Rätt många företag har gjort seriösa försök och många hundratals miljoner har spenderats, dock utan användbara resultat.
Problemen är många, dels ska du få det elektriskt ledande bläcket att fastna på substratet, dels får det inte flyta ut och det måste dessutom bli rätt homogent med kontrollerad tjocklek, samt vara lödbart.
Personligen tror jag det är mer eller mindre omöjligt att uppnå med traditionell skrivarteknik.
Då tror jag mer på iden med en UV-diod/laser, lämplig optik monterat i en skrivarmekanism eller liknande för att exponera fotoresisten, då kan man troligen troligen nå en hyffsad upplösning.
"Kretskort-printer" - Kickstarterprojekt.
- Krille Krokodil
Re: "Kretskort-printer" - Kickstarterprojekt.
Hjärnan sorterar alltid bort typ 99.9999% av vad sinnena tar in för att den lilla ärtan vi har mellan öronen inte skall koka bort av informationsflödet in, så vi betraktar nog faktiskt mycket mer våra egna modeller av verkligheten än verkligheten själv.MadModder skrev:Nu var det inte så jag menade. Allt i denna värld har tre dimensioner. Även en skrivaren med bara x och y. Du kan ju ta på den.Krille Krokodil skrev:Betraktar du inte den 3D:e dimensionen så är 2D den verklighet du uppfattar, planerar du inte ditt nästa steg för att golvet lutar är det horisontellt trots att det aldrig är helt det, kan du bara styra 2 axlar är maskinen 2D...
Lägger du 100 triljarder tvådimesionella plan på varandra, är totala tjockleken fortfarande noll.

Mydatas pasta-sprutare är rätt grym, något enklare i den här stilen med utbytbara verktygsmoduler som kunde printa etsmask, borra hål, dispensera pasta och hjälpa till med att placera ytmonterade komponenter hade varit en fräck sak för prototyp/hobby.
Det finns Conductive ABS till 3D-skrivare 
Även om de första varianterna där inte är speciellt användbara ännu.
Men det kommer nog hända spännande saker aven där.

Även om de första varianterna där inte är speciellt användbara ännu.
Men det kommer nog hända spännande saker aven där.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är ju också så att "problemet" som skall lösas är inte ekonomiskt försvarbart.
Riktiga mönsterkort kostar ju i princip ingenting jämfört med CNC bearbetning som kan
lösas med en 3-d skrivare.
Så att lägga en massa tid på att skriva ut kretskort som man kan köpa för ett par
100 lappar är
Swech
Riktiga mönsterkort kostar ju i princip ingenting jämfört med CNC bearbetning som kan
lösas med en 3-d skrivare.
Så att lägga en massa tid på att skriva ut kretskort som man kan köpa för ett par
100 lappar är

Swech
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tids nog så ramlar nog polletten ner för ivrarna av detta 'systemet'.
Jag har saknat att kunna få ett prototypkort "på stubinen" ganska många gånger. Ofta drar man sig för att etsa ett kort då det är ganska tidskrävande när kortet blir lite större och har mycket hål tex. Hade det funnits en desktop-mojäng som skriver ut ett kort och borrar det hade jag inte tvekat att köpa en. Jobbet hade garanterat gjort det samma. Jag förstår att det är ett komplicerat företag att få ihop en dito. Men jag tycker att det är kul att folk försöker göra det , till en relativt billig peng så att det lönar sig, istället för att säga att det är omöjligt.