Jag skulle vilja styra en motor med en pic. Motorn drar 8,3A @ 5V. Strömmen när man startar motorn lär ju vara bra mycket högre än så. Vad ska jag ha för att kunna driva motorn? En effektransistor ? Kan man parallellkoppla två effekttransistorer?
Ok du vill kunna driva motorn på båda hållen så krävs en H-brygga.
En trevlig H-brygga består huvudsakligen av 4st FET (en sorts transistorer). Sen tillkommer en massa annat mojs om man vill ha det mer avancerat.
Det finns även H-bryggor som byggs med vanliga effekttransistorer. Men om den ska palla med 8,3A så är nog FET-brygga bättre.
Googla runt lite på "H-bridge" och se vad du hittar...
Och om du bara vill starta och stoppa motorn (inte backa) så räcker det med en enda kraftig FET-transistor eller möjligen ett relä med en liten vanlig transistor framför som förstärker signalen från PIC'en.
Jag behöver inte kunna backa motorn.
Så det skulle funka om man kopplar en liten signaltransistor från picen till en FET? FET är det en FältEffektTransistor?
I elfakatalogen på FET(?) finns det två kolumner som jag inte fattar: Vgs(off) och rds(on). Vad betydder dom?
rds(on) är den inre resistansen mellan source och drain när transistorn är fullt tillslagen. Med andra ord, detta värde skall vara så litet som möjligt för att minimera spänningsfallet över transistorn och därmed värmeförlusterna.
Nä då är FET transistorer bättre. Köp en som är logikstyrbar. Då behöver du ingen transistor mellan PICen och transistorn. FETar kan parallellkopplas till skillnad från bipolära
Låter smidigt, har du någor elfa nr på en logikstyrd FET?
Jag antar att när det står Vgs(off) 2...4 så leder FETen inte mellan 2V-4V. Blir lite jobbigt om man ska använda logiknivåer....
Elfa har IRL-serien av MOSFETs (27 olika modeller), så titta där efter vad du behöver (gör en sökning på IRL så hittar du dem). Alla dessa är logikstyrbara.