Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
De flesta Arduinoanvändarna vet nog inte vad debugWIRE är och kommer då troligen inte att sakna det heller, men det finns beskrivningar på nätet om hur man moddar sin Arduino för debugWIRE. Plocka bort en kondensator.
Fast om du gör det så är det väll inte mycket kvar av själva aurdino förutom en avr på ett kretskort? Det blir AVR studio med gcc och något lib med för extra abstraktion (eller är det ett os?) och en extern avr programmerare med debugwire support. Att det fungerar är väll inte så märkligt egentligen, en dragon stödjer ju in circut debugging.
> Är det communitiet runt den, färdiga tillbehör etc?
Ja.
Ja.
Kursen som jag har ny så finns det möjlighet att välja Arduino före PLC som utvecklingsmiljö.
Ja, varför inte?
Det är ju två olika saker med ganska olika användningsområden.
Kunskap är ju aldrig fel, det får man ju ofta bevis på dagligen.
Sen så är det lite oklart vad "före" står för just i det sammanhanget.
Det är ju två olika saker med ganska olika användningsområden.
Kunskap är ju aldrig fel, det får man ju ofta bevis på dagligen.
Sen så är det lite oklart vad "före" står för just i det sammanhanget.
Många av anhängarna till AVR/PIC anser att Arduino är bara fel, fusk, dåligt och det är inte ens värt att lägga ner tid på det.
Och nå så börjar ett Universitet undervisa i Arduino
Och nå så börjar ett Universitet undervisa i Arduino

> Många av anhängarna till AVR/PIC anser att Arduino är bara fel, fusk, dåligt...
Nej, där har du fel. Det är nog snarare dina misstolkningar av de "baksidor"
med Arduino som har framförts. Nu så är det nog sidor som de flesta
användare av Arduino aldrig ser (eller behöver se), så det är ju
inget större problem i praktiken.
> Och nå så börjar ett Universitet undervisa i Arduino
Ja, varför inte? Om målsättningen med kursen ligger på den
nivån så är det ju alldeles utmärkt! Det är ju även bra om de
då också tar upp nackdelarna så att bilden blir komplett.
Nej, där har du fel. Det är nog snarare dina misstolkningar av de "baksidor"
med Arduino som har framförts. Nu så är det nog sidor som de flesta
användare av Arduino aldrig ser (eller behöver se), så det är ju
inget större problem i praktiken.
> Och nå så börjar ett Universitet undervisa i Arduino
Ja, varför inte? Om målsättningen med kursen ligger på den
nivån så är det ju alldeles utmärkt! Det är ju även bra om de
då också tar upp nackdelarna så att bilden blir komplett.
Al: Nu har du ganska fel! Det är när ni självutnämnda experterna visar er brist på kunnande och t.ex. påstår att Arduino är den nya industristandard som kommentarerna haglar.
Och jag har för mig att BASIC Stamp har varit använd i undervisningen, det betyder att det är enkelt, inte att det är bra.
På universitetet ska de ju "få med" även dom som borde hålla sig till stenyxa och då fungerar Arduino tydligen helt OK - eller hur?
Det är knappast någon hedersomnämnande att ett eller fler universitet gör detta, det är billigt, enkelt och primitivt nog till att visa grunderna, resten är mer resurskrävande.
Och jag har för mig att BASIC Stamp har varit använd i undervisningen, det betyder att det är enkelt, inte att det är bra.
På universitetet ska de ju "få med" även dom som borde hålla sig till stenyxa och då fungerar Arduino tydligen helt OK - eller hur?
Det är knappast någon hedersomnämnande att ett eller fler universitet gör detta, det är billigt, enkelt och primitivt nog till att visa grunderna, resten är mer resurskrävande.
Så ni skulle inte reagera kraftigt om andra universitet börjar undervisa i Arduino och Arduino fick en plats på industrin?
Inga protester? Inga klagomål? Inget "Varför Arduino när det finns bättre utvecklingsmiljöer som slår Arduino på alla fingrar"-argument?
Inga protester? Inga klagomål? Inget "Varför Arduino när det finns bättre utvecklingsmiljöer som slår Arduino på alla fingrar"-argument?
