IR/ljus-sensor, hjälp med terminologi/komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jackiie

IR/ljus-sensor, hjälp med terminologi/komponenter

Inlägg av Jackiie »

Hejhej!
Min första post på detta forum då jag tidigare bara hängt här till och från utan att registrera mig.

En snabb presentation:
Industritekniskt på gymnasiet, bl.a. ellära, digitalteknik, analoga kretsat, mikroprocessorteknik och programering.

Jag har börjat spela airsoft, och fått idén att bygga varnigsapparater som kan placeras vid t.ex. dörrar och känner av när något passerar. Jag vet tyvärr inte vad komponenterna heter, men ett exempel vore väl den dansande och sjungande fisken/jultomten som sätter igång när något rör sig framför den.

Jag behöver alltså en sensor (IR?) som åtminstone klarar av avståndet 60 cm. Därefter är tanken att koppla ihop detta med en högtalare med ganska hög frekvens på ljudet och möjligen en hållkrets (klockkrets av något slag?) som gör att den tjuter åtminstone en halv sekund.

Förstår ni vad det är jag vill bygga, och har ni några spontana tips på delar (namn o.s.v) som jag kan börja läsa på hur de fungerar? Som det är nu har jag tyvärr inte använt just den typen av sensor, men bara jag får ett namn på typen av komponent kan jag börja söka på forumet/googla!

MvH,
Jack Samuelsson
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: IR/ljus-sensor, hjälp med terminologi/komponenter

Inlägg av LaRdA »

Som sensor så skulle du nog kunna använda en PIR-sensor (Passiv IR), dvs samma typ av sensorer som brukar användas till inbrottslarm.
Man placerar gärna sensorn lite snett innanför dörren så att den inte aktiveras om någon bara går förbi utanför, är ju lite dumt att röja sin position i onödan. :D

Här är en ganska billig sensormodul, men den kräver någon typ av buffer för att kunna driva en siren eller summer, men det borde gå bra att lösa med en enkel transistor.
http://www.ebay.com/itm/10pcs-HC-SR501- ... 0497436823

Och om jag har tolkat den rätt så borde den ha en inbyggd ställbar fördröjning så att summern låter under x-antal sekunder vid aktivering.
Electrical parameters:

Product Type: HC--SR501 Body Sensor Module
Operating voltage range: DC 4.5-20V
Quiescent Current: <50uA
Level output: High 3.3 V /Low 0V
Trigger: L can not be repeated trigger/H can be repeated trigger(Default repeated trigger)
Delay time: 5-200S(adjustable) the range is (0.xx second to tens of second)
Block time: 2.5S(default)Can be made a range(0.xx to tens of seconds
Board Dimensions: 32mm*24mm
Angle Sensor: <100 ° cone angle
Operation Temp: -15-+70 degrees
Lens size sensor: Diameter:23mm(Default)
Edit:
Kombinera den sensorn med en batterihållare för 4st AAA batterier, transistor + ett par motstånd, samt en piezo-siren så är det klart.
denna tex:
http://www.ebay.co.uk/itm/10-Piezo-Sire ... 196100780?
Jackiie

Inlägg av Jackiie »

Ojojoj, snabb och bra hjälp!

Är det ebay som gäller om man vill ha det billigt? Har Mikrokit i närheten som tar hem allt från Elfa, men det blir antagligen dyrare?

När du säger buffer, får jag anta att du i princip menar förstärkare? T.ex. i form av en transistor, sensorn skickar 3.7V vid "kontakt" och öppnar upp för att transistorn ska släppa igenom t.ex. 6 volt?

Resistor vill man väl ha för att hålla nere strömmen, om jag inte minns fel? Sådana har jag i alla fall ett gäng i olika ohm-tal liggandes, så det blir bra! Batterihållare finns...

Blir en beställning och en första prototyp, tack tack!
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Gör dom trådlösa, ha ett knippe i bältet och en mottagare på armen där du ser om och vilken av givarna larmar.

En gubbe kan ju tänka upp ett betydligt större område med förvarning, beslut om åtgärd (alla sensorer utslag - fly)
eller elimininera hotet.

Användbart i t.ex skog för och bevaka stigar och inte bara sib
Jackiie

Inlägg av Jackiie »

Biker, detta har jag tänkt på, men jag antar att den elektronik jag köper nu även skulle gå att använda om/när jag bestämmer mig för att ta projektet vidare? Jag har inte så mycket vana inne så det känns bra att börja billigt och enkelt. Har funderat över bluetooth alternativt RF, med bluetooth skulle jag kunna programmera applikation till telefonen där jag kan döpa om dem beroende på placering t.ex.

Risken när jag börjar med ett nytt projekt är att jag börjar för stort och inte kommer någon vart, så jag börjar helst med att se att jag lyckas göra något användbart av det hela. ; )
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Bygg dom små och strömsnåla så är det bara och lägga på en sändare sen
Små sändare på Uhf kan ge räckvidder på många hundra meter och mer men bluetooths högsta effektklass på 100mW
så kommer jag ju också en bit - men då kan man ha en app i nallen för sensorbevakning istället.
Nån ball app så man gpsfixar sensorn och ser alla på en karta eller iaf rutnätsbakgrund med verkliga avstånd.

Stackars fi som kommer längs viltstigen :mrgreen:
Jackiie

Inlägg av Jackiie »

Jag tycker verkligen om hur du tänker. Det här kan nog bli riktigt häftigt!
tokfan

Inlägg av tokfan »

Lägg gärna upp bild på schema osv när du fått den att fungera. Jag är otroligt intresserad!!
Jackiie

Inlägg av Jackiie »

Det ska jag, nu ska jag bara vänta på att prylarna kommer hem! : D
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Förbaskat intressant :bravo:
Skriv svar