Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Finns det för och nackdelar med de olika korten om man bortser från priset?
Melzi all in one, plus för skruvanslutningar, utgångar för extra fläkt.
Hur är det på ramps kortet. Finns där utgångar för bädd och fläktar ?
Priset är inte jätteviktigt för mig. Vill helst bara att det fungerar bra.
Melzi all in one, plus för skruvanslutningar, utgångar för extra fläkt.
Hur är det på ramps kortet. Finns där utgångar för bädd och fläktar ?
Priset är inte jätteviktigt för mig. Vill helst bara att det fungerar bra.
På Ramps har du från början 3st utgångar för bädd, fläktar eller extruder och du kan välja vad du vill ha (jag använder en utgång för extruder och de två andra till fläktar). Du kan även bygga ut antalet utgångar då det finns flera ledig pinnar från arduinon.
Ett annat alternativ kan vara Azteeg X3 http://www.panucatt.com/Azteeg_X3_repra ... ax33dp.htm Den har 2st extra utgångar om du t.ex. vill använda flera extruders.
Ett annat alternativ kan vara Azteeg X3 http://www.panucatt.com/Azteeg_X3_repra ... ax33dp.htm Den har 2st extra utgångar om du t.ex. vill använda flera extruders.
Azteeg X3 har hitintills varit det kort jag tyckt sett bäst ut iaf 

Nån som vet om panucatt.com levererar till Sverige?
Man måste tydligen registrera sig först för att få veta om det var
någon mening med att registrera sig eller har jag missat nåt?.
Om ingenjörshjärnan får bestämma vill den också ha en Azteeg X3.
Man måste tydligen registrera sig först för att få veta om det var
någon mening med att registrera sig eller har jag missat nåt?.
Om ingenjörshjärnan får bestämma vill den också ha en Azteeg X3.
Panucatt.com levererar till Sverige.
jag kör med en Azteeg X3 på min ordbot Hadron och det funkar klockrent.
jag kör med en Azteeg X3 på min ordbot Hadron och det funkar klockrent.
-
Finns rumba också. Precis fått hem ett sådant.
Ej provat ännu men verkar trevligt. Köpte mitt på ebay för $90.
Puttiplatt
Ej provat ännu men verkar trevligt. Köpte mitt på ebay för $90.
Puttiplatt
Kör också rumba på min Rostock, fungerar kanon. Skönt med allt på ett kort som inte bygger på höjden så mycket som RAMPs. Många utgångar har det också!
-
Någon som kan tänka sig att printa ut hotend_fan.stl i svart åt mig?
Givetvis mot ersättning! Det känns lite omständigt att först göra ett fäste i ex plywood för att kunna printa det fäste jag egentligen vill ha.
Ha det bra
Puttiplatt
Givetvis mot ersättning! Det känns lite omständigt att först göra ett fäste i ex plywood för att kunna printa det fäste jag egentligen vill ha.
Ha det bra
Puttiplatt
Kan jag göra i morron. Du hade tur nu då jag fick hem svart idag annars hade du fått den i illgrönt (atomic green) 

-
- Kontakt:
Jag har en i svart ABS printad och klar att skickas, är det intressant så dra ett PM.puttiplatt skrev:Någon som kan tänka sig att printa ut hotend_fan.stl i svart åt mig?
Ha det bra
Puttiplatt
Jag kan vara intresserad, finns det någon bra bildlänk till den? Vet ju att jag behöver kylning men vill hitta den "smuttaste" (ännu ett nytt ord
PS. smutt för mig är liten och snygg...)

-
Rackarns!
Nu blev jag också tvungen att bygga en Kossel. Det blir nog inga (köpe) julklappar till fru eller barn,men en lycklig tomte i källarn' hoppas jag på...
Funderar på om jag ska bygga med linjärlager ("rails") eller med "graber wheels", aka. Dual 623 V Roller på en släde. Det skiljer ju några hundringar. Har någon några åsikter?
Jag har en känsla av att linjärlager är populärast, men om någon faktiskt har testat med hjul vore det intressant att höra om resultatet!
Svarta makerbeams finns ju inte att få tag på, i alla fall inte båda dimensionerna från samma ställe, så jag har beställt 5 1000mm blanka och fina. Jag gillar ju aluminiumfärgat också, som tur är. Shoppingen är i alla fall påbörjad.
Nu blev jag också tvungen att bygga en Kossel. Det blir nog inga (köpe) julklappar till fru eller barn,men en lycklig tomte i källarn' hoppas jag på...
Funderar på om jag ska bygga med linjärlager ("rails") eller med "graber wheels", aka. Dual 623 V Roller på en släde. Det skiljer ju några hundringar. Har någon några åsikter?
Jag har en känsla av att linjärlager är populärast, men om någon faktiskt har testat med hjul vore det intressant att höra om resultatet!
Svarta makerbeams finns ju inte att få tag på, i alla fall inte båda dimensionerna från samma ställe, så jag har beställt 5 1000mm blanka och fina. Jag gillar ju aluminiumfärgat också, som tur är. Shoppingen är i alla fall påbörjad.
Har också funderat på om de där rullhjulen inte är en bättre lösning om man jämför med kassa (billiga) linjärlager från kina som går lite ojämnt.
Jag har mailat lite med mannen bakom denna byggbeskrivning, som först gjorde mig uppmärksam på rullhjulen, men han rekommenderade nu "budgetlinjärlagren", så jag går nog på hans rekommendation.
Framför allt som tillgången på rullhjulen verkar klart begränsad.
Framför allt som tillgången på rullhjulen verkar klart begränsad.