Den dagen när det endast lärs ut arduino-programmering och studenterna inte vet vad avbrott är för något på elektroteknik och data civilingenjörsprogram vågar jag inte ens tänka på. Men vem vet, mycket annat går snett i samhället.
Al: inte det minste - det ville bli desto mer jobb till vi som kan använda annat än uråldriga 8-bitars processorer - så jag stöttar gärna din dröm. Räkna dock med att hitta ett jobb inom snabbmatsindustrin eller liknande om ditt levebröd ska vara industriprodukter baserat på Arduino...
Om du inte känner till Moore's lag kan det vara dags att berätta om den: ung. var 18 månader har IC-kretsars kapacitet fördubblats. Detta betyder att där man för 18 månader sedan kanske kunde klämma in 2 processorkärnor (CPU) i en krets kan man nu kasta in 4 st utan att svettas.
Samtidig är det så att man inte betalar speciellt mycket för funktionen i en krets, man betalar för kisleytan kretsen tar. Detta betyder att en uråldrig ATmega från 1800-talet är alldeles för dyr i förhållandet till prestanda.
Ett exempel jag var med om med några examensjobbare:
För att uppdatera ett styrkort tittade de på en ATmega2560V-16AU och hade nog beslutat sig för att använda den gamla härken. Sedan kom jag in och gjorde lite kontroll gentemot Renesas RX210:
RAM - AVR:8kB RX210:64kB
Flash - AVR:256kB RX210:512kB
EEPROM - AVR:4kB RX210:8kB
Hastighet - AVR:16MHz RX210:50MHz
Busbredd - AVR:8 bit RX210:32 bit
Pris - AVR:162,78 RX210:111,25 (Farnell-priser då de har båda kretsar)
Enda stället AVR'n slår Renesas'en är på priset, allt annat är den hopplöst långt efter med.
Och båda har gratis C-kompilers tillgängliga, båda ska ha ström och lite avkoppling och kan programmeras via ISP.
Räknar man: Faktor = Pris / (Exekveringshastighet * Busbredd) blir förhållandet mellan AVR och Renesas ~1:18,3, alltså 1 poäng till AVR och 18,3 till Renesas. AVR är alltså drygt 18 gångar så dyr för samma prestanda som Renesas.
OK, jag vet om att just ATmega2560 är en gammal härk så det är lite orättvist att jämföra dom direkt - men det är vad kunden till slutprodukten kommer att göra: billigast och bäst (i den ordning!) är kravet.
Vill man kan man välja en RX600, den tuggar på i 100MHz och det finns ARM och andra som lätt överstiger den frekvens och ändå håller en skaplig prisbild.
Och nu kommer det roliga: för att bränna ner programmet i kretsen flippar jag en brytare, klickar på en knapp på ett program och väntar 9 sekunder. Sedan flippar jag brytaren tillbaka och allt kör (om jag inte har klantat mig). Inom kort kommer jag inte ens att behöva flippa brytaren, det kommer att ske automatisk och då kommer HEX-filen att övervakas så att om den förnyas (en lyckad kompilering) kommer den att flashas in automagisk om den option är vald.
Och detta med en RX210. Den kör med intern klocka på 50MHz, inte hyperexakt (±1%) men det duger åt mig, ingen kristaller eller liknande.
Lite exempel på programmet i den:
Då har jag definierat två pinnar: "In_0" och "In_1".
Läsning är som följer: if(In_0)...
Samma sak med output-definitionerna, ingen simpla pinnummer á la Arduino, jag ger dom riktiga namn!
Detta är gjort i en separat fil som definierar alla pinnar och all hårdvara på det kretskort, för olika projekt kan jag sedan bara ladda in den och saken är biff, jag behöver aldrig göra om det jobb.
Lite kodstart. Är det så svårt att förstå? Vissa saker är kommenterat ut då jag inte har klar allt än men jag jobbar på det.
Jag vill påstå att det inte är speciellt olikt Arduino-programmering förutom att det inte baseras på färdiga förtuggade funktioner av tveksam kvalitet, allt mitt baseras på egna rutiner av tveksam kvalitet.
Om du inte känner till Moore's lag kan det vara dags att berätta om den: ung. var 18 månader har IC-kretsars kapacitet fördubblats. Detta betyder att där man för 18 månader sedan kanske kunde klämma in 2 processorkärnor (CPU) i en krets kan man nu kasta in 4 st utan att svettas.
