni att badrums/sminkspegel från Ikea funkar? (Finns små runda 170mm för 49:-)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/24524485/

Övriga delar börjar trilla in... Men misstänker att man är en bit in i December innan allt finns hemma.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag köpte en 210mm Robax-skiva från lokala glasmästaren till min Kossel (med 300mm profiler i basen) Har nämligen tänkt ha värmetråd under glaset så då behövs värmetåligheten. Kostade 320:-
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag beställde ett borosilicate glas och heatbed från trinitylabs som trillade in från posten idag, något dyrare men hoppas på att man slipper strula med olika sorters tejp.
IMG_20131119_220503[1].jpg
http://trinitylabs.com/products/borosil ... 70mm-round
http://trinitylabs.com/products/12v-120 ... 60mm-round
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

kiwi skrev:Har också funderat på om de där rullhjulen inte är en bättre lösning om man jämför med kassa (billiga) linjärlager från kina som går lite ojämnt.
Jag kör med billiga "kinalager" på min Kossel och dom är faktiskt helt glappfria och dom löper förvånansvärt lätt.. Nu vet jag ju inte hur länge dom kommer att fungera så bra som dom gör men jag har bortåt 100 timmars drifttid på maskinen hittills och dom känns exakt lika bra, om inte bättre än när jag packade upp dom.. Var lite skeptiskt till att köpa dom billiga lagren men med tanke på prisskillnaden mot "riktiga" lager så tyckte jag det var värt en chansning, och hittills har det utan tvekan lönat sig, men som sagt, jag får återkomma efter 1000 timmars drifttid :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag kände på mina lager häromdagen då jag plockade ner vagnen på min k8200 litegrann och det var faktiskt klar skillnad mot när dom var nya, verkligt lättrullande nu. Efter lite ebay surfande så ser man att såna här lager kan kosta under en dollar styck !
Landin

Inlägg av Landin »

förlåt för lite offtopic har en fråga gällande delta geometrin, nu när jag håller på å kalibrera min rostock så blir bitarna rätt mått men dom blir vridna, vilken variabel reglerar detta fenomen eller är det glapp i konstruktionen? tacksam för hjälp :)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Beskriv gärna lite mer hur de blir vridna. Blir sidorna i en kvadrat inte raka? Är hörnen inte vinkelräta?
Landin

Inlägg av Landin »

Självklart
20131119_225720.jpg
så ser fenomenet ut men hittade en mekanisk felorsak min j-head glappade lite i fästet så de kan förklara en del eller hela fenomenet.
hoppas på de då det är lättare att åtgärda :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Ett munstycke som glappar är ju inget kul. Men bra att du hittat åtminstone en orsak. Hoppas det löser problemet!
Shunt

Inlägg av Shunt »

Tror jag måste bygga mig en också. Var väldigt nära att plocka upp en Velleman K8200 sist jag var ner till Umeå, men som "tur" var så ljög deras lagerstatus och de hade ingen inne.

Kossel:n verkar trevligare på alla sätt, så det är nog bara att börja jaga delar. Tyvärr är tid en enorm bristvara just nu, men det går ju börja beställa ändå. :)

Måste bara bestämma mig om jag ska gå efter original BOM eller den på http://builda3dprinter.eu/en/index.html (samma som littos nämnde tidigare, han har tydligen 2 URLs). Lutar just nu mot original.

Jag ska sammanställa en lista på båda BOM, jaga delar, ha lite ångest över prislappen och lura i mig att jag faktiskt behöver en Kossel. Kanske måste verifiera att all mjukvara finns för Mac/Linux också (men det gissar jag). :)

Stort tack till alla i tråden så här långt, mycket bra info och tips.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Det är klart du behöver en Kossel! Den är ju dessutom billigare än K8200!

Jag kör alla program på min Mac, och har testat åtminstone att printa från min Ubuntu-burk så det behöver du inte oroa dig för. Den enda ändringen mot original-BOM jag skulle rekommendera är att köra med Mendels Mini extruder istället för den som är föreslagen i original BOM.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Prislappen börjar jag också få ångest över nu när jag närmar mig 7000 :O, här är min BOM

Ångrar lite att jag inte skaffade en lite billigare extruder för att hålla nere priset.
Sen har jag haft lite otur och åkt på en del tullavgifter på saker som precis gått över gränsvärdet och eftersom det är olika paket blir administrationsavgiften på 100kr ganska jobbig.
Skriv svar