Projekt: Multifunktions-plattform

Berätta om dina pågående projekt.

Multifunktions-plattform

Intresserad
24
47%
Vill ha, helst nu!
9
18%
Ointressant
18
35%

Antal röster: 51
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

sodjan skrev:...Med risk för att låta tråkig, så tror jag att är jättesvårt att få fram något i ett stort gemensamt projekt.
Så är det nog.

Förmodligen så har många av er följt diskussionen på PIClist om just en allmän "utvecklingsplattform", där det genererades tusentals inlägg - alla med sin egen smarta lösning. En del ville ha ett rent nybörjarkort med en massa bra-att-ha komponenter på, vissa ville ha ett kompakt prototypkort lämpligt även för kortare produktionsserier osv osv.

jag tror att det bästa är att välja ut det (befintliga) kort som bäst motsvarar de egna behoven. Snabbt, enkelt och förmodligen inte dyrare!
Finns speciella behov så är det ju bara att rita ett eget kort precis som man vill ha det.

Ps. PIClist-kortet blev faktiskt verklighet, men mest tack vare att en medlem helt sonika gjorde kortet som han tyckte att det skulle vara.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jag set att många har ideer. :)

Visst vore det bra med en generell utvecklingsplattform, men som det har framgått, så finns det för många viljor.
Min ide var dock INTE en generell utvecklingsplattform, utan en utvecklingsplattform där vissa saker är givna.

Poängen med detta är att programvaran "vet" (och programmmeraren) vilken display, vilka knappar, vilken AD-omv ingång och vilka seriella portar som finns. Det finns naturligtvis utrymme för experiment och egna kopplingar.

Såg kanske inte detta som (enbart) ett elektroniskt projekt (enkelt kretskort) utan som ett programvaru projekt. Det är dock viktigt att hårdvaran är hyfsad.

Iden med EEPROMet var att kunna byta ut data utan att behöva flash:a om processorn med programmerare. Data skulle kunna vara:
olika spel, fler felkoder till bil, osv

Skulle önska utrymme på "elektronikforumet.com" för kopplings scheman och program, så att alla lätt kan hämta vad dom vill.

PS. Ledsen för det där med "snöa in sig"
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Dags att tända i den här gamla skorstenen...

Har ett lite bättre förslag. Nästan färdig.
Med finns nu:
Anslutning till LCD, tangentbord, ICSP, serieport och SPI.
Seriellt EEPROM och operationsförstärkare.

Ta en titt på:
http://biphome.spray.se/frl_linder/picgabout.html

Har lite plats på PCB:n, vad skulle kunna vara bra att ha.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kanonidé, men jag hade ju helst sett att allt byggdes kring en Atmel. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Greensilver: Du kanske kan göra en för Atmel
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Nej, det är ett för stort projekt för mig. :D
EDIT: Mitt förra inlägg spann lite ironiskt vidare på Sodjans diskussion om olika viljor i ett projekt som det här.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

baron3d :
Fan va najs :)

När du är klar med kortet så kommer jag bygga ett direkt :).
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Låter nice allt det där. Men som tidigare nämt så är det skitbra om man gjorde ett moderkort där man kunde koppla till det man vill jobba emot.

Jag har ett färdigt PWM kort som kan enkelt användas ihop med andra saker:
http://www.adissida.net/nu20/image/mwc/PA140323.JPG
http://www.adissida.net/nu20/image/mwc/PA210368.JPG
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Snyggt Adis.
Visst, men denna app är till för de tillfällen man vill ha en grafisk LCD. Men vill man koppla in t.ex. ett pwm kort, kan man utnyttja SPI-porten. Några 4094 eller 74hc595 shiftregister och man har de utgångar som man behöver.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Efter många olika projekt både sådana för test och riktiga har jag på vägen kommit bland annat hit:
http://biphome.spray.se/frl_linder/PIC1 ... start.html
och hit:
http://biphome.spray.se/frl_linder/PIC_scope.htm

Projekten är bara i starten och INTE riktigt klara än. Skall endast ses som ett smakprov. Kunde vara intressant att höra era synpunkter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Inte hålmonterade uC - tar bara stor plats och är fula.... Och skall det ändå vara hålmonterat så får det väl vara PLCC-kapsel. Dil 40 är så stora och klumpiga. PLCC hållaren är lika lätt att löda och även SMD-utgåvan är nästan lika lättlödd som DIL...
Skriv svar