Samtidig är det så att man inte betalar speciellt mycket för funktionen i en krets, man betalar för kisleytan kretsen tar. Detta betyder att en uråldrig ATmega från 1800-talet är alldeles för dyr i förhållandet till prestanda.
Ett exempel jag var med om med några examensjobbare:
För att uppdatera ett styrkort tittade de på en ATmega2560V-16AU och hade nog beslutat sig för att använda den gamla härken. Sedan kom jag in och gjorde lite kontroll gentemot Renesas RX210:
RAM - AVR:8kB RX210:64kB
Flash - AVR:256kB RX210:512kB
EEPROM - AVR:4kB RX210:8kB
Hastighet - AVR:16MHz RX210:50MHz
Busbredd - AVR:8 bit RX210:32 bit
Pris - AVR:162,78 RX210:111,25 (Farnell-priser då de har båda kretsar)
Enda stället AVR'n slår Renesas'en är på priset, allt annat är den hopplöst långt efter med.
Och båda har gratis C-kompilers tillgängliga, båda ska ha ström och lite avkoppling och kan programmeras via ISP.
Räknar man: Faktor = Pris / (Exekveringshastighet * Busbredd) blir förhållandet mellan AVR och Renesas ~1:18,3, alltså 1 poäng till AVR och 18,3 till Renesas. AVR är alltså drygt 18 gångar så dyr för samma prestanda som Renesas.
OK, jag vet om att just ATmega2560 är en gammal härk så det är lite orättvist att jämföra dom direkt - men det är vad kunden till slutprodukten kommer att göra: billigast och bäst (i den ordning!) är kravet.
Vill man kan man välja en RX600, den tuggar på i 100MHz och det finns ARM och andra som lätt överstiger den frekvens och ändå håller en skaplig prisbild.
Och nu kommer det roliga: för att bränna ner programmet i kretsen flippar jag en brytare, klickar på en knapp på ett program och väntar 9 sekunder. Sedan flippar jag brytaren tillbaka och allt kör (om jag inte har klantat mig). Inom kort kommer jag inte ens att behöva flippa brytaren, det kommer att ske automatisk och då kommer HEX-filen att övervakas så att om den förnyas (en lyckad kompilering) kommer den att flashas in automagisk om den option är vald.
Och detta med en RX210. Den kör med intern klocka på 50MHz, inte hyperexakt (±1%) men det duger åt mig, ingen kristaller eller liknande.
Lite exempel på programmet i den:
Kod: Markera allt
// Capture 0/In 0 on P25, MTIOC4C, input
#define In_0 PORT2.PIDR.BIT.B5
#define In_0_D PORT2.PDR.BIT.B5
#define PORT25 USED_AS_INPUT
#define PORT25_INIT false
// Capture 1/In 1 on P24, MTIOC4A, input
#define In_1 PORT2.PIDR.BIT.B4
#define In_1_D PORT2.PDR.BIT.B4
#define PORT24 USED_AS_INPUT
#define PORT24_INIT false
Läsning är som följer: if(In_0)...
Samma sak med output-definitionerna, ingen simpla pinnummer á la Arduino, jag ger dom riktiga namn!
Detta är gjort i en separat fil som definierar alla pinnar och all hårdvara på det kretskort, för olika projekt kan jag sedan bara ladda in den och saken är biff, jag behöver aldrig göra om det jobb.
Kod: Markera allt
void main(void)
{
Initiate_System_Clock(); // Make it run on HOCO - which speeds it up quite a bit
Initiate_Ports(); // Set port to an known initial state
Initiate_Hardware(); // Initiate special hardware functions
Initiate_Variables(); // Set up variables and buffers
Initiate_RS232_B(9600); // Start RS232 channel B
Initiate_RS485(9600); // Start RS485 channel
// IIC_Initiate(); // Initiate I2C thus enabling access to RTC & EEPROM
// RTC_Initiate(); // Set up (or just check it) RTC (DS3232)
// Initiate_EEPROM(); // Really just check the current size of EEPROM
One_Wire_Initiate(); // Actually just prepare timer
Initiate_System_Timer(); // Start the system timer
Initiate_AD();
Send_RS232_B_Buffer("\f\rStarting program \r\n");
Display.Power_Control = true;
Initiate_Display_PWM(1, false, SMALL_DISPLAY_SCAN_LINES);
Display_Set_Intensity(10);
// Mycket mer här...
