Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Verkstads pillande)
Jag råkade hitta en video där man ser både hårdvara och detaljer i mjukvaran på en pick-and-place-maskin:
(Intressanta grejer dyker upp lite då och då, men mest under den sista tredjedelen av filmen.)
(Intressanta grejer dyker upp lite då och då, men mest under den sista tredjedelen av filmen.)
Aah den hade inte jag sett, dock var det inget nytt 
glömt att visa vad jag har gjort ( vilket inte är mycket då det är mycket annat att göra som vanligt
)
Har börjat på min motorstyrnings jigg

Och börjat testa/verifiera min elektronik lösning till motorstyrningen.
Har caddat korten, dock vill jag verifiera att lösningen verkligen funkar, då varje pinne på MCU är använd.
Och korten är 4lagers och det blir lite dyrt tid/pengar om jag måste göra om.

Korten, dock inte senaste uppdateringen (sitter och pillar och fixar med dom lite då o då
)
Huvudkort + adapterkort (24x40mm enskilt kort)

Stegmotor drivaren ( har override funktion så att laser aligment kan ta över kontrollen på motorn när den behöver )

Korten kommer kopplas i daisychain med 3 enheter vilket ger styrning av 6 motorer simultant.
och dom monteras i en gemensam låda som kommer sitta på pick and place huvudet.

allt styrs från en huvudenhet som kommer sitta i pick and place maskinen som styr alla motorer.
Huvudenheten kan kommunicera med 12st sådana motor styrnings moduler, vilket ger kontrol av max 24 motorer som man kan styra helt simultant samt är koordinerade.
Data kommunikation sker via SPI (LVDS) mellan enheter.
Varje motor styrs med denna struktur som medger step hastigheter i MHz (vilket inte stegmotor driver inte klarar
)
Men de går.

De går sakta framåt, jobbiga är att man bara får lite tid då o då
Just nu så sitter jag och räknar på motion path funktioner samt räknar på Position vs tid vid S-format acceleration.
klurigt men roligt

glömt att visa vad jag har gjort ( vilket inte är mycket då det är mycket annat att göra som vanligt

Har börjat på min motorstyrnings jigg

Och börjat testa/verifiera min elektronik lösning till motorstyrningen.
Har caddat korten, dock vill jag verifiera att lösningen verkligen funkar, då varje pinne på MCU är använd.
Och korten är 4lagers och det blir lite dyrt tid/pengar om jag måste göra om.

Korten, dock inte senaste uppdateringen (sitter och pillar och fixar med dom lite då o då

Huvudkort + adapterkort (24x40mm enskilt kort)
Stegmotor drivaren ( har override funktion så att laser aligment kan ta över kontrollen på motorn när den behöver )
Korten kommer kopplas i daisychain med 3 enheter vilket ger styrning av 6 motorer simultant.
och dom monteras i en gemensam låda som kommer sitta på pick and place huvudet.
allt styrs från en huvudenhet som kommer sitta i pick and place maskinen som styr alla motorer.
Huvudenheten kan kommunicera med 12st sådana motor styrnings moduler, vilket ger kontrol av max 24 motorer som man kan styra helt simultant samt är koordinerade.
Data kommunikation sker via SPI (LVDS) mellan enheter.
Varje motor styrs med denna struktur som medger step hastigheter i MHz (vilket inte stegmotor driver inte klarar

Men de går.
De går sakta framåt, jobbiga är att man bara får lite tid då o då

Just nu så sitter jag och räknar på motion path funktioner samt räknar på Position vs tid vid S-format acceleration.
klurigt men roligt
Var i verkstan i förra veckan och pysslade lite.
Fick i hopp lilla motor riggen.

Nu kan jag börja testa med två axlar simultant, för att se att allt stämmer innan jag skickar PCB korten på beställning.
Fick i hopp lilla motor riggen.

Nu kan jag börja testa med två axlar simultant, för att se att allt stämmer innan jag skickar PCB korten på beställning.
Riktigt snyggt!
Måste bara fråga (det kanske har nämnts tidigare?), vilket program ritar du dina pcber i och genererar du cadmodellerna direkt ur det?
Måste bara fråga (det kanske har nämnts tidigare?), vilket program ritar du dina pcber i och genererar du cadmodellerna direkt ur det?
Är det en motor och en encoder du har på den där motor-riggen? Isf vad för encoder?
Precis, helt rätt att det är DipTrace som jag använder.
som det är nu så sitter det en motor i varje ände (enklast så). jag kommer bara köra en motor.
Encodern är av magnet remsa typ och sitter inte monterad än.
Jag kan ta en ny bild så man ser den, men den sitter på vagnen och mäter endast vagnens pos.
som det är nu så sitter det en motor i varje ände (enklast så). jag kommer bara köra en motor.
Encodern är av magnet remsa typ och sitter inte monterad än.
Jag kan ta en ny bild så man ser den, men den sitter på vagnen och mäter endast vagnens pos.
> som det är nu så sitter det en motor i varje ände (enklast så)
Fast "officiellt" så är det väl för redundans?
Fast "officiellt" så är det väl för redundans?
Y axeln kan komma ha två motorer , vi får se 
Snart är jag klar med grund PCB layouten på Mainboardet "stora hjärnan i styrsystemet"
Hittade lite ost o vin i kylen som man inte kunde låta bli, kan vara bra för mig att kontrollera vad jag har gjort i morgon då man nästan sitter o fylle Caddar

Snart är jag klar med grund PCB layouten på Mainboardet "stora hjärnan i styrsystemet"
Hittade lite ost o vin i kylen som man inte kunde låta bli, kan vara bra för mig att kontrollera vad jag har gjort i morgon då man nästan sitter o fylle Caddar

Så nu börjar jag bli nöjd med den nya Mainboard versionen.
RAW

Har några kort kvar innan det blir en beställning.
RAW
Har några kort kvar innan det blir en beställning.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Då blir det hönan eller ägget...
Hur skall du montera korten då du inte har en ytmonterare
Swech
Hur skall du montera korten då du inte har en ytmonterare

Swech
Grymt! kul att se att det går frammåt för dig!!
För en annan har det tagit bomstop...alldeles för mycket annat som tar tid
God fortsättning!
/Freppac
För en annan har det tagit bomstop...alldeles för mycket annat som tar tid

God fortsättning!
/Freppac
http://hackaday.com/2013/11/23/update-s ... automatic/
Gillar vibrator-feedern av komponenter. Simpelt och verkar fungera rätt ok?
Gillar vibrator-feedern av komponenter. Simpelt och verkar fungera rätt ok?
Yeep den har jag sett, han gjorde en manuell variant först och insåg att det vore bättre att göra allt automagiskt 
jag gör en PnP sökning varje vecka för att se vad om det har kommit upp något nytt

jag gör en PnP sökning varje vecka för att se vad om det har kommit upp något nytt

Nu har jag äntligen verifierat att alla pinnar till ena axeln funkar utifrån STM32.
har bara encoder A samt RefTimer input som ska testat innan jag vet att allt sitter där det ska.
självklart så tog jag en videosnutt på när jag kopplade in den lilla jiggen
http://youtu.be/iEv8LqRMLCk
Jätte simpel regler loop för att styra stegmotorn, har en del att göra på den biten.
Hade varit enklare med DC motor, men men

har bara encoder A samt RefTimer input som ska testat innan jag vet att allt sitter där det ska.
självklart så tog jag en videosnutt på när jag kopplade in den lilla jiggen

http://youtu.be/iEv8LqRMLCk
Jätte simpel regler loop för att styra stegmotorn, har en del att göra på den biten.
Hade varit enklare med DC motor, men men