Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:
Krille Krokodil skrev:
Al_Bundy skrev:Kursen som jag har ny så finns det möjlighet att välja Arduino före PLC som utvecklingsmiljö.
Tråkigt att studenterna får välja och tråkigt för de som inte väljer PLC och går miste om värdefull kunskap om system som är vanligt förekommande inom industrin.
Va? Tråkigt att studerterna får välja? Är inte det som uppskattas som guld inom den svenska skolan?

Är det inte så med allt?
"Allt som har en början har ett slut" - Agent Smith

Eller som japanska kaizen:
"De som slutar uppdaterar sig, slutar förr eller senare att vara bra"

EDIT:
Jämför priskostnaderna också med en Arduino och PLC, samt hur mycket dom kan.
En Arduino är mycket lämpligt för små system.
Vill man vara konkurenskraftig och få ut det mesta möjliga av de satsningar som görs är det nog vettigast att de som har minst erfarenhet inte väljer!

Visst, Kaizen är en bra filosofi, men dess mening är inte att man ska börja med sämsta möjliga uppsättning. Utan att man ska vara konkurenskraftig och sedan jobba med ständiga förbättringar för att fortsätta vara konkurenskraftig.
sm5tfx
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 juli 2011, 14:28:41
Ort: Gnällbältet

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av sm5tfx »

Graj skrev:Jag köpte en aurdino för några år sedan, men jag fattade inte vad den var bra för.
Den är ju till för att konstnärer ska kunna programmera nåt utan att förstå. :vissla:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av jesse »

Det här har blivit en ytterst märklig tråd med ibland ganska märkliga inlägg. Bland de tokigaste hittade jag nog här:
Kaggen skrev:Så om alla lär sig Arduino enbart och inte kan något om grunderna. Vem skall då kunna utveckla bibliotek och färdiga serverade bibliotek med funktioner till arduino användarna?

Om ingen vet hur man gör makaroner och falukorv kan väl ingen äta?
Varför skulle alla lära sig Arduino enbart? Om du lär dig cykla på en trehjuling, skulle du aldrig komma på tanken att testa en "riktig" cykel?

Eller skulle Arduino automatiskt skapa korkade användare som inte vill lära sig något mer?

Det normala när man lär sig något nytt är att man börjar med ett ganska enkelt/förenklat system för att sedan ta sig an mer avancerade system. Det är helt naturligt. Att börja med det svåraste är varken effektivt eller särskilt smart. Därför fyller Arduino en viktig funktion.

Jag lärde mig programmering med BASIC för första gången på en ABC80. Det ledde senare till att jag lärde mig Z80 assembler, studerade processorns arkitektur noga och läste även "Mikroprocessor i CMOS" av Gunnar Markesjö. Senare lärde jag mig AVR assembler och till sist började jag koda i C för AVR med Atmel Studio.

Jag började med något mycket användarvänligt och enkelt system (ABC80 BASIC) som dessutom var ganska begränsat, betydligt mer begränsat än vad Arduino är. Men jag lärde mig snabbt grunderna i programmering, och detta ledde vidare till att jag ville lära mig mer.

Så att nybörjare börjar med ett enkelt system är inte en nackdel - det är en fördel. Det innebär inte att man är korkad, innebär inte att inte kan fortsätta lära sig mer avancerade system.

Arduino är utmärkt för nybörjare, men normalt inget man använder professionellt om man inte är gymnasielärare. Samtidigt kan jag väl tycka att Arduino inte är så himla unikt - Det går ungefär lika bra att börja med µC generellt. Arduino kanske har vissa fördelar och kanske några nackdelar. Inga av dessa är så uppseendeväckande att de borde skapa en sådan hätsk debatt.
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Kaggen »

> Varför skulle alla lära sig Arduino enbart? Om du lär dig cykla på en trehjuling, skulle du aldrig komma på tanken att testa en "riktig" cykel?

Jag har ingen aning, det var därför jag frågade AL Bundy det. Det du citerade från mig ovan var inget påstående utan en fråga på Al Bundys nedanstående inlägg om att arduino är framtiden och allt annat är gammalt och förlegat (det var iaf så jag tolkade det). Men du kanske kan förklara tydligare vad han menar?
Al_Bundy skrev: > Arduino är framtiden!
> Maka på er AVRstudio och PIC! Här kommer Arduino!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av jesse »

Men det där var väl ett skämt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Glenn »

Det kan man ofta fundera på i TS trådar..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av sodjan »

Och hur ska man kunna veta det?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av johano »

Glenn skrev:Det kan man ofta fundera på i TS trådar..
Denna tråd startades iofs. av 'cjonash', men jag förstår precis vad du menar :)

/johan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Glenn »

Ajdå, miss av mej, men det framgick nog hur jag menade ändå :)

Sorry cjonash :)
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Kaggen »

jesse skrev:Men det där var väl ett skämt?
Only the mighty Al_Bundy knows! :)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av jesse »

Jag tror vi kan avgöra det om vi läser hela Al_Bundy's inlägg:
Al_Bundy skrev:
ToPNoTCH skrev:Kanske kan tillföra något till debatten. http://www.tomshardware.com/news/intel- ... 24531.html
Arduino är framtiden!
Maka på er AVRstudio och PIC! Här kommer Arduino! :)

OBS! Detta är mer som ett skämt! :)
Ingenjörer måste ha kunskap på dessa tre.
:)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av AndLi »

Aha, det är därför det går så dåligt för mig, jag har inte kört PIC detta sekel, jag har med nöd och näppe och med assistans av chefen lyckats ändra en AD pinne i ett Arduino projekt.... :D
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Al_Bundy »

Kaggen skrev:
jesse skrev:Men det där var väl ett skämt?
Only the mighty Al_Bundy knows! :)
Ja det var ett skämt.

PIC är bra, AVR miljön är bra. Arduino är bra.
Min seriösa åsikt är att alla har sitt lilla huvudområde.

Arduino används oftast av forskare vid universitet för att snabbt och enkelt bygga något automatiskt system som kan göra det dryga forskarjobbet, i tro på Nobelpris.

Jag själv är på universitet och ska automatisera ett lab. Yes, The Mighty Bundy fingrar på forskning och laborationer med fria händer. Vad kan hända här näst? Nobelpris kanske? :tumupp: :D
Skriv svar