Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Ser proffsigt ut, danne!

Hoppas att det är OK att jag flikar emellan med en fråga angående högpassfiltret. :oops:

Om man sätter högpassfiltret på högtalarutgången, blir då R (eller Z som jag tycker att det borde vara), motståndet parallellkopplat med högtalarens impedans?

Och en annan sak:

"The reactance of the capacitors should be at least 0.2 x the input or output impedances at the lowest operating frequency. For example, Rin = 50K and the lowest frequency we wish to amplify is 20Hz, then the reactance of C1 shall be 10K at 20Hz, which would be about 0.8uf." - http://web.telia.com/~u85920178/begin/opamp00.htm

Kanske kan vara värt att veta. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Greve Hamilton: Du har helt rätt där.

danne_linkinpark: Brummet kommer ju från transformatorerna, men sedan kan det sprida sig till ljud-utgången på lite olika sätt. Du märkte ju av att brummet minskade när du tog bort bakstycket. Har transistorernas kylplåtar kontakt med bakstycket eller är det isolerat? (Det jag är ute efter är om kylplåtarna eller bakstycket är jordat och i såfall om de är kopplade till samma jord.)

Men hur det än är så blir du garanterat av med brummet med ett högpassfilter.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Men att sätta ett högpassfilter på utgången är nog inte rätt sätt att lösa detta på. Som du själv skrev så är det helt klart att "fuska". Grundproblemet finns ju ändå kvar.

Och ett högpassfilter med 6dB dämpning per oktav satt en bit över 50Hz kommer ju inte att dämpa 50Hz nästan alls. Nån futtig dB, knappt hörbart.

Dessutom håller jag inte alls med om att man skulle plocka bort allt under 60Hz vid mastringen. Kanske allt under 30-40Hz men inte redan vid 60Hz.

Jag vill inte låta negativ men att sätta ett högpassfilter på >50Hz på utgången av ett slutsteg låter som ett aprilskämt tycker jag. :lol: Men rätta mig gärna...
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Transistorerna mosfetarna är helt isolerade från kylvinkeln!

Men kan det komma brumm från de stora kondingarna?

Vart kan det komma brumm mer ifrån eller hur kan brummet från trafona fortplanta sig?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Taskig likriktare ? Verkar ju jädra mysko det där :?

Verkar mest som att kondingarna kan va sopiga, hur gamla är de och hur många µF ?

Du kan ju testa med fräscha kondingar och se vad som händer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

maha: Jo det är som sagt en "fuskmetod". Det är bättre att ta reda på exakt var som nätbrummet plockas upp av förstärkaren, (om det finns nätbrum redan vid ingången eller om de tas upp senare.)

6dB dämpning? Blir det så lite? (Jag har inte kollat närmare på formeln jag skrev tidigare.) Jag har däremot börjat skissa på ett riktigt brant högpassfilter till min studio, har tänkt lägga upp det som ett projekt senare...

Det är med mastering... Frekvenserna beror ju lite på musiken, men 30-40Hz är nog ett val som passar fler ljudbilder än 60Hz. Helt rätt.

Ännu en ljudtekniker/mastringstekniker på forumet? :)
danne_linkinpark

De är på 10000µF var, och dessa är gammla kanske 10-15år!! Hur så kan det vara det??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

De kan ha torkat. Du kan testa dem genom att ladda upp dem och mäta urladdningstid och om de överhuvudtaget lagrar spänning. Men först: ladda för säkerhetskull ur dem med ett motstånd.

Jag kan inte kollat schemat samtidigt som jag skriver inlägget så jag vet inte var de sitter,
**men ta det lugnt om de innehåller många volt!**
danne_linkinpark

Vadå kan det brumma för att de har torkat??
Brummet blem mindre när jag tog korten en bit ifrån trafona?

Vet, har laddat ur de flera gånger med ett 200ohm motstånd, om man inte gör detta så tar det lång tid, så de lagrar i alla fall spänning!! Men att det är gammla kan väl också göra att det kan brumma?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Om de är gamla så kan de ha torkat. Har de torkat så fungerar de inte så bra och då kan vad som helst hända. Det är ju komponenter... :D

Men: Det är inte säkert att de har torkat, jag bara berättade att kondensatorer *kan* torka om de är gamla.

Om brummet minskar när du flyttar kortet bort från transformatorerna så skickar transformatorerna ut störningar (elektromagnetiskt) som sladdarna tar upp.
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 januari 2006, 00:47:47, redigerad totalt 1 gång.
danne_linkinpark

En sak som är konstig är att plusspänningen försvinner ibland så man får sätta på och av förstärkaren igen sen kommer plusspänningen igen, nya kondingar kostar ju 220kr styck på ELFA så det är ju inte så farligt?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har du fått bort självsvängningen då?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Mår verkligen transformatorerna bra? Hög elektromagnetism och spänning som försvinner... Innan jag skyller för mycket på transformatorerna så skulle du nog behöva mäta lite. Var försvinner spänningen? Kan det vara något som inte orkar med? Resonans?

Kan tillägga att det är Tekko och Fritzell och kompani som är experterna här. Jag ger dig bara tips i rätt riktning. Men när det gäller ljud och störningar så har jag iofs lite att komma med... :)
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

Tjenna. Jävligt nice byggt!
Men jag undrar varifrån du fått lådan, eller hur du byggt den om det förhåller sig på sådant vis!?
danne_linkinpark

Nej har inte fått bort självsvängningarna än har bara försökt fått bort brummet?
Skriv svar