Jag vill påstå att det inte är speciellt olikt Arduino-programmering förutom att det inte baseras på färdiga förtuggade funktioner av tveksam kvalitet, allt mitt baseras på egna rutiner av tveksam kvalitet.
> Så ni skulle inte reagera kraftigt om andra universitet börjar undervisa i Arduino och Arduino fick en plats på industrin?
Och varför i jösse namn skulle någon "reagera kraftigt" på det !?
Det är ju bara barnsligt att uttrycka sig (eller reagera!) på det sättet.
Händer det så händer det, helt enkelt. Live with it.
Om du är intresserad så kan vi däremot diskutera sannolikheten
för att det ska hända eller för att det inte ska hända. Men jag
tror inte att du fixar sansade/seriösa diskussioner på den nivån.
Detta har ingenting med Arduino att göra, utan enbart med ditt något
omogna/ytliga sätt att se på saker och ting.
Självklart har Arduino ett berättigande inom vissa sammanhang, annars
hade de ju inte fått den framgång som de ändå har. Att den genomsnittlige
Arduino användaren har svårt att sätta in dom i ett större sammanhang,
ja det är ju bara naturligt med tanke på den användarkategori som Arduino
primärt vänder sig till. Och det är ju helt OK, så klart!
> Inga protester? Inga klagomål? Inget "Varför Arduino när det finns bättre
> utvecklingsmiljöer som slår Arduino på alla fingrar"-argument?
Nej, varför i jösse namn skulle man komma med det? Man måste ju utgå från
att valet har gjorts utifrån de specifika önskemål och krav som de ställer på det.
När det gäller universitet så är det väl en anpassning till vad de anser att deras
elevunderlag har förmåga att ta till sig. Med "bättre" elever så kanske de kunde
välja något mer professionellt. Men fungerar inte det, så gör det inte det. En
fördel är också så klart att Arduino i princip har allt "elevmaterial" klart, med
andra plattformar så kanske universitetet får skriva en del själv istället...
Och varför i jösse namn skulle någon "reagera kraftigt" på det !?
Det är ju bara barnsligt att uttrycka sig (eller reagera!) på det sättet.
Händer det så händer det, helt enkelt. Live with it.
Om du är intresserad så kan vi däremot diskutera sannolikheten
för att det ska hända eller för att det inte ska hända. Men jag
tror inte att du fixar sansade/seriösa diskussioner på den nivån.
Detta har ingenting med Arduino att göra, utan enbart med ditt något
omogna/ytliga sätt att se på saker och ting.
Självklart har Arduino ett berättigande inom vissa sammanhang, annars
hade de ju inte fått den framgång som de ändå har. Att den genomsnittlige
Arduino användaren har svårt att sätta in dom i ett större sammanhang,
ja det är ju bara naturligt med tanke på den användarkategori som Arduino
primärt vänder sig till. Och det är ju helt OK, så klart!
> Inga protester? Inga klagomål? Inget "Varför Arduino när det finns bättre
> utvecklingsmiljöer som slår Arduino på alla fingrar"-argument?
Nej, varför i jösse namn skulle man komma med det? Man måste ju utgå från
att valet har gjorts utifrån de specifika önskemål och krav som de ställer på det.
När det gäller universitet så är det väl en anpassning till vad de anser att deras
elevunderlag har förmåga att ta till sig. Med "bättre" elever så kanske de kunde
välja något mer professionellt. Men fungerar inte det, så gör det inte det. En
fördel är också så klart att Arduino i princip har allt "elevmaterial" klart, med
andra plattformar så kanske universitetet får skriva en del själv istället...
Kanske kan tillföra något till debatten. http://www.tomshardware.com/news/intel- ... 24531.html
- Krille Krokodil
Tråkigt att studenterna får välja och tråkigt för de som inte väljer PLC och går miste om värdefull kunskap om system som är vanligt förekommande inom industrin.Al_Bundy skrev:Kursen som jag har ny så finns det möjlighet att välja Arduino före PLC som utvecklingsmiljö.