Spännings reglering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jacs

Spännings reglering

Inlägg av jacs »

Hej

Kollar på att ersätta mina nicd/mh batterier till litium och detta medför att spänningen är på tok för hög. Min önskan är att justera mellan 5-6V från en 7.4V acke. På elfa så kan jag hitta LM2576HVT-ADJ, LT1083-1086 eller L7806CV (Går ej att justera) då jag inte blir klok på om all överflödig spänning blir värme eller om den är switchad så ställer jag mitt hopp till er som har mer innanför pannbenet än vad jag har.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det står ju svart på vitt att LM2576HVT-ADJ är en switchad regulator med låga förluster, etc...

LT 1083/1084/1085/1086 verkar vara vanliga linjära spänningsregulatorer (mycket värme).

L7806CV är också en vanlig linjär spänningsregulator (mycket värme).
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det är frågan om man kan använda switchern i detta fallet. Det ser ut som om det vill ha minst en volts högre spänning på ingången än utgången vid en belastning på 1000 mA.

Vill man ha 5 volt ut så har man 1.4 volt att spela på innan man har gått under gränsen på ett 7.4 volts batteri och det är ju ok för ett litiumbatteri. Men vill man ha ut 6 volt så så börjar det bli lite otäckt.

Förlusterna vid 5 volt ut varierar mellan 20 och 35% beroende på matningsspänning och belastning. Och det är ju bra mycket bättre än en vanlig stab som har 100% förlust.

Vad är det du ska driva med batterierna?
jacs

Inlägg av jacs »

Tack för svaren.

Det som skall drivas är mottagaren och servon till mina flygplan. Anledningen till att jag vill ev. bygga själv är att det är för dyrt att beställa sakerna från USA och skicka dom hit. Sedan är jag lite av naturen sådan att jag vill försöka bygga det mesta själv, men till vissa saker så får man ta till andras hjälp som i detta fall.

Mvh
Jonas
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Se upp med ev störningar bara om du ska ha en mottgare i närheten.
jacs

Inlägg av jacs »

Ni som kan era saker, jag kanske skall använda andra saker till detta projekt eller vad tycker ni ?

Det jag vill är att kunna ändra spänningen mellan 5-6V och 2-3A uttag med minst två cells litium (7,4V).

Mvh
Jonas
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

jacs skrev:Tack för svaren.

Det som skall drivas är mottagaren och servon till mina flygplan. Anledningen till att jag vill ev. bygga själv är att det är för dyrt att beställa sakerna från USA och skicka dom hit. Sedan är jag lite av naturen sådan att jag vill försöka bygga det mesta själv, men till vissa saker så får man ta till andras hjälp som i detta fall.

Mvh
Jonas
har inte mottagaren inbyggd BEC? eller ett fartreglage med BEC?
jacs

Inlägg av jacs »

Det är om jag har ett elplan, nu råkar jag ha en 10cc motor som snurrar där framme.
Skriv svar